L’alumnat de 3r d’ESO realitza un projecte sobre pobresa energètica

Aquestes últimes setmanes amb l’alumnat de tercer d’ESO hem estat realitzant un projecte interdisciplinar sobre pobresa energètica. Aquest, és un fenomen ben present, proper i malauradament greu, ja que atempta contra els drets bàsics de les persones, com pot ser la necessitat de tenir subministraments bàsics com la llum, el gas o l’aigua. El projecte, ha tingut diversos enfocaments: l’energia, el fenomen social, la sostenibilitat i la necessitat d’eficiència i, sobretot, la recerca de solucions al problema.
El repte final ha estat el de preparar una futura exposició que tindrà lloc el 14 de febrer de 2018, dia mundial de l’energia, on esperem que tothom pugui veure la mirada dels alumnes de 3r d’ESO cap a aquest fenomen social i la difusió necessària que cal fer-ne.

Alumnes de 1r de batxillerat visiten la cooperativa La Fageda i el seu entorn natural

25 alumnes de primer de Batxillerat han visitat avui les instal·lacions de l’empresa La Fageda, que es dedica a la producció de iogurts i derivats. La visita ha servit per observar les instal·lacions i conèixer el procés de producció, però sobretot per descobrir el projecte social d’aquesta empresa, que és referència en el món de l’emprenedoria.
La Fageda dona feina a unes 300 persones, el 75 % de les quals són persones amb graus elevats de discapacitat. La jornada, que ha estat impulsada des de les matèries d’Història, Economia i Economia d’Empresa, s’ha completat amb una caminada per l’entorn natural de la Fageda d’en Jordà i el Volcà de Santa Margarida.

Arrenquem el Servei Comunitari a la Biblioteca de Banyoles

Som la Carla Šarić i la Clàudia Ros de 3r d’ESO. Durant un mes hem anat com a voluntàries a la Biblioteca de Banyoles, dins el projecte de ‘A la Biblioteca hi falta gent’. Hem anat un total de quatre dimecres de 17.00 a 19.30, en total 10 hores. Entre les activitats que hem fet allà, a més de les més típiques de la biblioteca: com ara endreçar llibres, col·locar-los, folrar llibres o treure’n els folres, mirar que els llibres demanats hagin arribat bé…També hem fet altres activitats més creatives: com fer un joc de poemes perquè els nens hi puguin jugar, decorar arbres de Nadal, així com hem ajudat a nens a fer els deures o trobar algun llibre. Ho valorem molt positivament.
Ens ha agradat molt ja que a les dues ens agraden els llibres així com la feina d’ajudar a nens pel fet que ens vam sentir útils. Recomanem a tothom aquesta experiència.
A la Biblioteca hi falta gent!.

Els alumnes de 4t d’ESO descobreixen les seves arrels

Al llarg d’aquesta setmana els alumnes de 4t d’ESO treballaran en un projecte sobre els diferents orígens dels alumnes amb l’objectiu de valorar les identitats individuals i col·lectives, tenir una actitud de respecte actiu envers totes les cultures i valorar el patrimoni cultural, natural, lingüístic,… dels nostres progenitors i afavorir-ne la conservació.
El treball és interdisciplinari i es fa en grups cooperatius que potenciar també el treball en equip. Per iniciar el projecte hem convidat algunes famílies dels nostres alumnes que provenen d’altres països i ens han explicat diferents aspectes dels seus llocs d’origen. Hem rebut la visita d’una àvia i una mare del Marroc, d’un pare escocés, d’una mare que ha viscut molt de temps a Anglaterra, de dos famílies de l’Argentina i d’un pare del Congo. L’experiència ha estat molt enriquidora tant per alumnes i com per professors, ha estat un plaer passar una estona amb tots ells.

Els artístics visiten l’expo ‘un viatge a l’infància’ al Museu del Cinema

El dijous passat vam visitar l’exposició que hi ha al Caixa Fòrum Cinema i emocions. Un viatge a la infància. Una exposició amb la qual els alumnes del batxillerat artístic van empatitzar moltíssim ja que està muntada d’una manera molt especial. Ens passegem entre esbossos d’storyboards, objectes originals emprats en algunes pel·lícules, fotografies i fragments de films.
Després vam anar al Museu del Cinema on vam seguir una visita guiada que ens va situar als orígens del cinema. Des dels primers espectacles d’ombres xineses o indies, passant pels primers de llanterna màgica, les primeres fotografies de Niepce, Daguerre…fins arribar als inicis de les imatges cinematogràfiques dels germans Lumière o el cinema fantàstic de George Meliés.
Un viatge intens i apassionant al llarg del temps!

El fotoperiodista Marc Vila ens parla de les guerres del segle XXI i de mines antipersona

El passat divendres 15 de desembre, els alumnes de 1r i 2n de Batxillerat han pogut conèixer de primera mà la feina dels fotoperiodistes. Marc Vila, fotògraf de Reuters i membre de l’Associació de Fotoperiodistes de Barcelona, ha visitat el centre per oferir als alumnes dues xerrades sobre temes i conflictes actuals, dels quals el propi Marc Vila en té coneixement en primera persona.
Els alumnes de primer de Batxillerat han participat a la xerrada “Guerres del segle XXI”, mentre que els de segon ho han fet a “Les mines antipersones”. Dos temes que no han deixat indiferents l’alumnat, que ha pogut formular interessants preguntes al convidat. L’Associació de Fotoperiodistes de Barcelona assisteix des de fa uns anys al centre per compartir i difondre la seva tasca i la seva visió de grans conflictes globals i actuals.

El Brugulat amb la Marató de TV3

En el marc de la Marató, aquesta setmana amb l’alumnat de primer de batxillerat hem començat a treballar les malalties infeccioses. El divendres dia 15 vam gaudir d’una xerrada per part d’una voluntària de la Marató que ens va explicar tot el què cal saber sobre aquestes malalties, la seva incidència, tractaments, prevenció i sobretot la importància de la recerca en aquest àmbit. L’objectiu d’aquestes xerrades, per part de la Marató, té com a objectiu la divulgació en tots els centres escolars de Catalunya d’aquestes malalties i la importància en la seva recerca, per tal de promoure que, finalment, tots i totes ens tornem uns agents actius d’aquesta divulgació.

Agraïment de l’Associació de Perruquers del Pla de l’Estany

El dijous 14 de desembre, l’INS Josep Brugulat va rebre l’agraïment de l’Associació de Perruquers del Pla de l’Estany pel disseny del logotip que va fer el nostre exalumne Martí Reig. Es va fer entrega de la versió en metall del logotip i de diferent material per l’Institut.
Fa un temps, el centre va rebre l’encàrrec de modernitzar el logo de l’associació i els alumnes del batxillerat artístic d’Arts plàstiques varen realitzar diferents propostes, la més valorada de les quals és la que ara podeu veure en les perruqueries i barberies de Banyoles. Reptes com aquest ens ajuden a projectar tot el que treballem al centre a la realitat de la ciutat i la comarca.

Concurs matemàtic de problemes a l’esprint per a 3r i 4t d’ESO

El dimecres 13 de desembre, 6 alumnes de quart d’ESO (Berta Borra, Noa Cabello, Donald Irvine, Miquel Masdevall, Laura Planella i Elisabeth Vine) i 5 de tercer d’ESO (Gabriel Badia, Clara Jordà, Miquel Monteys, Benet Ramió i Clàudia Ros) van participar en el concurs matemàtic de Problemes a l’Esprint per a equips de tercer i quart d’ESO, que s’organitza anualment a nivell de tot Catalunya i del País Valencià. Es tracta de resoldre amb el mínim temps possible deu problemes que, de vegades, un està lligat amb l’altre. Cal dir, que els onze alumnes van treballar molt bé en grup, i van aconseguir resoldre quasi tots els problemes, tot i que fins i tot els organitzadors han reconegut que n’hi havia de més difícils, que en altres ocasions. Això ha fet que l’encert global, només aconseguit per 33 equips, hagi estat inferior al d’altres ocasions i el temps que ha estat necessari, més llarg.
Per a més informació sobre l’activitat fer clic aquí. En aquesta pàgina també es diu que la participació ha estat de 109 equips de 92 centres de Catalunya i el País Valencià, que han aplegat 2256 alumnes segons les dades indicades pels centres. Totes tres dades representen rècords de participació.
Molt bona feina. Felicitats nois i noies!!!

Els alumnes de 3r d’ESO reflexionen sobre la pobresa energètica

El dimarts 12 de desembre els alumnes de 3r d’ESO van gaudir de la visita del president de l’Associació Banc de l’Energia. En David Maruny ens va explicar què significa Pobresa energètica i ens vam posar a la pell de qui la pateix, quins són els factors que la provoquen, com podem fer front al problema i com és l’acompanyament energètic del banc d’energia a les famílies.
Aquesta activitat s’engloba dins de Projecte que estem realitzant amb els alumnes de 3r d’ESO: Pobresa energètica: Ni set, ni fred ni foscor. Durant els dies 5, 12,14 19 i 20 de desembre, els alumnes de 3r descobriran com de propera i greu pot ser aquesta problemàtica i en coneixeran totes les perspectives: energia, problemàtica social, canvi climàtic i sostenibilitat… El repte final, serà el d’idear una exposició pel Dia Mundial de l’Energia, que serà el 14 de febrer.