El joc simbòlic i l’experimentació a P4!

 

 

Durant aquest primer mes de curs, els Cavalls i les Gegantes, ja han pogut gaudir dels “Ambients” de joc simbòlic, la caseta, i d’experimentació.

Aquest any no podrem realitzar els ambients tal i com els concebem a La Tordera. Així que ens hem reinventat per poder realitzar-los en grups estables i setmanalment en mig grup o en grup sencer.

Aquesta setmana us presentem la importància del joc simbòlic i del joc experimentatiu i com el cuidem des de l’escola.

El joc simbòlic és el joc en què el nen imita comportaments quotidians o frases que ha sentit. Està estretament relacionat amb el desenvolupament del llenguatge i, per tant, és extremadament avantatjós. És un bon mètode perquè l’infant:

  • Projecti les pors i els conflictes i expressi els seus sentiments
  • Enriqueixi el seu coneixement social
  • Entengui els rols de les persones que l’envolten
  • Augmenti la creativitat, curiositat i autonomia
  • Aprengui a respectar les normes

Dels beneficis més destacables del joc simbòlic, remarcarem els següents:

  • Desenvolupament de la imaginació i de les emocions. Mitjançant la imitació, el nen representa situacions tant reals com imaginàries. Això és clau en les primeres etapes del seu desenvolupament. Com? Doncs cuidant els bebés, parant la taula, cuinant, banyant els bebés, escombrant i fregant…
  • Internalització de l’entorn. Només podrà representar rols mitjançant el joc simbòlic si realment comprèn el paper que exerceixen els individus que l’envolten. Com? Doncs fem de papa i de mama, de mascota de companyia, de bebè, de germana gran…
  • Contribució al desenvolupament motor. Mitjançant el joc simbòlic, l’infant millora la seva destresa i aprèn capacitats noves. Com? Doncs vestint a les nines aconseguim una motricitat fina més precisa, recollint els estris, preparant el café a la cafetera, entre molts d’altres.
  • Foment del desenvolupament del llenguatge. Repeteix paraules o frases i, per tant, en la mesura que empra el llenguatge com a forma de comunicació i socialització. Com? Doncs tenin converses amb salutacions i comiats, parlant per els telèfons, executant els diferents rols de pare, mare, tieta…

El joc experimentatiu, mitjançant les propostes d’experimentació, ens permet que els nens i les nenes explorin lliurement diferents objectes i materials a nivell sensorial i perceptiu. Sense que l’adult controli el joc, ells fan tot allò que volen amb el que tenen al davant. Reconeixen les característiques dels objectes, poden veure com canvien alguns… Posen en joc tots els sentits: els miren, els oloren, els tasten, els toquen, els escolten.

Els infants són capaços d’assimilar tot allò que els ve donat per l’experiència, per aquest motiu, des de l’escola, proposem activitats que fomentin l’experimentació i l’observació. L’observació esdevé un instrument necessari pel coneixement del món que ens envolta. Els adults facilitem espais i propostes de joc que acullin la curiositat i interès que mostren els infants facilitant materials i situacions adients. Per exempre: el joc amb imants, joc de trasbassament d’aigua, construccions amb mirall, trobar els objectes amagats, trasbassament de bales, observació i recerca d’insectes…

Totes aquestes són algunes de les propostes que podreu veure que hem estat elaborant aquests dies amb les Gegantes i els Cavalls.

 

Joc simbòlic i Experimentació, Gegantes i Gegants

Joc simbòlic i Experimentació, Cavalls

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>