Ambients: joc simbòlic “La Caseta” i experimentació

“Mentre l’adult juga per divertir-se, l’infant juga per jugar” F. Tonucci (2009)

Els infants de P5 seguim gaudint de les propostes dels ambients, que en són quatre:

  • Ambient artístic
  • Ambient d’experimentació
  • Ambient de llum i foscor
  • Ambient de joc simbòlic

Com us hem explicat anteriorment, aquest any els hem organitzat de manera que els podem gaudir en mig grup i combinant l’ambient artístic + aula de llum i foscor i l’ambient de joc simbòlic (La Caseta) + experimentació.

Avui us explicarem sobre l’ambient de joc simbòlic que anomenem “La Caseta” i l’ambient d’experimentació.

Els ambients d’aprenentatge donen el protagonisme a l’infant, essent el constructor o constructora del seu aprenentatge sempre a partir del joc, la investigació i les relacions amb els altres infants, explorant amb llibertat segons els seus interessos i motivacions.

L’ambient de joc simbòlic és un dels ambients més preuats pels infants. El joc en sí és l’activitat per excel·lència de l’infant. És una activitat natural i també un dret reconegut per la Declaració dels Drets dels Infants de l’ONU (1959), necessària per al seu desenvolupament integral (intel·lectual, psicomotor, sensorial, social i emocional).

El joc li permet aprendre i créixer a través de l’experiència d’una forma natural i lúdica, permetent imaginar, descobrir, experimentar, resoldre problemes o situacions amb creativitat, amb la llibertat de poder decidir i provar noves solucions.

A través d’aquest, es relacionen, es coneixen i estableixen vincles… A més, es fan molt presents les emocions i els infants aprenen també a autoregular-se. Jugant també es desenvolupa la capacitat comunicativa, s’estimula la imaginació i creativitat, sense límits per la fantasia.

Jugant alhora, es potencia el desenvolupament sensorial i motriu… En fi, els beneficis del joc lliure són sens dubte, essencials i imprescindibles en la infància.

Quan a més, parlem del joc simbòlic, veiem com es recreen i es van interioritzant la complexitat de les relacions humanes i observem com l’infant es mostra i es situa davant el món que el rodeja.

L’ajuda també a compensar necessitats, desitjos o els conflictes interns més personals. Apareixen els rols de cura, atenció, protecció… Cuidar o ser cuidat. Mimar els nadons, banyar-los, passejar-los… Cuinar per la resta, fer les compres o estendre la roba. A “La Caseta” tot és possible i més!

 

 

“El joc és una activitat voluntària que troba el que busca en ella mateixa i en el desenvolupament del seu propi procés. El joc, per al nen o nena, és una activitat molt seriosa en què s’implica totalment (sentiments, pensaments, etc.). La pràctica del joc li serveix per demostrar i afirmar la seva personalitat”

 

L’ambient d’experimentació és l’ambient que acompanya el de joc simbòlic i l’amplia o el complementa. En aquest petit espai tenim unes safates amb material divers que es va presentant i alternant de forma regular.

Des de materials pesants com cadenes o imants, a materials lleugers i petits que permeten els transvasaments, com els grans de blats de moro, que permeten omplir i buidar recipients, amb diferents elements, com culleres, pinces o tubs de diferents diàmetres…

Safates amb lletres perdudes entre les serradures, tubs i canonades que adapten diferents formes, pedres i còdols amb els que podem fer fites, tot construint i jugant amb l’equilibri, el pes…

I també els miralls per observar des de diferents òptiques les construccions que fan amb blocs de fusta i colors translúcids.

I és que els infants són curiosos per naturalesa. Sembla que la curiositat és un senzill mecanisme adaptatiu que ens ha permès evolucionar com a espècie…

I diu la neurociència (Damasiuo, 2005) que un dels principals instints humans és la curiositat i l’exploració, només per darrere de la fam i la set.

 

En aquestes sessions d’experimentació, ens hem sorprès a més, amb dos propostes molt especials!!!

 

Un experiment amb colorants alimentaris, llet i detergent, tot jugant amb la tensió superficial en els líquids…

La tensió superficial és un fenomen físic pel qual la superfície d’un líquid es comporta com una membrana elàstica. En aquest cas, el sabó fa disminuir la tensió superficial de la llet.

 

I un experiment amb bicarbonat i vinagre, on hem provocat una reacció química àcid-base acolorida que ens ha recordat el fenòmens dels volcans… I aquí ja hem al·lucinat!

 

 

En fi, si voleu veure més imatges per fer-vos una idea del que és GAUDIR a través del joc, feu un viatge per les imatges dels nens i nenes de la Tordera que valen més que mil paraules i connecteu també com ells i elles, amb el PLAER de jugar per jugar. No us perdeu els vídeos…

FOTOS DELS DIABLES I LES DIABLESSES 

FOTOS DELS BOMBERS I LES BOMBERES 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>