Ítaca

L’Institut Joan Oliver participa en aquest projecte des de la seva proposta inicial fa uns 10 cursos.

Aquest projecte, inicialment dut a terme per part de l’ICE de la Universitat Autònoma de Barcelona ( Bellaterra), i en l’actualitat per part de la F.A. S ( Fundació Autònoma Solidària) de la mateixa Universitat, tracta d’oferir una oportunitat per veure com poden incidir els mètodes de treball universitaris ( alternatius) en els alumnes  del 3r curs d’ESO.

La possibilitat de continuar estudis universitaris d’alguns alumnes del 3r d’ESO actual, per la seva capacitat totalment factible, es troba amb la dificultat dels mateixos alumnes per poder continuar estudiant en el futur per causes socials, econòmiques i culturals que en l’entorn familiar suposen un risc de desmotivació pels nostres protagonistes ( els alumnes que poden però que encara no es decideixen per un futur lligat als estudis universitaris).

Una sèrie de 5-6 alumnes ( nois i noies equilibrats en nombre) que durant el curs estan fent 3r d’ESO, i a proposta de l’equip docent, són convidats a participar en el programa durant 8 dies al mes de juny-juliol a l’UAB amb l’estructura de grups orientats per tutors i compartint l’experiència amb d’altres alumnes de diferents centres de Catalunya. En aquest període se’ls ofereix la possibilitat de participar en diferents activitats coordinades des de la F.A.S. (treball de camp, petites investigacions, activitats lúdiques, etc…) amb el compromís d’acceptar i complir  les normes establertes pel correcte funcionament ( també inclou hàbits d’alimentació, etc…).

El final de la seva participació és l’exposició , l’últim dia i davant els pares i autoritats acadèmiques i institucionals, del resultat dels diferents treballs per part de tots els grups.

Finalment afegir que alumnes dels centres participants  tenen la possibilitat d’optar ( en acabar l’escolarització postobligatòria) a les beques salari del grup Santander, que permeten als alumnes guardonats fer els estudis universitaris amb una beca mensual (500€) durant 10 mensualitats i la matrícula gratuïta, només amb la condició d’aprovar curs a curs.