5èB – PROJECTE DE MEDI – ADAPTACIÓ AL MEDI

Dimarts 2 de març vam fer un taller de medi sobre l’adaptació dels animals al seu hàbitat.

Va venir un expert que es deia Edgar i ens va ensenyar fotografies que havia fet de molts animals, sobretot d’animals que podem trobar a les muntanyes del Pirineu, al desert dels Monegros i al riu Llobregat al seu pas per Cornellà.

Ens va deixar tocar cranis, banyes de cérvol, becs, potes i una ala de gavina.

L’ala pesava molt poc i la banya moltíssim.  El cérvols perden les banyes cada 1 any. També ens va  punxar amb les potes d’un mussol i amb els becs perquè notéssim el mateix que nota un ratolí.

Algunes adaptacions que ens van sorprendre

Les perdius nivals canvien el color del seu plomatge per camuflar-se; a l’hivern eren blanques i a l’estiu es tornen marrons.

El gallfer porta unes viseres sobre dels ulls perquè no li entri la neu i té els forats del nas coberts de plomes.

L’os hiverna durant els mesos més freds i s’alimenta del greix.

El bec de les aus canvia segons la seva alimentació; alguns son curts com el pardal que menja insectes i d’altres com l’àliga es corbat per poder arrencar la carn de les presses. Alguns becs són prims i allargats per buscar aliment dins del fang. I d’altres com el bernat pescaire tenen un coll molt llarg per pescar peixos sense mullar-se el cos.

La salamandra té colors molt vius per simular que té verí i així no se la mengen.

La guineu té molt bona oïda (pot escoltar les passes d’un ratolí a molts metres de distància) i per l’olfacte pot seguir el rastre de qualsevol animal.

Els mussols tenen els ulls molt grans per poder veure a la nit, amb poca llum, i tenen les orelles amagades sota el plomatge, una a dalt i l’altre a baix, perquè així poden escoltar millor i saber la direcció d’on trobar el menjar. Poden escoltar un ratolí caminant per sota la neu.

Els ous també es camuflen i a vegades semblen pedres, així passen desapercebuts de la guineu o d’altres depredadors.

El taller ens ha agradat molt i les fotografies també. Aquí ens podeu veure tocant les mostres que ens va portar.

Daniela i Miquel H