ACTIVITAT: “Més que una sola història”

L’entrada a l’etapa d’educació secundària de l’alumnat que s’ha incorporat a primer d’ESO aquest curs ha sigut molt atípica. Són nois i noies que no van poder acabar la seva primària tal i com sempre s’ha tancat, amb els rituals propis d’aquest canvi d’etapa. Les expectatives que teníen del seu sisè es van esvair i cadascú va haver de construir-se el seu propi final d’etapa.

L’entrada a la ESO tampoc els ha estat fàcil. D’una banda molts han estat contents perquè s’han sentit protegits dins el seu grup bombolla i no s’han hagut d’afrontar a les pors creades en l’imaginari col.lectiu: passadissos plens de nois i noies més grans, canvis d’aula, desemparament… . Però per altra banda s’han quedat sense aquella vida d’institut que s’havien imaginat: barreja d’alumnes en les optatives, laboratoris,
tallers, patis on poder relacionar-se i experimentar noves coneixences, etc. La mascareta i les normes derivades de la pandèmia els ha fet minvar la comunicació i l’espontaneïtat en un moment on tant una com l’altra són estratègies per anar construint el seu nou jo i estructurar la seva identitat en construcció emmirallant-se en les relacions que van sorgint i es van transformant.

Dins aquest context, les tutores de 1r d’ESO hem estat reflexionant sobre estratègies per poder compensar aquestes dificultats i facilitar espais de coneixença i creació de vincles dins l’aula. D’aquesta reflexió en va sortir la preparació de sessions de tutoria on poder expressar les vivències durant el confinament i la transició d’etapa: pèrdues, dificultats, pors, angoixa, aprenentatges, canvis… . També vam dissenyar una activitat de coneixença i cohesió on es poguessin visibilitzar experiències vitals semblants, habilitats, formes de pensar i sentir, vincles personals, etc. Aquest compartir “finestretes de vida” ens serviria per crear connexions empàtiques entre ells. L’activitat la vam dur a terme a través del joc de cartes “Més que una sola història”.

El grup es col.loca en cercle.Cada alumne/a rep una carta amb una proposta. Exemples:

– Explica un moment de la teva vida en què hagis estat en perill.
– Parla d’algú a qui trobis a faltar.
– Digues un lloc que et porti benestar.
– Explica alguna cosa de la que estiguis agraït/da.
….

Un per un expliquen la proposta que els ha tocat. Un cop explicada, els companys/es que s’hagin connectat emocionalment amb aquella vivència aixequen la mà i expliquen la seva vivència paral.lela. I així amb totes les històries. Totes aquestes connexions es van plasmant a la pissarra i es va teixint la teranyina del grup.

Acaben l’activitat coneixent-se una mica més i havent compartit una finestreta de la seva vida que és molt més que una sola història.