EXPERIMENTEM: EL SENTIT DEL GUST

EL sentit del gust

Tenim 5 sentits: el gust, el tacte, l’olfacte, l’oïda i la vista.
Aquest experiment està relacionat amb el sentit del gust i l’òrgan que hi treballa de valent , que és la llengua.

Material utilitzat:

• Bastonets esterilitzats. – Aigua
  • Gots de plàstic – Llimona
  • Cullereta – cafè soluble
  • Tovallons de paper
  • Sal
  • Sucre

Què hem fet:

En un got de plàstic posem dos o tres dits d’aigua i dues cullerades de cafè soluble. Remenem bé.

En un altre got de plàstic  posem dos o tres dits d’aigua i escorrem mitja llimona. Remenem bé.

En un altre  got de plàstic posem dos o tres dits d’aigua i dues cullerades de sal. Remenem bé.

En un altre  got de plàstic posem dos o tres dits d’aigua i dues cullerades de sucre. Remenem bé.

Distribuïm la classe per parelles i cada parella té un got amb cada un dels sabors( llimona, cafè, sucre i sal) i un got d’aigua natural.

Un alumne/a suca una punta del bastonet amb l’aigua amb el cafè i després, poc a poc, va tocant en diversos punts de la llengua del company/ a i preguntant-li si nota el gust, quin és i en quin punt el nota.

Quan s’acaba l’exploració l’alumne que ha ofert la llengua fa un glop d’aigua per netejar-se la llengua.

Tot seguit es repeteix l’operació amb l’aigua i suc de llimona i es fa el mateix procediment i així amb tots els sabors.

I després ho fem amb l’altre company.

Es recomana que l’alumne que ofereix la llengua la tregui tant com pugui i tingui la boca seca, que empassi la saliva que pugui tenir.

Al final posen en comú les sensacions que hagin tingut.

Què ha passat:

El Sabor amarg: no es nota ni a la punta de la llengua, ni als costats, ni al mig…Només es nota a la part interior de la llengua, al darrera del tot.

El sabor àcid: no es nota ni a la part interior de la llengua, ni al davant, ni al mig…només es nota als dos costats del centre.

El sabor salat:no es nota ni a la part interior de la llengua, ni als costats, ni al mig…només es nota a la punta de la llengua.

El sabor dolç: no es nota ni a la part interior de la llengua, ni als costats, ni al mig…només es nota a la punta de la llengua i als dos costats del davant.

Representem els resultats en un dibuix:

Les papil·les gustatives distingeixen els quatre sabors fonamentals, dolç, àcid, amarg i salat. Com es reparteixen aquests sabors a la llengua?

Observeu les fotossam_3113_opt