Taller de matemàtiques a l’escola Can Puig

El dimecres 7 de març, dos professors de matemàtiques de l’Institut ajudats per la Ione Ayter, la Laila Facchouch, la Sara Geli, la Jana Gifra, l’Alba Macian, la Carla Robert, la Judit Armengué, l’Èrik García, en Miquel Masdevall i la Berta Borra, tots ells exalumnes de l’escola Can Puig, van realitzar un taller de matemàtiques a nens i nenes de 5è de l’escola. L’objectiu d’aquesta activitat era introduir-los en el món dels Problemes Cangur ja que aquest curs, per primer cop, aquests alumnes de 5è participaran al concurs que se celebrarà el proper dia 15 de març. Entenem que ha estat una experiència positiva tant pels professors, els alumnes ajudants i també per les mestres i els nens i nenes de l’Escola.
Gràcies per fer-ho possible i continuar gaudint amb les matemàtiques!!

L’alumnat del PIP visiten els tallers electromecànics

La setmana passada l’alumnat del PIP van fer una visita guiada a les instal·lacions i tallers del departament d’electromecànica. I és que un nombre important d’alumnes del PIP estan interessats a seguir formant-se una vegada superat amb nota el PIP, per aquest motiu i perquè coneguin la realitat d’un cicle formatiu de grau mitjà, van visitar el taller mecànic i el taller elèctric del cicle d’electromecànica. L’Ivan Vitores, com a cap de departament, va fer una xerrada i visita guiada molt interessant als alumnes del PIP i aquests, van poder comprovar “in situ” els diferents espais en els quals es porta a terme aquest cicle. Van conèixer la “realitat” d’un cicle formatiu de grau mitjà. Una “realitat” que sovint no es correspon amb la “realitat” que els alumnes tenen d’un cicle. Cal recordar que els alumnes del PIP que a final de curs obtinguin una nota global igual o superior a 8, podran accedir a un cicle formatiu de grau mitjà.
Interessant visita!!

L’alumnat del CFGS d’Administració i Finances visita l’Agència Tributària

Aquest dilluns 12 de març, l’alumnat de 1r i 2n curs del CFGS d’Administració i Finances han visitat l’Agència Tributària de Catalunya. Una vegada a Barcelona, ens han ensenyat l’edifici i ens han explicat les tasques que es fan a les diferents plantes, bàsicament la gestió de tots els tipus d’impostos, els transferits per l’administració central, el departament de gestió i atenció al ciutadà, el servei de cita prèvia i assessorament per a la tramitació d’impostos a nivell personal/privat, l’impost de societats, impostos de patrimoni, successions i donacions.
Al departament d’inspecció ens han parlat del frau fiscal, insistint en com la cultura cívic-preventiva i el nivell cultural ens influeix a l’hora de cometre fraus, com funcionen, i quines accions o mesures prenen per lluitar contra aquesta mala pràctica. Per acabar amb la visita, ens han explicat el funcionament de la finestreta única com a mitjà de tramitació online per tal de facilitar el contacte amb aquesta agència.

Primera sessió informativa del servei comunitari al Consell Esportiu

El divendres 9 de març, 9 alumnes de 3r d’ESO de l’Institut Josep Brugulat van ser convocats a una reunió organitzada pel Consell Esportiu del Pla de l’Estany. Ben aviat, tots ells, realitzaran el Servei Comunitari en aquesta entitat banyolina. Participaran a Trobades esportives per la gent gran, Cicles de trobades de Futbol Set, Viatge esportiu a diferents escoles i Caminades Saludables. Els responsables del Consell Esportiu van estar orientant als alumnes per el suport que realitzaran. Aquesta serà una gran experiència per ells ja que uneix aspectes com el voluntariat, l’esport i el servei a la comunitat. Gràcies per acollir-nos tant bé i, als alumnes, per participar-hi.

Problemes a l’esprint a 1r i 2n d’ESO

El passat dimecres 21 de febrer alguns alumnes de 1r i 2n d’ESO van participar al concurs matemàtic “Problemes a l’Esprint”, per ells era la primera vegada que participaven en aquest concurs on es tracta de resoldre una sèrie de problemes amb el mínim temps possible. El grup d’alumnes va estar format per l’Afra Casadevall, l’Aleix Codina, la Mar Coll, en Bernard Figueras, en Marc Güell, la Laura Llandrich, la Berta Martin, la Carla Robert i l’Andreu Vila de 1r d’ESO i l’Andreu Ballarín, la Paula Bosch, la Paula Coll, la Jia Comas, l’Abril García, la Núria García, la Mireia Juanola, la Mariona Ros i la Maria Xargayó de 2n d’ESO.
Van aconseguir resoldre correctament tots els problemes a la primera temptativa, fet que valorem molt positivament. Els alumnes participants van gaudir molt de l’activitat que han trobat molt encertada. Principalment destaquen que va estar molt emocionant resoldre els problemes en grup i descobrir, quan enviaven les respostes, si el que havien pensat era correcte. També ens expliquen que van estar pensant sense parar més de dues hores fet que consideren un bon entrenament pel seu cervell. S’ho van passar molt bé i diuen que l’any vinent tenen ganes de tornar-hi a participar! Des del centre els volem felicitar pel bon resultat obtingut i també per l’esforç i il.lusió que van posar en resoldre els problemes.

Joana Cabratosa guanya el premi Ramón Vidal pel seu treball de recerca

L’alumna de l’Institut Brugulat, Joana Cabratosa (2n de Batxillerat) ha estat premiada en els premis Ramon Vidal de Besalú. La Joana ha estat premiada pel seu treball de recerca Joan Cabratosa Font, de la República als camps de la mort. Es tracta d’un treball de recerca en Història que ressegueix la vida i mort de Joan Cabratosa, un soldat republicà que patí la derrota a la Guerra Civil i l’exili, fins a la seva mort en el camp de concentració nazi de Gusen.

Participem a la fira ‘Impulsem la robòtica. Tecnologies creatives a l’aula’

El passat divendres 23 de febrer, al llarg del matí, es celebrà la 4a Fira de projectes del programa “Impulsem la robòtica. Tecnologies creatives a l’aula” a la seu del CosmoCaixa. Més de 2500 estudiants de 4t d’ESO que han cursat l’assignatura optativa de Tecnologia i han participat en aquest programa van presentar els seus projectes. Els alumnes de l’Institut Josep Brugulat hi van participar presentant 7 projectes: el braç robòtic, el pivot, la casa del futur, la grapa, el cotxe amb sensor de proximitat, la caixa segura i la porta automàtica. Tots ells automatitzats i controlats per plaques Arduino.
La Fira era oberta a alumnes dels instituts participants, familiars, visitants d’altres centres educatius i ciutadania en general. Els alumnes de 1r i 3r d’ESO que han cursat l’optativa de Robòtica amb Lego també ens van acompanyar i van seguir la fira amb molt interès. Aquest és el quart any que s’implementa aquest programa, en el que han participat 200 instituts d’arreu de Catalunya. El programa és l’adaptació al sistema educatiu català del projecte “Clase de Tecnologías Creativas (CTC)”, dissenyat i suportat per Arduino Education.
Amb aquest programa, l’alumnat s’implica activament en l’aprenentatge, que es fonamenta en aprendre a partir de l’acció i s’encadena amb el treball per projectes. Els projectes no consisteixen només en construir i programar robots sinó en tot tipus de ginys tecnològics, en els que la interacció de l’objecte amb l’entorn i amb les persones es fa a través d’un conjunt d’actuadors i de sensors programats a través d’un microcontrolador. L’equipament emprat té un caràcter obert i universal, a l’abast de tothom. Aquest mètode de treball  permet assolir diferents nivells i ritmes d’aprenentatge deixant lloc a l’excel·lència.

Arranquem el Servei Comunitari a la Fundació Estany

Aquest és un servei que fa especial il·lusió als 11 alumnes de 3r D’ESO que hi participaran a partir de Dimarts 6 de març. Es tracta de l’acompanyament a persones amb alguna disCAPACITAT de la Fundació Estany, durant 10 hores. Alguns alumnes han triat participar de la LLar Residència on conviuen; d’altres els acompanyaran en alguna extraescolar de dansa, costura o temps lliure… Tots ells, han estat convocats avui a una reunió a la mateixa Fundació. La Isa Lòpez, directora del centre, els ha donat molts recursos, pautes i orientacions per tal que afrontin aquest servei amb ganes i il·lusió i per tal de desmuntar falços mites entorn un col·lectiu que té moltes capacitats, i ganes de compartir-les.

L’alumnat de batxillerat visita l’Audiència de Girona

El dia 26 de febrer els alumnes de 1r de batxillerat de la modalitat d’Humanitats i Ciències Socials van poder assistir com a públic a un judici a l’Audiència de Girona. El magistrat de l’Audiència, el Sr. Adolfo García, president de la Secció 4a Penal, va explicar als nois i noies el funcionament del judici abans d’iniciar-se. Un cop finalitzat, els alumnes van poder preguntar al Sr. García tots els dubtes que els havien sorgit, així com també qüestions generals sobre la justícia. Per tercer any consecutiu, hem gaudit d’una experiència interessantíssima, gràcies sobretot a la vocació didàctica del jutge Adolfo García

Resum del primer quadrimestre a l’optativa Apliquem les ciències a 3r d’ESO

En aquests primers mesos del curs els alumnes de l’optativa han anat aplicant les ciències en diferents espais com al laboratori, al taller de tecnologia i a l’aula. Vam començar cuinant diferents aliments per conèixer els canvis d’estat de la matèria fent gelatines i esferificacions, l’acidesa i el pH fent melmelades, el punt d’ebullició fent destil·lacions i d’altres processos físics i químics com la caramel·lització. Ja al final del quadrimestre hem construït dues caixes-refugi per als ratpenats que ens ajuden a controlar la plaga de mosquits que hi ha a les cases de Canaletes durant l’estiu. Per ajudar-nos a entendre com cacen els ratpenats a la nit va venir a l’aula en Lluc Serramitjana de 1r de batxillerat a explicar part del seu projecte de recerca sobre les ones sonores.