GEOGRAFIA I HISTÒRIA. LA PREHISTÒRIA

Des de l’àmbit de ciències socials, durant el primer trimestre l’alumnat de 1r d’ESO ha après a analitzar els canvis i continuïtats que ha sofert l’espècie humana al llarg de la història i a relacionar-ho amb les diferents maneres de viure i d’organitzar-se, així com els canvis tecnològics que van ajudar a passar de viure en coves a organitzar-se en civilitzacions.

Per fer-ho, han hagut d’aplicar els procediments de la recerca històrica a partir de la formulació de preguntes i l’anàlisi de fonts, per interpretar el passat, en concret l’època de la prehistòria.

Com ho han fet?
A l’inici de la unitat, es va presentar una notícia recent sobre unes troballes fetes aquestes estiu a la Roca del Bous, a Sant Llorenç de Montgai (La Noguera). A partir d’aquesta informació, van anar formulant preguntes sobre què volien saber de la prehistòria.

Seguidament, van haver de classificar unes restes arqueològiques datades en la prehistòria, fent hipòtesis sobre sobre la seva funció i la informació que ens podíen aportar.

Arran d’aquesta classificació, que van elaborar entre tot el grup, cada alumne/a va triar el que més li interessava i es van crear els equips d’investigació que van permetre fer el “I simposi d’història de Cabrera de Mar. Cabrera Prehistòrica”, on cadascú havia de donar arguments per ubicar cronològicament una resta prehistòrica trobada a la Cova de les Encantades i fer hipòtesis sobre el seu ús.

Finalment, van anar a posar en pràctica tots els coneixements adquirits, i a resoldre les preguntes inicials que no havíem pogut respondre des de l’aula. Durant 3 dies van estar al Camp d’aprenentatge de La Noguera, on van poder treballar com a arqueòlegs i posar-se en la pell dels homos neandertals que van viure a Catalunya.
Trobareu un vídeo sobre l’estada al camp d’aprenentatge en el següent enllaç.

Com que han après tantes coses, hem decidit anar-ho a exposar als alumnes de 1r de primària, explicant-los un conte sobre la prehistòria que van escriure en Toni Bardavio i la Sònia Mañé, professors del camp d’aprenentatge La Noguera.

Aquí teniu un altre vídeo amb algunes imatges.