RECORREGUTS PERSONALS CAP A L’APRENENTATGE

La nostra escola prioritza els recorreguts personals cap a l’aprenentatge de cadascun dels nostres infants. Recorreguts que no sols ens permeten atendre la diversitat sinó acompanyar les necessitats, potencialitats i interessos individuals i garantir l’aprenentatge autònom.

Amb aquest objectiu, l’alumnat de primària, amb l’acompanyament dels adults, segueix els seu propi pla personal.

Aquest pla personal és una guia per l’infant que li permet, de manera autònoma i responsable, organitzar-se el seu propi temps i anar avançant cap a l’aprenentatge tot realitzant les diverses propostes dissenyades pels mestres de la comunitat. El tutor o la tutora realitza el seguiment i avaluació d’aquest pla juntament amb l’infant a qui se li ofereix l’oportunitat d’autoavaluar-se. Cada infant disposa d’un document per poder plasmar aquest pla personal, document que forma part del seu diari d’aprenentatge personal.

Aquest Diari d’Aprenentatge és un instrument que permet a l’infant recollir les seves pròpies evidències d’aprenentatge, així com les seves autoavaluacions.

En la comunitat de mitjans, les propostes que l’infant realitza segons el seu pla personal són tasques, principalment realitzables de manera autònoma, que es divideixen en els apartats següents: bosquet (propostes de descoberta i natura), atelier (propostes artístiques), safareig (càlcul, numeració, resolució problemes, geometria, mesura, estadística i atzar), tikal (construccions, joc simbòlic, geometria…), babel (escriptura creativa, ortografia, comprensió lectora.. en els diferents idiomes ) i maker space (creativitat i iniciativa).

Així, quatre matins a la setmana, els infants de la comunitat de mitjans tenen l’oportunitat de completar els seus plans personals. És d’especial importància tant la rotllana d’inici com d’cabament que la mestra gestiona per tal d’acompanyar aquests plans. En aquestes rotllanes s’expliquen les propostes, s’acorden els camins a seguir, es recorden les normes establertes i la importància de l’esforç i també es revisen els acords adquirits. És en aquest moment, també, quan l’infant té l’oportunitat de compartir les seves evidències d’aprenentatge i les seves descobertes i inquietuds. La mestra pren el paper de dinamitzadora, tot agilitzant la comunicació entre els infants i garantint la participació de cadascun d’ells.

Al llarg del matí, en un mateix espai, ens podem trobar infants realitzant propostes diferents (tant pel que fa a àmbits com també de nivells), acompanyats per adults o per altres infants de la tribu. Aprenent plegats, compartint coneixements, aprofundint en els interessos i descobrint nous camins que ens permeten gaudir del dia a dia a l’escola. La pròpia responsabilitat de complir amb allò acordat amb l’adult, de ser protagonista del nostre recorregut i d’avançar amb la confiança donada són els pilars en què es fonamenta aquest projecte. Un projecte que articula la personalització dels aprenentatges basada en un currículum competencial.