Entrada Relaxada

L’entrada relaxada és una oportunitat perquè les famílies de 9h a 9:15h pugueu acompanyar a les nenes i als nens a les seves respectives estances de manera pausada i tranquil·la, guardant pertinences i acomiadant-se amb calma.

Una oportunitat de trobada, salutacions i bons desigs pel nou dia que comença. També és una oportunitat per tal que les nenes i els nens puguin compartir quelcom de la vida del grup amb la família i per poder comentar breument quelcom que les mestres hagin de tenir en compte durant el dia.

Si cal fer un comentari més llarg, es pot demanar a la mestra que procurarà trobar el moment adient per parlar-ne. Penseu que és un moment en el qual tothom del grup ha de poder sentir que és acollit.

Famílies i mestres hauríem de vetllar perquè aquest temps esdevingui en un clima tranquil, de seguretat i confiança mútua.

És convenient que les persones acompanyants busquin un espai fix, evitant ocupar el centre de l’estança i l’espai preparat amb les propostes adreçades als infants; hi haurà espais preparats per seure i també es pot utilitzar el terra. Són les nenes i els nens qui haurien de decidir si es dirigeixen directament a les propostes o romanen un temps amb l’adult tot observant l’espai, els materials, les persones que ocupen l’espai, llegint o mirant algun conte, etc.

És important que durant l’estona d’acompanyament dins l’estança, quan els infants ja envesteixen autònomament l’espai, les famílies restin atentes, acompanyant des de la distància amb la mirada, el somriure, el gest… tot acabant de transmetre confiança a qui ho necessita. També és important mostrar-se disponible quan els infants tornen a acostar-se per compartir quelcom amb els adults referents. De la mateixa manera, si consideren que l’ús dels objectes, materials o interaccions que es donen poden portar a fer o fer-se mal; recomanem que sigui l’adult acompanyat de cada infant qui actuï, en primer lloc, per tal retornar la seguretat a l’espai de joc.

El moment de comiat és important i cal dedicar-hi un temps. Cal Reconèixer l’emoció de l’infant i la pròpia, poder posar paraules i transmetre la confiança que a l’escola els infants estaran ben cuidats pot contribuir a generar la confiança necessària en aquests moments. Recordar als nens i nenes que en acabar el temps d’escola tornaran a retrobar-se amb la família, els donarà la certesa de tornar a casa. Les mestres, a l’escola, acollim els infants amb la seva emoció i els acompanyem també ni en el seu sentir.

En l’àmbit pràctic, no cal esperar als últims minuts per acomiadar-se, quan s’observa l’infant tranquil, gaudint d’algun dels espais se li pot comunicar la marxa. Sempre cal acomiadar-se tant de l’infant com de la mestra. Si es considera oportú, l’infant pot dur un objecte significatiu de casa (no qualsevol joguina) que l’ajudi en el seu temps de distanciament de la família durant la jornada escolar.

Amb els grups de quatre i cinc anys el comiat de la família sol donar-se com quelcom natural i així començar la vida a l’aula a les 9:15 h.

Els grups de tres anys necessiten un temps de familiarització amb l’escola. Cada infant farà el seu propi procés. Per això, l’acompanyament de la família s’ajustarà a les necessitats dels infants en la mesura que això sigui possible i, un cop passat aquest període, l’entrada relaxada d’aquests grups es farà fins a les 9:30 durant el primer trimestre i fins a les 9:15 h el segon i tercer trimestre.

Recordar-vos, doncs, la importància d’arribar puntual a l’escola perquè aquest temps esdevingui de qualitat. Per als infants d’I4 i I5 les arribades a partir de les 9.10 h es duran a terme sense l’acompanyament familiar, i per als infants d’I3 a partir del segon trimestre.