XARXA DE TRANSFORMACIÓ EDUCATIVA.
Aquest curs la nostra escola ha entrat com a centre observador a la Xarxa Territorial de Transformació. Aquesta xarxa vol ser un punt de trobada de diferents escoles del territori per tal de compartir experiències, inquietuds, coneixements i maneres de veure l’aprenentatge d’avui en dia.
Com a primera activitat d’aquest grup de treball se’ns van proposar quatre preguntes per tal de reflexionar a nivell. En aquest sentit, els diferents mestres de l’escola que conformem el claustre van donar la seva opinió al respecte. Fruit de totes aquestes valoracions van sorgir les següents respostes:
1.Com podem millorar el lideratge pedagògic al centre?
– Respectant les línies proposades per l’equip directiu, sobretot a nivell d’organització i seguint els acords presos amb tot el claustre de professors/res.
-Tenir com a objectiu primordial la millora dels aprenentatges de tots i cadascun dels alumnes del centre.
– Establir una línia comuna de centre, on es treballi de la mateixa manera a cada grup, només canviant els continguts de cada curs. Si treballem d’aquesta manera els alumnes no hauran d’aprendre una nova manera de rebre coneixements. Això s’aconsegueix estant obert a qualsevol tipus d’ensenyament i a fer una barreja de metodologies. Quan ja s’ha fet un tastet d’aquestes metodologies, es pot decidir amb els docents quina línia seguir de forma transversal.
– Tenir bons líders consisteix a tenir bona formació, interès i un equip docent que recolzi les idees i on també es tinguin en compte les aportacions de tothom.
– Establint un equip impulsor amb representants de cada cicle.
-Crear espais en el calendari on els/les docents experts/es en un àmbit concret pugui compartir el seu coneixement a la resta del claustre.
-Establir una comissió pedagògica per establir els temes de cicle i acompanyar els/les mestres.
– Realitzar formacions a nivell d’escola.
2.Com estem col·laborant i aprenent junts en una nova cultura docent?
– El respecte, empatia, col·laboració, treball en equip, entre professorat i alumnat ens fa aprendre cada dia i ens permet poder modificar allò que no funciona i/o genera alguna problemàtica.
– Quan ens nodrim de nous elements d’ensenyament tenint un pensament crític per valorar quins són els adequats per a la nostra escola i quan posem en dubte elements que ja tenim ancorats, per veure com es pot millorar. És una formació continuada del centre, no només personalment dels docents.
– Ens estem adaptant a la nova cultura docent treballant en equip, compartint experiències i aplicant-les en cada context educatiu.
– Observant com ho fan els altres docents i incorporant noves idees i materials.
– Fent ús de les noves tecnologies per compartir entre docents: compartint drive, experiències internes i externes, exploracions a les xarxes socials (instagram, facebook…).
– Col·laborant en xarxa: escoltar i compartir experiències educatives (intercanviant idees, documents, recursos…) per tal d’innovar i millorar la pràctica docent.
– Realització de formació de centre per a tot el claustre i aplicació de les mateixes.
3.Com fem de l’escola una organització que aprèn i una unitat de recerca?
– Seqüenciant uns objectius relacionats amb els valors com a persones on el sentit comú sigui el pilar principal.
– Compartint informació i metodologies entre mestres, per exemple, en els reforços: a part de donar suport al mestre que està duent a terme la classe, valorar com es treballa i allò que ens sembla interessant metodològicament, adquirir-ho per a les nostres classes.
– És important que els mestres sàpiguen fer ús de les TAC i que el centre proporcioni els mitjans per fer de la classe un lloc d’aprenentatge, on les eines digitals estiguin presents.
– Proposant activitats on tots participem i aportem idees i experiències enriquidores.
– Formació de centre: Tot el claustre formant-se en els mateixos conceptes, formant un llenguatge comú. Registre de les formacions en el Drive perquè estigui a l’abast de tot el claustre.
– Compartir experiències: compartint experiències i informacions amb escoles de l’entorn proper (ajuntament, serveis municipals, altres escoles del districte, els CRP,…).
– Visitar altres escoles o centres innovadors per conèixer formes diferents de treballar.
– Comunicació entre tota la comunitat educativa. Mantenir una bona comunicació entre alumnes i famílies per saber que necessiten des del respecte i la confiança.
– Fer autoavaluació.
- Què hem de fer que no fem i què hem de deixar de fer?
– El que s’ha de fer és lluitar per aconseguir persones autònomes i capaces de resoldre problemes a la seva vida.
– Estar oberts a tot el què ens envolta, per a poder ser crític.
– Posar en dubte la manera que treballem.
– Mantenir la coordinació entre docents per a poder aprendre de la resta.
– Fomentar molt les tecnologies per part dels alumnes, sense deixar de banda els aspectes instrumentals: llegir, escriure, parlar, resoldre problemes, fer operacions, etc.
– Fer més treball manipulatiu i més experimentació combinant-les amb el treball en paper.
– Elaborar un sistema que ens faciliti accedir als recursos didàctics de forma senzilla i pràctica.
– Desenvolupar la competència digital tant en la gestió de centre com a nivell d’ús de l’alumnat amb el claustre.
- Què hem de deixar de fer i que hem de fer?
– Mirar pel bé comú.
– Perdre la por a la innovació i als canvis però tenint en compte que innovar no sempre és millorar.
– Elaborar materials i compartir amb els companys i companyes.
– Revisar si cal sintetitzar les comissions i els informes d’avaluació.