Com es neteja el medi?

Després del pati ha estat el torn de l’Anna Mestres, mare de l’escola. És geòloga ambiental des de fa 21 anys i investiga com cal fer el sanejament dels sols contaminats per la indústria que poden ser un risc per la natura i per la salut humana. Ens ha explicat que ella volia ser paleontòloga (una altra branca de la geologia) i que li encanten els fòssils!

Els nens i nenes de 5è i 6è hem après que la geologia té diferents branques i que entre d’altres moltes coses, fan estudis entorn al petroli, els terratrèmols, els edificis, carreteres,….. i fins i tot la construcció dels camps de futbol! És molt important saber quina és la composició del sol quan es vol fer qualsevol tipus de construcció perquè siguin segures.

I com s’ho fan per sanejar els sols contaminats?  En primer lloc han de fer un reconeixement del terreny per localitzar la contaminació, tot seguir recullen unes mostres que porten al laboratori perquè s’analitzin quins són els contaminants. Amb els resultats d’aquesta investigació, han de planificar la recuperació del sol. Utilitzen diferents tècniques per fer-ho, des de plantes i arbres que planten a la zona, com la utilització dels mateixos bacteris que es troben al sol.

L’alumnat, que ha escoltat amb molta atenció, ha fet algunes preguntes molt interessants com per exemple perquè es produeixen els terratrèmols. Ara ja sabem que les plaques tectòniques de la Terra formen una mena de trencaclosques i encaixen entre elles. Algunes no encaixen tan bé i freguen entre elles, així és com es produeixen alguns terratrèmols. També ens ha explicat l’Anna que a llocs com el Japó on hi ha terratrèmols molt sovint, construeixen uns edificis molt característics i amb gran resistència als moviments de terra.

I sabeu què hem descobert? Doncs que a Cabrera de Mar no hi trobarem fòssils, la composició del sol del maresme està feta de granits i això indica que fa molt de tems (parlava de milions d’anys) hi podia haver fòssils però que segurament es van destruir amb la temperatura quan els granits van emergir del fons de la Terra.

Moltíssimes gràcies Anna, per compartir el teu temps i experiència amb tots nosaltres. Una gran feina la dels geòlegs!