Pla TAC

 

 (Aquest document està en procés de revisió)

 

ÍNDEX

 

  1. Pla d’actuació pel desplegament de la competencia digital. 
  2. Competència digital (Visió del seu significat i la seva implicació) 

2.1.         Què ens implica?

  1. Desglossar Objectius

3.1.         Objectius generals

3.2.         Objectius específics

  1. Seqüenciar competència (distribuir els objectius al llarg de l’etapa)

4.1.         Objectius 1r ESO

4.2.         Objectius 2n ESO

4.3.         Objectius 3r ESO

4.4.         Objectius 4t ESO

  1. Planificar objectius específics (definir línies d’actuació o estratègies comunes per desplegar cada objectiu) 

 

 

 

 

 

1.  Pla d’actuació pel desplegament de la competència digital.

 

Competència: Tractament de la informació i Competencia digital Qui? Com? Quan?
Competència Digital(Visió del seu significat i la seva implicació) Comissió TIC/TAC + Coord. Pedagògic + Cap departament de Tecnologia Reunions de la Comissió TIC/TAC. Elaboració d’un document amb els acords consensuats. (Octubre-Novembre 2011)
Desglossar Objectius generals i específics(anàlisi de la competència; definir 4/5 objectius al llarg de l’etapa) Comissió TIC/TAC + Coord. Pedagògic + Cap departament de Tecnologia Elaboració d’una proposta d’anàlisi de la competència. Elaboració de document.El coordinador de la Competència presentarà una proposta de definició i d’anàlisi. Discussió i aprovació del document. (Novembre-Desembre 2011)
Seqüenciar competència(distribuir els objectius al llarg de l’etapa) Comissió TIC/TAC + Coord. Pedagògic + Cap departament de Tecnologia El coordinador de la Competència elaborarà una proposta de temporalització dels objectius.Discussió i aprovació.Elaboració de document. (Desembre-Gener 2012)
Planificar objectius(definir línies d’actuació o estratègies comunes per desplegar cada objectiu) Comissió TIC/TAC Elaboració d’una proposta de planificació dels objectius de la competència.Elaboració de document. (Desembre-Gener 2012)
Seqüenciar estratègies(per a cada objectiu distribuir les estratègies al llarg de l’etapa) Comissió TIC/TAC + Coord. Pedagògic + Cap departament de Tecnologia.Claustre Reunió per elaborar una proposta de seqüenciació de les estratègies.Discussió i aprovació.Elaboració de document.Discussió i aprovació de TOT el document. (Gener-Febrer 2012) 

 

 

(Març 2012)

 

Determinar la contribució de cada àrea a cada nivell Tots els departaments del centre Des del document elaborat per la comissió i aprovat pel claustre. (Març-Abril 2012)

 

Coordinador de la competència: Ignasi Charles

Comissió TIC/TAC: Anna Cubero, Helga Blasco, Esteve Casas, Joaquim Fradera, Jordi Bort, Jose Luis Palomares, Assumpta Nicolau.

Coordinadora pedagògica: Helena Gefaell

Cap departament tecnologia: Helga Blasco

 

 

2.   Competència digital (Visió del seu significat i la seva implicació)

El significat que donen els qui han aprofundit en el concepte de competència digital és el que tot seguit exposem i creiem que és la millor visió de la que podem partir i que ens permetrà discutir la seva implicació en la nostra realitat de centre educatiu.

La competència digital consisteix a disposar d’habilitats per buscar, obtenir, processar i comunicar informació, i per transformar-la en coneixement. Això implica desenvolupar: l’ús interactiu de les aplicacions, la interacció amb grups heterogenis i l’actuació autònoma.

L’ús interactiu de les aplicacions implica transformació de la manera de treballar i canvis en l’accés a la informació i el coneixement. Ambdós factors demanen l’adquisició de l’alfabetització digital, és a dir del domini d’unes habilitats tecnològiques bàsiques (navegació per Internet, ús del correu electrònic, dels cercadors i de programari) que ha d’anar acompanyat d’una reflexió sobre el potencial i la naturalesa de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC).

Disposar d’informació no és sinònim de producció del coneixement: transformar la informació en coneixement exigeix destreses d’organització, relació, anàlisi, síntesi i d’inferència i deducció de diferent nivells de complexitat; en definitiva la comprensió i la seva integració en els esquemes previs de coneixement.

La competència digital, pel que fa a la interacció en grups heterogenis, es manifesta en l’adquisició i desenvolupament d’habilitats per al treball col·laboratiu, el coneixement dels diferents registres i llenguatges de comunicació, el coneixement dels mètodes de participació en la construcció i desenvolupament de projectes i obres conjuntes, la utilització de serveis en línia per al treball col·laboratiu i en diferents suports (oral, imprès, audiovisual, digital o multimèdia) i l’organització de la feina a través d’aquests instruments.

La competència digital, quant a l’actuació autònoma, contribueix a desenvolupar una identitat personal i donar-li significat i, alhora, dotar-la de la necessària flexibilitat per adaptar-se a nous contextos. La competència digital, en la vessant de generació i participació en xarxes de coneixement compartit, facilita la presa de consciència del context social, la comprensió i la integració en l’entorn.

Un dels conceptes claus és l’alfabetització digital:

Acció organitzada, d’infraestructura i metodològica, que pretén incorporar persones, sigui quin sigui el seu punt de partida i la seva condició social o cultural, als corrents de coneixement i activitat desenvolupades entorn de les TIC.

Els processos d’alfabetització tecnològica es poden desenvolupar en tres línies:

  • La formació, com element clau per a possibilitar l’ús de les TIC i vèncer actituds negatives.
  • El desenvolupament de punts d’accés, amb l’objecte d’establir la igualtat democràtica en les oportunitats d’accés a la tecnologia.
  • La participació comunitària, a partir de la inclusió de la persona en els corrents de generació i intercanvi de coneixement de la seva comunitat.

En aquesta línia s’entén l’alfabetització digital o tecnològica com:

  • És un procés educatiu, de formació contínua, on les persones incorporen a la seva activitat habitual noves maneres de fer, convertint-se en agents actius del seu propi desenvolupament i s’incorporen a un nou model de societat.
  • Un instrument per a facilitar que tota la població conegui la utilització i les conseqüències de l’ús de les TIC per evitar les desigualtats, injustícies i situacions que s’han succeït en la nostra història com producte d’altres desigualtats.
  • Un mitjà per a dotar de les habilitats necessàries a la ciutadania i contribuir al seu millor desenvolupament en la Societat de la Informació i la Comunicació.
  • Un mètode d’acostament equitatiu de tota la població a les tecnologies, per a conèixer la realitat tecnològica, molt diferent a la qual habitualment es desenvolupen.
  • Una alfabetització tecnològica que es desenvolupa a través de projectes dirigits als diferents sectors de població, amb els quals es treballa en el marc d’una estratègia que permeti a la ciutadania adquirir, en igualtat d’oportunitats, coneixements tecnològics bàsics i ocupar noves tasques.
  • Un procés pel qual s’arriba al coneixement d’una nova forma de vida a través de l’ús de les TIC en el seu nivell més bàsic.
  • Un mitjà per a desenvolupar la independència y l’autonomia personal en l’ús de les tecnologies i assolir capacitat suficient per a aprendre i acumular coneixements, innovar i actuar, aprofitant noves possibilitats de relacionar-se.
  • Una transformació en la manera de vida i pensament dels ciutadans.

A més no solament s’entén com a familiaritzar a una persona en l’ús i maneig de ordinador o de la internet, sinó també mostrar-li les possibilitats que les tecnologies ofereixen (accés a una informació molt actualitzada, abundant i de qualsevol part del món, comunicació, ocupació, noves relacions personals, accés a coneixements…)

2.1.      Què ens implica?

  1. Una gran responsabilitat com a docents perquè, en acabar l’Ensenyament Secundari Obligatori, els alumnes del nostre centre han d’haver assolit la competència digital.
  2. Aconseguir una visió amplia i clara per part dels docents del nostre centre de la magnitud d’aquesta competència i del que comporta assolir-la o no en una societat cada cop més tecnològica.
  3. Establir objectius clars per cada nivell educatiu de forma que vagin lligats cronològicament al nivell de maduresa de l’alumne.
  4. Una interrelació entre el professorat de les diferents àrees per consensuar estratègies per tal que els alumnes assoleixin els objectius referents a la competència digital establerts a cada nivell educatiu.
  5. Identificar quines mancances té el professorat per poder dur a terme el desplegament d’aquesta competència en el currículum i així poder oferir cursos de formació.
  6. Un canvi en la metodologia de treball. Aquesta competència permet el treball de forma transversal a totes les assignatures.
  7. Tenir una infraestructura de xarxa fiable. Punts de connexió a tot el centre, accés ràpid i fàcil a internet.
  8. Augmentar la ratio ordinador/alumne.
  9. Instal·lar pissarres digitals i projectors a totes les aules.

3.  Desglossar Objectius

3.1.      Objectius generals:

  1. Dominar les eines de recerca de la informació.
  2. Dominar les eines d’elaboració i presentació de la informació.
  3. Dominar les eines de comunicació.
  4. Conèixer els elements bàsics que permeten el desenvolupament de les TIC.

3.2.      Objectius específics:

1.1. Ús d’Internet: interpretació de la seva terminologia, estructura i funcionament.

1.2. Utilització d’eines i aplicacions per a la cerca, descàrrega i intercanvi d’informació. Actitud crítica i responsable de la propietat i distribució de la informació.

2.1. Utilització de programes per a la creació, edició i millora de la documentació i els treballs elaborats. (Writer, paint,…). Actitud crítica i responsable de la propietat i distribució dels programes.

2.2. Ús dels mitjans de presentació i publicació de la informació i els treballs elaborats (impress, calameo, issuu,…). Creació i exposició de presentacions dels treballs individuals i de grup.

2.3. Creació i edició de continguts multimèdia per a la publicació de treballs individuals i de grup a Internet. (blocs, webs, …)

3.1. Utilització d’entorns virtuals d’aprenentatge.

3.2. Utilització de l’eina de correu electrònic Gmail de la plataforma google com a eina d’iniciació a les diferents aplicacions d’aquesta plataforma (Talk, Picassa, docs, Maps, …)

3.3. Utilització de les eines de la plataforma google (Talk, Picassa, docs, Maps, …)

3.4. Utilització de l’ordinador com a mitjà de comunicació individual i en grup: correu electrònic, fòrum, xat i videoconferència.

4.1. Utilització, funcionament i anàlisi dels diferents dispositius TIC que aporten o recullen informació mitjançant l’ordinador: càmeres, dispositius de memòria (USB) i interconnexió entre ordinadors.

4.2. Utilització dels sistemes operatius per a emmagatzemar, organitzar i recuperar informació de suports físics o virtuals.

4.3. Anàlisi de les comunicacions alàmbriques i inalàmbriques: telefonia, ràdio, sistemes de posicionament global, ordinador i televisió. Reflexió sobre el seu ús responsable.

4.   Seqüenciar competència (distribuir els objectius al llarg de l’etapa)

4.1.      Objectius 1r ESO:

1.2. Utilització d’eines i aplicacions per a la cerca, descàrrega i intercanvi d’informació. Actitud crítica i responsable de la propietat i distribució de la informació.

2.1. Utilització de programes per a la creació, edició i millora de la documentació i els treballs elaborats. (Writer, paint,…). Actitud crítica i responsable de la propietat i distribució dels programes.

2.2. Ús dels mitjans de presentació i publicació de la informació i els treballs elaborats (impress, calameo, issuu,…). Creació i exposició de presentacions dels treballs individuals i de grup.

3.1. Utilització d’entorns virtuals d’aprenentatge.

3.2. Utilització de l’eina de correu electrònic Gmail de la plataforma google com a eina d’iniciació a les diferents aplicacions d’aquesta plataforma (Talk, Picassa, docs, Maps, …)

4.1. Utilització, funcionament i anàlisi dels diferents dispositius TIC que aporten o recullen informació mitjançant l’ordinador: càmeres, dispositius de memòria (USB) i interconnexió entre ordinadors.

4.2. Utilització dels sistemes operatius per a emmagatzemar, organitzar i recuperar informació de suports físics o virtuals.

4.2.      Objectius 2n ESO:

1.1. Ús d’Internet: interpretació de la seva terminologia, estructura i funcionament.

1.2. Utilització d’eines i aplicacions per a la cerca, descàrrega i intercanvi d’informació. Actitud crítica i responsable de la propietat i distribució de la informació.

2.2. Ús dels mitjans de presentació i publicació de la informació i els treballs elaborats (impress, calameo, issuu,…). Creació i exposició de presentacions dels treballs individuals i de grup.

3.1. Utilització d’entorns virtuals d’aprenentatge.

3.3. Utilització de les eines de la plataforma google (Talk, Picassa, docs, Maps, …)

3.4. Utilització de l’ordinador com a mitjà de comunicació individual i en grup: correu electrònic, fòrum, xat i videoconferència.

4.1. Utilització, funcionament i anàlisi dels diferents dispositius TIC que aporten o recullen informació mitjançant l’ordinador: càmeres, dispositius de memòria (USB) i interconnexió entre ordinadors.

4.3.      Objectius 3r ESO:

2.2. Ús dels mitjans de presentació i publicació de la informació i els treballs elaborats (impress, calameo, issuu,…). Creació i exposició de presentacions dels treballs individuals i de grup.

2.3. Creació i edició de continguts multimèdia per a la publicació de treballs individuals i de grup a Internet. (blocs, webs, …)

3.1. Utilització d’entorns virtuals d’aprenentatge.

3.3. Utilització de les eines de la plataforma google (Talk, Picassa, docs, Maps, …)

4.3. Anàlisi de les comunicacions alàmbriques i inalàmbriques: telefonia, ràdio, sistemes de posicionament global, ordinador i televisió. Reflexió sobre el seu ús responsable.

4.4.      Objectius 4t ESO:

1.2. Utilització d’eines i aplicacions per a la cerca, descàrrega i intercanvi d’informació. Actitud crítica i responsable de la propietat i distribució de la informació.

2.1. Utilització de programes per a la creació, edició i millora de la documentació i els treballs elaborats. (Writer, paint,…). Actitud crítica i responsable de la propietat i distribució dels programes.

2.2. Ús dels mitjans de presentació i publicació de la informació i els treballs elaborats (impress, calameo, issuu,…). Creació i exposició de presentacions dels treballs individuals i de grup.

3.1. Utilització d’entorns virtuals d’aprenentatge.

 

5.   Planificar objectius específics (definir línies d’actuació o estratègies comunes per desplegar cada objectiu)

 

Nivell: 1r d’ESO
OBJECTIUS ESPECÍFICS ESTRATÈGIES
1.2. Utilització d’eines i aplicacions per a la cerca, descàrrega i intercanvi d’informació. Actitud crítica i responsable de la propietat i distribució de la informació. 1) Tot l’equip docent, al llarg del curs i en cadascuna de les assignatures, sempre que hi hagi una cerca, intercanvi o descàrrega d’informació s’ha d’especificar qui ha creat els continguts i quin tipus de llicència hi ha sobre ells (copyright, creative commons,…) per tal que els alumnes es conscienciïn.2) Els criteris d’avaluació dels treballs escrits que tenen els alumnes penjats a cadascun dels moodle de cada projecte, ja contemplen que els alumnes redactin una bibliografia i una webgrafia per tal d’especificar d’on prové la informació que han utilitzat.
2.1. Utilització de programes per a la creació, edició i millora de la documentació i els treballs elaborats. (Writer, paint,…). Actitud crítica i responsable de la propietat i distribució dels programes. 1) Introducció a l’editor de text writer, a la captura de pantalla i posterior edició amb el paint o “software lliure equivalent”.2) A cada projecte se’ls demana un treball escrit amb uns criteris d’avaluació concrets. Aquests criteris d’avaluació ja contemplen diversos aspectes tècnics com l’interlineat, els marges, l’índex, el tipus i tamany de lletra,…

3) A cada projecte es preveu l’entrega de tasques on és necessària la cerca d’informació, la captura de pantalla i l’inserció d’aquesta en un document word o writer.

2.2. Ús dels mitjans de presentació i publicació de la informació i els treballs elaborats (impress, prezi, calameo, issuu,…). Creació i exposició de presentacions dels treballs individuals i de grup.1) A cada projecte se’ls demana com a mínim una presentació oral amb uns criteris d’avaluació concrets. Aquests criteris d’avaluació ja contemplen diversos aspectes tècnics com l’ús concret de l’eina tecnològica (al llarg d’un curs un alumne de 1r d’ESO pot arribar a fer entre 8 i 12 presentacions orals amb, com a mínim, 2 eines de presentació diferents). 3.1. Utilització d’entorns virtuals d’aprenentatge.1) Introducció al Moodle, treball quotidià amb el moodle, ús d’altres entorns visuals d’aprenentatge.2) Tots els projectes i les feines de TP (Treball Personal) de 1r d’ESO estan a la plataforma moodle per tant, tota la informació i les tasques estan gestionades des d’allà i els alumnes n’han de fer un ús intensiu.

3) En alguns dels projectes proposats a 1r d’ESO han de fer ús d’altres plataformes virtuals d’aprenentatge.3.2. Utilització de l’eina de correu electrònic Gmail de la plataforma google com a eina d’iniciació a les diferents aplicacions d’aquesta plataforma (Talk, Picassa, docs, Maps, …)1) Creació d’un compte a Google. Ús constant del correu electrònic per a comunicar informació i trametre arxius.2) Tot el control del TP (Treball Personal) de 1r cicle de la ESO està sustentat en el google DRIVE. Els documents tant d’avaluació com de control de les tasques estan compartits amb els alumnes i amb tot l’equip docent. Això obliga l’alumne a fer-ne un ús intensiu.

3) La comunicació del tutor i la resta de l’equip docent amb els alumnes és a través del correu electrònic.

4) En alguns dels projectes de 1r hi ha tasques on els alumnes han d’utilitzar l’eina del google maps.

5) Es potencia l’ús dels documents compartits per la realització de treballs col·laboratius.4.1. Utilització, funcionament i anàlisi dels diferents dispositius TIC que aporten o recullen informació mitjançant l’ordinador: càmeres, dispositius de memòria (USB) i interconnexió entre ordinadors.1) En la majoria dels projectes de 1r cicle de la ESO els alumnes ha de realitzar fotografies i vídeos al llarg del projecte per tal d’editar-los i poder realitzar les presentacions d’allò que han estat treballant de la forma més complerta possible.2) L’ús dels dispositius de memòria es dona de forma natural i usual entre els alumnes.

3) S’usa el mòbil com a càmera de fotos o vídeo i els alumnes aprenen diferents formes de bolcar les imatges i els vídeos a l’ordinador (a través del cable, de bluetooth, o enviant-les per correu al seu compte de gmail)4.2. Utilització dels sistemes operatius per a emmagatzemar, organitzar i recuperar informació de suports físics o virtuals.1) Des de l’assignatura de projectes se’ls ensenya a emmagatzemar la informació i a diferenciar entre els diferents discs de l’ordinador (C:\, D:\) o d’emmagatzematge en disc durs virtuals (dropbox, drive).2) Des de tutoria es vetlla perquè l’alumne tingui organitzades les seves carpetes dins del seu disc dur.

 

Nivell: 2n d’ESO
OBJECTIUS ESPECÍFICS ESTRATÈGIES
1.1. Ús d’Internet: interpretació de la seva terminologia, estructura i funcionament. 1) Un dels projectes de 2n d’ESO d’una duració de 32h és la creació i publicació d’una pàgina web. Els alumnes es familiaritzen amb conceptes com (scripts, llenguatge html, servidors, ftp,…)
1.2. Utilització d’eines i aplicacions per a la cerca, descàrrega i intercanvi d’informació. Actitud crítica i responsable de la propietat i distribució de la informació. 1) Tot l’equip docent, al llarg del curs i en cadascuna de les assignatures, sempre que hi hagi una cerca, intercanvi o descàrrega d’informació s’ha d’especificar qui ha creat els continguts i quin tipus de llicència hi ha sobre ells (copyright, creative commons,…) per tal que els alumnes es conscienciïn.2) Els criteris d’avaluació dels treballs escrits que tenen els alumnes penjats a cadascun dels moodle de cada projecte, ja contemplen que els alumnes redactin una bibliografia i una webgrafia per tal d’especificar d’on prové la informació que han utilitzat.
2.2. Ús dels mitjans de presentació i publicació de la informació i els treballs elaborats (impress, calameo, issuu,…). Creació i exposició de presentacions dels treballs individuals i de grup. 1) A cada projecte se’ls demana com a mínim una presentació oral amb uns criteris d’avaluació concrets. Aquests criteris d’avaluació ja contemplen diversos aspectes tècnics com l’ús concret de l’eina tecnològica (al llarg d’un curs un alumne de 2n d’ESO pot arribar a fer entre 8 i 12 presentacions orals amb, com a mínim, 2 eines de presentació diferents).
3.1. Utilització d’entorns virtuals d’aprenentatge. 1) Tots els projectes i les feines de TP (Treball Personal) de 2n d’ESO estan a la plataforma moodle per tant, tota la informació i les tasques estan gestionades des d’allà i els alumnes n’han de fer un ús intensiu.2) En alguns dels projectes proposats a 2n d’ESO han de fer ús d’altres plataformes virtuals d’aprenentatge.
3.3. Utilització de les eines de la plataforma google (Talk, Picassa, docs, Maps, …) 1) Tot el control del TP (Treball Personal) de 1r cicle de la ESO està sustentat en el google DRIVE. Els documents tant d’avaluació com de control de les tasques estan compartits amb els alumnes i amb tot l’equip docent. Això obliga l’alumne a fer-ne un ús intensiu.2) La comunicació del tutor i la resta de l’equip docent amb els alumnes és a través del correu electrònic.

3) En alguns dels projectes de 2n hi ha tasques on els alumnes han d’utilitzar l’eina del google maps.3.4. Utilització de l’ordinador com a mitjà de comunicació individual i en grup: correu electrònic, fòrum, xat i videoconferència.1) Ús constant del correu electrònic per a comunicar informació i trametre arxius.2) En tots els projectes de 1r cicle de la ESO hi ha fòrums, tan d’ús com a diari com a intercanvi d’informació.

3) La comunicació del tutor i la resta de l’equip docent amb els alumnes és a través del correu electrònic.

4) Es potencia, a través dels projectes, l’ús de documents compartits. Quan han de treballar des de casa per entregar un projecte se’ls informa i ensenya l’ús educatiu del xat així com l’ús dels comentaris en els documents compartits.4.1. Utilització, funcionament i anàlisi dels diferents dispositius TIC que aporten o recullen informació mitjançant l’ordinador: càmeres, dispositius de memòria (USB) i interconnexió entre ordinadors.1) En la majoria dels projectes de 1r cicle de la ESO els alumnes ha de realitzar fotografies i vídeos al llarg del projecte per tal d’editar-los i poder realitzar les presentacions d’allò que han estat treballant de la forma més complerta possible.2) L’ús dels dispositius de memòria es dona de forma natural i usual entre ells.

3) S’usa el mòbil com a càmera de fotos o vídeo i els alumnes aprenen diferents formes de bolcar les imatges i els vídeos a l’ordinador (a través del cable, de bluetooth, o enviant-les per correu al seu compte de gmail)

 

Nivell: 3r d’ESO
OBJECTIUS ESPECÍFICS ESTRATÈGIES
2.2. Ús dels mitjans de presentació i publicació de la informació i els treballs elaborats (impress, calameo, issuu,…). Creació i exposició de presentacions dels treballs individuals i de grup. 1) A cada treball en grup se’ls demana una presentació oral amb uns criteris d’avaluació concrets. Aquests criteris d’avaluació ja contemplen diversos aspectes tècnics com l’ús concret de l’eina tecnològica.
2.3. Creació i edició de continguts multimèdia per a la publicació de treballs individuals i de grup a Internet. (blocs, webs, …) 1) Des de l’assignatura de tecnologia els alumnes han de crear un bloc i una pàgina web. Han de gestionar el contingut, fer seguiment d’aquest i enllaçar diferents aplicacions amb aquests.
3.1. Utilització d’entorns virtuals d’aprenentatge. 1) Des de les diferents assignatures i a criteri de cada professor hi ha un ús de cursos moodle.
3.3. Utilització de les eines de la plataforma google (Talk, Picassa, docs, Maps, …) 1) Els deures estan en un document compartit amb els alumnes i amb tot l’equip docent. Això obliga l’alumne a fer-ne un ús, tan si és responsable d’entrar-los com si necessita veure’ls.2) La comunicació del tutor i la resta de l’equip docent amb els alumnes és a través del correu electrònic.

3) En algunes assignatures de 3r hi ha tasques on els alumnes han d’utilitzar l’eina del google maps.4.3. Anàlisi de les comunicacions alàmbriques i inalàmbriques: telefonia, ràdio, sistemes de posicionament global, ordinador i televisió. Reflexió sobre el seu ús responsable.1) Es treballa dintre del currículum de l’assignatura de tecnologia.2) Amb l’irrupció del mòbil es mirarà de potenciar l’ús del GPS des de les assignatures d’educació física i tecnologia.

 

Nivell: 4t d’ESO
OBJECTIUS ESPECÍFICS ESTRATÈGIES
1.2. Utilització d’eines i aplicacions per a la cerca, descàrrega i intercanvi d’informació. Actitud crítica i responsable de la propietat i distribució de la informació. 1) Tot l’equip docent, al llarg del curs i en cadascuna de les assignatures, sempre que hi hagi una cerca, intercanvi o descàrrega d’informació s’ha d’especificar qui ha creat els continguts i quin tipus de llicència hi ha sobre ells (copyright, creative commons,…) per tal que els alumnes es conscienciïn.2) Els criteris d’avaluació dels treballs escrits que tenen els alumnes penjats a cadascun dels moodle de cada assignatura, ja contemplen que els alumnes redactin una bibliografia i una webgrafia per tal d’especificar d’on prové la informació que han utilitzat.
2.1. Utilització de programes per a la creació, edició i millora de la documentació i els treballs elaborats. (Writer, paint,…). Actitud crítica i responsable de la propietat i distribució dels programes. 1) A tots els treballs de grup se’ls demana un treball escrit amb uns criteris d’avaluació concrets. Aquests criteris d’avaluació ja contemplen diversos aspectes tècnics com l’interlineat, els marges, l’índex, el tipus i tamany de lletra,…2) A l’optativa d’informàtica de 4t d’ESO es treballa específicament l’edició d’imatge, so i vídeo per tal d’enriquir les tasques i els treballs elaborats en les altres assignatures.

3) Tot l’equip docent, al llarg del curs i en cadascuna de les assignatures, sempre que hi hagi un ús d’un software concret s’especificarà quin tipus de software és (lliure, de pagament, amb llicència d’un ús temporal,…) per tal que els alumnes es conscienciïn.

 

2.2. Ús dels mitjans de presentació i publicació de la informació i els treballs elaborats (impress, calameo, issuu,…). Creació i exposició de presentacions dels treballs individuals i de grup.1) A cada treball en grup se’ls demana una presentació oral amb uns criteris d’avaluació concrets. Aquests criteris d’avaluació ja contemplen diversos aspectes tècnics com l’ús concret de l’eina tecnològica. 3.1. Utilització d’entorns virtuals d’aprenentatge.1) Des de les diferents assignatures i a criteri de cada professor hi ha un ús de cursos moodle.2) En l’optativa de tecnologia de 4t d’ESO és fa ús de simuladors (crocodrile, picaxe, arduino,…).

 

Share