TEI 2019/20

Iniciem el programa Tutoria Entre Iguals (TEI)

a l’Educació Secundària Obligatòria (ESO)

Durant aquest inici de curs 2019-2020 a l’Institut Lluís Domènech i Montaner hem dut a terme un seguit de xerrades de presentació i conscienciació a l’alumnat de l’ESO sobre l’assetjament i la necessitat de detectar-lo, actuar-hi i prevenir-lo. Tot plegat s’inclou dins el Programa TEI, una acció educativa que es basa en l’acompanyament emocional entre el mateix alumnat a partir de parelles de tutors/es (3r i 4t d’ESO) i tutoritzats/des (1r i 2n d’ESO). Per tal de conèixer-se hem fet dues activitats, una entre 1r i 3r al Castell Monestir d’Escornalbou i una altra, entre 2n i 4t, al mateix l’institut. Totes dues tenien l’objectiu de presentar-se entre ells a partir d’unes entrevistes i un joc de cooperació i cohesió.
Tot seguit us fem adjuntem la carta que vam fer arribar a les famílies amb un resum de les característiques i mètode de la TEI:

Des de l’Institut Lluís Domènech i Montaner estem compresos amb la convivència i el benestar col·lectiu del nostre alumnat. Estem convençuts que sense un tractament intencionat i adequat d’aquests factors no podrem assolir altes quotes d’èxit i rendiment escolar. Som un centre mediador que posa en el centre de l’acció educativa les persones i situa per igual tant el desenvolupament intel·lectual com l’emocional. Paral·lelament als objectius acadèmics fem un acompanyament i una orientació personal a tots els nivells.

Un dels nostres objectius és detectar quan abans millor situacions de desestabilització conductual i/o emocional que afavoreixin situacions de risc. Els estudis a Catalunya demostren que un 9% de l’alumnat ha patit o està patint situacions d’assetjament o ciberassetjament dins i/o fora del centre. Aquesta situació es pot donar en etapes infantils i pot durar fins a estudis postobligatoris, sent el pas de primària a secundària el de major incidència per a l’alumnat.

Davant aquestes evidències, l’Institut Domènech i Montaner no resta de braços creuats i actua decididament i de manera preventiva mitjançant el Programa Tutoria Entre Iguals (TEI), projecte amb un ampli recorregut dins el Departament d’Educació i amb resultats altament provats. Està demostrat que posar de relleu aquesta realitat afavoreix el bloqueig de determinades situacions de violència entre l’alumnat. Per assolir-ho, el programa contempla formació específica per a l’alumnat i el professorat, incorporació de nous mecanismes organitzatius, espais de trobada formals i informals, etc.

La Tutoria Entre Iguals (TEI) és un mètode d’aprenentatge cooperatiu i un instrument d’atenció a la diversitat, que mobilitza la capacitat mediadora dels alumnes i que treu profit de les diferències de nivells i edats. És una estratègia educativa per a la convivència escolar i contra la violència i l’assetjament. A partir d’aquest diàleg entre els mateixos alumnes es creen canals de comunicació propis que faciliten la manifestació de necessitats i/o problemàtiques. Aquest és un projecte preventiu que pretén sensibilitzar en l’actitud del no-silenci davant situacions d’abús.

El cicle inicial de l’ESO és una etapa de molts canvis i reptes, tant acadèmics com personals (nou sistema escolar, més professorat, noves normes i dinàmiques, nous companys/es, noves assignatures, entrada a l’adolescència, canvis físics, alteracions emocionals, etc.). És, per tant, una etapa de canvis naturals que sovint necessita d’acompanyament i atenció.

Amb la TEI es pretén:

1. Prevenir la violència i l’assetjament escolar.

2. Millorar la gestió dels conflictes interpersonals i avançar-nos en la seva detecció.

3. Sensibilitzar i comprometre a tota la comunitat educativa en la millora de la convivència, la cohesió social i el benestar personal.

4. Millorar el rendiment acadèmic.

I com ho farem? Volem que alumnes de 3r i 4t d’ESO, presentats voluntàriament, facin de tutors i tutores d’alumnes de 1r i 2n d’ESO respectivament. Volem que els escoltin, que els acompanyin, que es preocupin per ells i facilitin la gestió i resolució de possibles conflictes. Ho farem mitjançant espais programats (trobades, reunions, tallers, etc.) i moments informals (el propi dia a dia de l’institut).

Una comunitat educativa que interacciona i afronta de manera positiva els seus conflictes, aconsegueix un millor benestar col·lectiu i fins i tot uns millors resultats acadèmics.

Guillem Peña Rius

INS Domènech i Montaner