CONTINUEM FILOSOFANT!!!

Aquest segon trimestre hem continuat filosofant amb molts altres temes que ens preocupen, interessen i que ens fan créixer la nostra part personal i emocional.

En la primera sessió del trimestre vam voler parlar dels nostres lavabos. És un espai íntim i un moment educatiu també. Es van mostrar dues imatges dels seus propis lavabos, una amb el lavabo net i l’altre amb el lavabo tal i com l’havien deixat després de tot un dia d’ús. La pregunta va ser:  Com us voleu trobar el lavabo quan aneu a fer les vostres necessitats? La resposta va ser unànime. Net.

A partir d’aquí van creure que havien d’establir unes normes d’ús i també va sorgir el tema dels sexes: Com fan les necessitats els nens? i les nenes? Com ho podem fer perquè no ens trobem les tasses ben mullades?

Conjuntament van anar trobant totes les solucions i van arribar a acords que es van comprometre a realitzar. També van decidir marcar cadascun dels lavabos amb el nom de la seva aula i escriure i dibuixar les normes per penjar-les. Han quedat ben decorats i hem aconseguit també algunes millores.

D’aquesta manera, també hem pogut parlar sobre hàbits d’higiene a partir de les seves necessitats.

Una segona sessió i que va durar tres sessions més, va ser tot el treball sobre el llibre “Contes de bona nit per a nenes rebels” La idea va ser fer tot un treball de gènere donant importància a totes aquelles dones silenciades al llarg de la història i fer-ho coincidir amb el dia de la dona del 8 de Març.

En la 1ª sessió van poder veure el llibre i parlar sobre tot allò que han aconseguit aquestes dones. Ens vam fer preguntes com: Per què creiem que han fet aquest llibre només amb dones? Per què creiem que la majoria no han estat reconegudes ni s’han fet famoses? Acabem la sessió triant una de les dones que volem treballar i aprofundir.

En una 2ª sessió i aprofitant la informació que van portar en el repte que van fer, vam poder fer un recull de tot el que havíem après. També vam llegir la biografia de la dona que sortia en el llibre.

I en una 3ª sessió vam poder recollir la informació en petites frases i també vam poder escriure què li voldríem dir a la nostra dona escollida si la tinguéssim davant. A l’Àgora de l’escola ha quedat recollit part d’aquest gran treball.

En una tercera sessió de Filosofia vam treballar a partir del Kamishibai el tema de la ràbia.  Es giren els paper quan un monstre es converteix en nen quan s’enfada. Vam treballar com ens sentim quan estem enfadats i quina imatge podem transmetre a aquells qui ens miren. Ens va donar eines com respirar profundament abans d’entrar en l’estat de la ràbia.

En una quarta sessió vam reprendre el tema del gènere a partir del conte “Cua de Sirena” on un nen escull una disfressa de cua de sirena i tots se’n riuen d’ell perquè sembla una nena. El conte et porta a reflexionar sobre el fet d’escollir, nen o nena, blanc o negre, carn o peix, donant una tercera via que no prendre una decisió també és prendre una decisió. En Roc, el protagonista, se sent bé sent un nen amb cua de sirena.

A continuació, els hi vam presentar un NINE, on havien d’esbrinar quin sexe tenia a partir de la seva imatge. Les hipòtesis van ser espectaculars i entre ells i elles les anaven fent i desfent a mesura que avançava la conversa i anaven sorgint més dubtes. Finalment vam acordar que davant d’una persona que no tenim clar quin sexe té el millor és preguntar-li: Com vols que em refereixi cap a tu?

L’objectiu d’aquesta activitat era trencar alguns dels estereotips de gènere que tenim tan arrelats.

L’última sessió d’aquest trimestre ha estat la visualització d’un petit curtmetratge “Sira y el pájaro negro” on volem fer èmfasi a la vida a l’Àfrica i a les malalties que sorgeixen en llocs on l’aigua potable no arriba a totes les cases i  transmetre que la higiene és fonamental per tenir una bona salut.  Sempre a partir d’hipòtesis i d’una reflexió sobre allò que estem veient i escoltant.

Com ens agrada qüestionar-nos les coses!!!