Legislació treballs de recerca

El Decret 142/2008 sobre el currículum de batxillerat descriu què és el treball de recerca:

En el batxillerat, l’alumnat ha de consolidar la competència en recerca i saber-la aplicar en les diferents matèries del currículum. Els procediments relacionats amb la recerca, la gestió i el tractament de la informació obtinguda i l’exposició de resultats són presents, doncs, en les matèries del batxillerat i cal que s’exercitin en cadascuna. Atesa la importància que té el desenvolupament d’aquestes capacitats i el seu interès didàctic, en el currículum de l’alumnat figura també la matèria de treball de recerca. El treball de recerca al batxillerat és un recurs amb el qual l’estudiant pot aplicar i contextualitzar els seus aprenentatges i, fonamentalment, desenvolupar competències generals per a la recerca, l’argumentació i l’expressió, i també és un recurs per a l’avaluació de l’alumnat.

En què consisteix el treball de recerca?

El treball de recerca consisteix en un conjunt d’activitats estructurades i orientades amb vista a la investigació que realitza l’alumnat en un àmbit que ha escollit i ha delimitat, amb l’orientació del professorat. Això implica tant la realització d’activitats de laboratori o de camp com activitats de documentació bibliogràfica.

Quin és l’objectiu del treball de recerca?

L’objectiu del treball és que l’alumnat posi en marxa determinats procediments, i que ho faci en àmbits de recerca que poden ser diferents d’aquells on els va adquirir, aprofundint sobre algun tema d’interès que estigui al seu abast. D’aquestamanera, l’alumnat es prepara per adaptar-se a situacions semblants de la vida acadèmica o professional posterior, en les quals hagi d’aplicar diferents procediments, fer transferència de coneixements d’un camp a un altre i mostrar capacitat per organitzar-se i planificar la feina de manera autònoma.

Quin és el nivell que es demana i fins a quin punt li he de donar prioritat?

En cap cas l’objectiu principal del treball és obtenir resultats científics nous i homologables a la recerca en àmbits educatius o professionals superiors, sinó que la finalitat essencial és aplicar un mètode lògic per a la resolució de problemes abastables que permeti l’aportació personal de l’alumnat i que sigui compatible amb la dedicació horària dels altres components del currículum.

Sobre quins temes es pot fer el treball de recerca?

El treball de recerca pot emmarcar-se dins l’àmbit d’una matèria o pot ser interdisciplinari o transversal, de manera que permeti a l’alumnat adquirir una visió integrada de les diferents àrees del saber.

Es pot fer per parelles?

El treball de recerca té un caràcter individual, llevat dels casos en què sigui necessari fer un treball de grup atesa la dinàmica mateixa de la investigació. En aquests casos, quan es faci el seguiment del treball, caldrà assegurar que cadascun dels membres del grup assoleix la competència en recerca d’acord amb els objectius plantejats, amb una avaluació individual de cada alumne/a.