Reflexionem amb el Laboratori de transformació pedagògica

Com a escola participant al programa PAcTE/Eines per al canvi des de fa 3 cursos  volem compartir les reflexions sobre les preguntes plantejades el passat 21 de setembre a la jornada de benvinguda del laboratori de transformació.

Des de fa uns anys a l’Escola Pegaso estem fent treball en xarxa i reflexió pedagògica per a transformar l’escola amb criteri i amb acompanyament.

No som una escola de nova creació i això fa que tinguem un històric de bones pràctiques que ens dificulten de vegades la transformació. Aquest fet és el que ens porta a plantejar-se el per què de les decisions que es prenen i a reflexionar molt quines són aquelles pràctiques que a l’escola ens serveixen i, sobretot, la finalitat. Tenim clar que les pràctiques educatives no són una moda i que hem de tenir una justificació bona per a fer les coses, analitzar les últimes tendències i a construir una manera de fer que respongui a les necessitats del nostre alumnat.

Des de l’equip impulsor hem volgut respondre les  4 preguntes plantejades a partir del treball i les reflexions del claustre dels darrers cursos.

Com podem millorar el lideratge pedagògic al centre?

  • Facilitant la coresponsabilitat: lideratge distribuït.
  • Potenciant les fortaleses de cadascú: benestar emocional.
  • Empoderant als i les docents.
  • Implicant a tot el claustre.

Com estem col·laborant i aprenent junts en una nova cultura docent?

  • A través de la reflexió pedagògica i la formació.
  • Treballant en xarxa, fent visites a les escoles…
  • Reorganitzant les aules (materials, mobiliari…)
  • Compartint bibliografia, articles pedagògics…

Com fem de l’escola una organització que aprèn i una unitat de recerca?

  • Fent modelatge entre docents del claustre, fent pilotatges de pràctiques a l’aula, compartint experiències…
  • Portant registres de les accions dutes a terme tant a nivell d’aula com de claustre: diari d’aprenentatge.
  • Sent resolutius en les reunions.
  • Actitud i mentalitat oberta a l’entorn.

Què hem de fer que no fem i què hem de deixar de fer?

  • Hem de deixar la zona de confort: pensar que si sempre s’ha fet de la mateixa manera no sigui vàlid canviar.
  • Hem de tenir pensament col·lectiu: els alumnes són de tots i totes.
  • Hem de perdre la por a equivocar-nos.
  • Hem d’aprendre de la comunitat: avaluació entre iguals.
  • Hem de tenir més empatia, fer més reflexió, crítica constructiva , autoreflexió i autocrítica.
  • Hem de registrar més les pràctiques que fem i creure’ns més el valor de les coses.

 

 

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>