El curs PIP comença el curs 2017/18

El passat divendres dia 15 de setembre la cinquena promoció del PIP va iniciar el curs 2017-18. Com cada any, 16 alumnes provinents dels 3 instituts públics de Banyoles s’incorporen al nou curs del Programa d’Inserció Professional en Auxiliar de vivers i jardins.
Enguany els alumnes del PIP engegaran un nou projecte amb alumnes del Brugulat que els permetrà tenir un vincle més estret amb l’institut.
Com cada any farem les classes a diferents espais de la ciutat: Centre Cívic, Espai Jove, etc.
Bon inici de curs!!

Primer dia de classe del curs 17/18

Aquest dijous 14 de setembre ha estat el primer dia de classe per als alumnes del Brugulat. Una jornada ben especial de retrobaments dels companys i companyes després de l’estiu, de descobriment del grup i tutors assignats i ple d’il·lusió i neguit per l’estrena d’un nou curs. Els primers en arribar varen ser els alumnes que aquest any faran l’ESO.
Cada grup va ser acollit pels coordinadors d’etapa i els seus respectius tutors que després de donar-los la benvinguda els van encaminar cap a les que seran les seves noves aules de grup. Entre els alumnes de 1r d’ESO s’hi podia veure les cares d’aquell qui descobreix tot un món nou al seu davant, de mica en mica i gràcies a una gimcana molt divertida per tot els racons de l’institut van anar descobrint que entre tots fem Brugulat.
Més tard era el torn de les lliçons inaugurals per als alumnes del Batxillerat, Cicles Formatius i CAS. Toni Llobet, il·lustrador naturalista i l’Anna Menéndez, responsable del departament de Recursos Humans i coordinadora del programa Dual de la Nestlé-Girona, van impartir unes interessants xerrades als nostres alumnes en les que destacaren la importància de potenciar les destreses i el compromís, a més de la perseverança i el treball diari com la clau per aconseguir els objectius marcats a la vida i per arribar a ser uns bons professionals.

Que tinguem un molt bon curs

Comença el curs 2017-18 al Brugulat, un nou curs per viure intensament i submergir-nos en el munt d’aprenentatges que tindrem a l’abast. A vegades ens és difícil veure com són d’importants aquests anys al Brugulat. Nuccio Ordine, en el llibre “La utilitat de l’inútil”, es refereix a una anècdota de David Foster Wallace on l’escriptor il.lustra el paper i la funció de la cultura:

Hi havia una vegada dos peixos joves que nedaven i es van trobar per casualitat amb un peix més vell que anava en direcció contrària: el peix més vell els va saludar amb el cap i els va dir: “Bon dia, nois. ¿Com està l’aigua?”. Els dos peixos joves van continuar nedant un tros; a la fi, un d’ells va mirar l’altre i li va dir: “¿Què dimonis és l’aigua?

A vegades, les realitats més òbvies i importants són sovint les més difícils de veure, i com els dos peixos més joves, sovint no ens adonem de què és veritablement l’aigua en la qual vivim cada minut. A vegades no pensem que tot el que aprenem (la literatura, les matemàtiques, la tecnologia, les ciències, l’economia, el dibuix…), constitueixen el líquid ideal en què idees com la democràcia, la llibertat, la justícia, la laïcitat, la igualtat, la tolerància o la solidaritat poden créixer. Hi poden créixer i fer de nosaltres més bones persones.

Gaudim d’aquests importants anys de Brugulat

Que tinguem un molt bon curs!

Equip Directiu

Dates d’inici del curs 2017-2018

Curs
Dia
Horari
1r d’ESO Dimecres 12 de setembre * 9:30 a 13:00 h. Presentació curs, horaris i activitats de coneixement del centre.
En acabar NO hi haurà transport escolar**.
2n, 3r i 4t d’ESO Dimecres 12 de setembre *   9:30 a 11:30 h. Presentació del curs i horaris.
  El transport els recull a les 11:30 h.
Batxillerat Divendres 14 de setembre *   10:00 h. Lliçó inaugural.
  Presentació del curs i horaris.
CFGM / CFGS / CAS Divendres 14 de setembre *   11:30 h. Lliçó inaugural.
Presentació del curs i horaris.
 
(*) El dia 13 començaran les classes amb l’horari normal.
(**) El centre considera important fer la rebuda de l’alumnat de 1r a consciència i, per això, demanem als pares aquest esforç per solucionar el transport de tornada. 

Calendari de reunions amb mares i pares

1415972949
 1r d’ESO
 Dijous, 7 de setembre 2017 a les 20:30 h.
 1r i 2n Batxillerat i CFGM i PIP
 Dijous, 21 de setembre 2017 a les 20:30 h
 2n, 3r i 4t d’ESO
 Dijous, 28 de setembre 2017 a les 20:30 h*
* El dijous, 28 de setembre de 2017 a les 20 h, assemblea de l’AMiPA.
A començament de curs organitzem reunions amb pares i mares per tal de presentar el professorat de cada curs i explicar-vos-en el funcionament. Ja sabeu que per nosaltres és important la vostra assistència i la vostra implicació i que, a més, l’institut valora especialment els processos de revisió perquè ens permeten millorar de forma contínua.
Així doncs, us hi esperem!!!!

Toni Ros (4t ESO) obté el premi popular infantil de fotografia matemàtica de l’ADEMGI

IMG_20161230_191702
L’alumne de 4t d’ESO, Toni Ros López, ha obtingut el premi de votació popular de la categoria infantil en el concurs de fotografia matemàtica organitzat per l’ADEMGI (Associació d’ensenyants de matemàtiques de les comarques gironines).
La seva fotografia es titula “La simetria es troba també en les arts i les ciències!” i va ser realitzada el passat mes de desembre a València.
El mateix Toni ens explica la relació amb les matemàtiques i el seu procés d’elaboració:
“Com podem veure en la imatge es pot veure una fotografia dels edificis de la Ciutat de les arts i de les ciències a València i, la simetria es creada gràcies a l’aigua que hi ha, fent que es reflecteixi les infraestructures. El procés va ser una mica elaborat ja que sabia que volia fer una foto que fos perfecte o quasi en aquest petit però important indret, vaig mirar i vaig provar de fer-li a la cúpula. Em va sortir un ull però no m’acabava de fer el pes. Va ser llavors quan vaig veure l’edifici del museu de les ciències reflectit amb l’aigua i vaig saber que aquella havia de ser la foto.
Vaig mirar de diferents perspectives perquè quedés el màxim simètric possible i que sortís com més infraestructures millor. I va ser quan vaig trobar el lloc ideal i després d’aguantar el mòbil a la perfecció perquè no es pogués moure, vaig captar aquesta bonica foto. Per mi és molt important ja que representa una perfecta o quasi simetria i amb això també pots dir, que és veritat, que les arts i les ciències estan lligades amb la simetria, o sigui que tot pot estar lligat, segons el meu criteri.
Si voleu veure la resta de fotografies guardonades en aquesta categoria, clica aquí.

Projecte “Pobresa Energètica”

Durant el tercer trimestre els alumnes de tercer han estat elaborant un treball interdisciplinar sobre la “Pobresa Energètica”. Treballant en grups cooperatius, els alumnes han hagut de buscar informació sobre la problemàtica per acabar creant un producte final: elaborar una classe el màxim original i dinàmica destinada a alumnes més petits (1r i 2n d’ESO de l’Institut Josep Brugulat i 5è i 6è de l’Escola de Can Puig). Al llarg de tot el procés, han pogut gaudir de les explicacions fetes pels membres de l’APE Blanes (Aliança Contra la Pobresa Energètica), la PAH Banyoles (Plataforma d’Afectats per la Hipoteca) i de la cooperativa Som Energia. També han estat partícips de la creació d’una stopmotion. El resultat ha estat molt positiu.
Stopmotion Denúncia Pobresa Energètica

Activitats aquàtiques al Port de la Selva

El dijous 22 de juny els alumnes de 3r d’ESO van acomiadar el curs al Port de la Selva. Van participar en diverses activitats aquàtiques: caiac, windsurf, paddel surf i voleibol platja a càrrec de l’empresa “Windiscovery”. Va ser una experiència molt positiva on tots van gaudir d’allò més!

Ciutats de Ciència

Ciutats de Ciència
La Universitat de Girona (UdG) ha desenvolupat durant aquest curs 2016/17 el projecte Ciutats de Ciència (Science Cities). L’objectiu era: potenciar la presència de la ciència en la societat i fomentar la ciència ciutadana. Banyoles ha estat una de les 7 ciutats de les comarques Gironines triada per participar-hi. El projecte tenia tres àmbits d’actuació: Ciència al carrer (activitats puntuals al carrer), ciència a la taula (ciència com entreteniment) i ciència a l’aula. En aquest darrer apartat hi hem participat els alumnes de 1r d’ESO del nostre institut. Hem descobert que la Ciència està present en el nostre dia a dia i en les nostres vides. En el taller dels aliments vam aprendre la necessitat de menjar variat, d’aprofitar els productes locals i vam fer una tast de diferents tipus de pomes i elaborar esferificacions de maduixa i menta.
En el taller de l’energia vam descobrir com podem minimitzar la despesa de llum, aigua, temperatura… fent petits gestos com pujar o tancar persianes, mantenir nets els electrodomèstics, optimitzar l’ús de rentadores, rentavaixelles,etc. En el darrer taller ens van mostrar diferents sistemes d’edició d’imatges i vídeos per tal de registrar totes les nostres descobertes.
Participar en el projecte ens ha apropat a la ciència, ens ha fet més conscients de les coses que ens envolten i anar pel carrer amb els ulls ben oberts per no perdre’ns res del que en cada moment passa.