Com a escola participant al programa PAcTE/Eines per al canvi des de fa 3 cursos volem compartir les reflexions sobre les preguntes plantejades el passat 21 de setembre a la jornada de benvinguda del laboratori de transformació.
Des de fa uns anys a l’Escola Pegaso estem fent treball en xarxa i reflexió pedagògica per a transformar l’escola amb criteri i amb acompanyament.
No som una escola de nova creació i això fa que tinguem un històric de bones pràctiques que ens dificulten de vegades la transformació. Aquest fet és el que ens porta a plantejar-se el per què de les decisions que es prenen i a reflexionar molt quines són aquelles pràctiques que a l’escola ens serveixen i, sobretot, la finalitat. Tenim clar que les pràctiques educatives no són una moda i que hem de tenir una justificació bona per a fer les coses, analitzar les últimes tendències i a construir una manera de fer que respongui a les necessitats del nostre alumnat.
Des de l’equip impulsor hem volgut respondre les 4 preguntes plantejades a partir del treball i les reflexions del claustre dels darrers cursos.
Com podem millorar el lideratge pedagògic al centre?
- Facilitant la coresponsabilitat: lideratge distribuït.
- Potenciant les fortaleses de cadascú: benestar emocional.
- Empoderant als i les docents.
- Implicant a tot el claustre.
Com estem col·laborant i aprenent junts en una nova cultura docent?
- A través de la reflexió pedagògica i la formació.
- Treballant en xarxa, fent visites a les escoles…
- Reorganitzant les aules (materials, mobiliari…)
- Compartint bibliografia, articles pedagògics…
Com fem de l’escola una organització que aprèn i una unitat de recerca?
- Fent modelatge entre docents del claustre, fent pilotatges de pràctiques a l’aula, compartint experiències…
- Portant registres de les accions dutes a terme tant a nivell d’aula com de claustre: diari d’aprenentatge.
- Sent resolutius en les reunions.
- Actitud i mentalitat oberta a l’entorn.
Què hem de fer que no fem i què hem de deixar de fer?
- Hem de deixar la zona de confort: pensar que si sempre s’ha fet de la mateixa manera no sigui vàlid canviar.
- Hem de tenir pensament col·lectiu: els alumnes són de tots i totes.
- Hem de perdre la por a equivocar-nos.
- Hem d’aprendre de la comunitat: avaluació entre iguals.
- Hem de tenir més empatia, fer més reflexió, crítica constructiva , autoreflexió i autocrítica.
- Hem de registrar més les pràctiques que fem i creure’ns més el valor de les coses.