El grup del Magraner: Coneixem i expliquem com està la platja de davant de l’escola

Grup que fa el projecte: El Magraner (17 infants de P3 i P4).

Coordina: Jana Andrés Nadal (tutora del grup).

Període: Segon i tercer trimestre.

Situació de partida

Ens visita la Irene del CRAM. A partir de diferents imatges i el conte de la Floreta, ens explica la problemàtica de les deixalles que arriben a la platja i al mar Mediterrani i les conseqüències nefastes per als animals marins, especialment per a les tortugues.

Ara ja sabem què hem de fer si un dia ens trobem una tortuga a la platja que està ferida, desorientada o no es troba bé. És important senyalitzar la zona deixant-li espai, trucar al 112, i anar-la mullant amb aigua de mar.

Tenim ganes d’anar a la platja i comprovar si hi ha deixalles. Primer hem d’esbrinar què són deixalles i què no ho són. Mirem diferents imatges de la platja per aprendre a diferenciar allò que han portat les persones i no hi hauria d’estar i allò què és natural i ve del mar, la riera o les zones arbustives i agrícoles properes a la nostra platja. Ens adonem que les canyes, les algues, les pedres, les petxines… no les han portat les persones. En canvi, les bosses de plàstic, els embolcalls, les plomes de la mona, les llaunes, les canyetes de beure… són deixalles i no hi haurien de ser! Com pot ser?!

Fem memòria de la visita del CRAM:

  • La Irene ens va dir que no es podia tirar brossa a la platja ni al terra del carrer.
  • Les tortugues es pensen que les bosses són una medusa i se la mengen.
  • Prohibit-prohibit tirar coses petites perquè s’ho mengen els animals del mar.
  • Vam veure que la tortuga va trobar un pal de xupa-xups i se li va quedar clavat a la boca.
  • Ens va ensenyar un ou de tortuga, vam veure a la pantalla una tortuga i vam veure els ous.
  • Poden pondre 50 ous.
  • Hi havia una tortuga molt grossa, la Flora.
  • Vam veure el conte que després els nens recollien brossa.

Pensem: I què podem fer nosaltres?

  • Recollir la brossa, així les tortugues estan més contentes, si hi ha brossa a la sorra estan tristes perquè elles no poden posar els ous a la sorra.
  • Podem anar al mar i buscar la brossa.
  • Si trobem una tortuga a la platja, li podem tirar aigua a sobre, per ajudar-la.
Pregunta investigable: A la platja de davant de l’escola hi ha deixalles?

Tenim moltes ganes d’anar a la platja a comprovar si hi ha deixalles i, si n’hi ha, quines són?

Fem tres equips: les petxines, les onades i les estrelles de mar. Cada equip va amb una mestra que porta guants. Un infant de l’equip és l’encarregat de portar la bossa per anar depositant tot allò que trobem i considerem deixalles.

Baixem a la platja que tenim davant de l’escola, una zona on anem sovint a jugar, però mai ens havíem parat a mirar si hi ha deixalles. Cada equip investiga per una zona diferent. Els nens i les nenes busquen i tot allò que van trobant li diuen a la mestra perquè ho agafi. Anem omplint bosses. Ens quedem ben sorpresos amb alguna cosa que trobem: una estora a la platja! Qui ha pogut tirar això tan gros aquí?

Quan ja tenim la feina feta, ens trobem en una rotllana i mirem tot el que hem trobat. Escoltem les onades, sentim el vent, ens adonem que estem cansats i tornem cap a l’escola.

A l’escola, cada grup mostra totes les deixalles que ha trobat i, en grup, anem descobrint què són. Algunes deixalles són trossos petits de coses més grans i no sabem què són i d’altres ens és més fàcil d’endevinar. Algunes ens sorprenen més que altres, com la ploma de la mona, una tros de roda de bicicleta, embolcalls de xiclets i caramels… i com ens va dir la Irene, també hem trobat tovalloletes i palets de les orelles! Veient tot això que hem recollit, una nena ens diu que hem salvat moltes tortugues! Estem satisfets.

Un altre dia, classifiquem totes les troballes. A la nostra manera, pensem de quin material són i anem fent grups. Tenim clar que guanyen els plàstics! Una nena del grup, ens diu: aquestes persones no saben que les tortugues s’ho mengen i agafen mal de panxa.

Què volem aconseguir?

Tenim ganes d’explicar tot el que hem fet i les persones més properes que tenim són les nostres famílies. Volem que sàpiguen que hi ha brossa a la platja, que nosaltres ho hem comprovat i en tenim proves. Volem que sàpiguen que els animals que viuen al mar es mengen aquestes deixalles, o s’emboliquen amb elles i es posen malalts o fins i tot poden morir. Volem que sàpiguen que hem de tirar les deixalles a la brossa i mai a la platja o al carrer.

Decidim exposar el nostre petit projecte per mostrar-lo a les famílies.

Com hem fet l’actuació? Com ho comuniquem?
  • Fem un mural per exposar la classificació de deixalles que hem fet.
  • Fem un mural de la platja, ens dibuixem i ens posem allà on volem tot recordant el dia que vam anar a recollir deixalles. Tenim ganes de fer-hi més coses i dibuixem alguns animals que viuen al mar.
  • Observem obres d’art fetes amb deixalles, intentem descobrir amb quins objectes estan fetes, què representen. En mirem de Tony Cragg i Alexander Calder.
  • Tot observant les obres d’art, en veiem una d’una tortuga i de seguida tenim claríssim cap on volem anar. Pensem quines deixalles podem portar de casa per fer la nostra obra d’art: bosses de plàstic, tetrabriks, llaunes, capses de cartró, oueres, pots de iogurt,…
  • Portem deixalles de casa, les classifiquem, i fem una tortuga gegant amb les deixalles que hem portat. Entre tots pensem quina forma té una tortuga. Una nena del grup ens dibuixa la forma, i anem col·locant tot allò que hem portat pensant si pot ser el cap, els ulls, les potes, si hem omplir més la closca perquè tingui la forma que volem,… aquesta feina l’anem fent durant uns quants dies, fins aconseguir que tot allò que hem portat agafi forma.
  • Preparem una tarja d’invitació a les famílies perquè vinguin a veure l’exposició que hem preparat.
  • Els dos dies de l’exposició endrecem l’aula, posem els murals a una alçada que tots hi arribem, posem la tortuga a un lloc central i preparem un passi de fotos a l’ordinador on es veu tot el procés del projecte.
  • Expliquem a les famílies tot el que hem fet i els recordem la importància de no llençar deixalles al carrer, a la platja, al bosc… Cal llençar allò que no necessitem a les brosses de reciclatge. D’aquesta manera no arribaran a la platja, al mar, ni als animals que hi viuen.
Estudi previ
  • Ens familiaritzem amb la platja de davant de l’escola. Anem a jugar a la platja i a buscar tresors. Un matí, sortim sense cap altra pretext que jugar i gaudir de l’aire lliure a la platja que tenim davant de l’escola. Ens encanta buscar i recollir tresors, així que baixem amb un cistell que anem omplint de tot allò que ens sembla bonic o interessant per jugar després a l’aula.
  • Entre tots anem agrupant els tresors: pedres, petxines, pals, plantes seques i vidrets de colors.
  • Fem servir els tresors per jugar a l’aula quan fem construccions, per comptar, fer mandales,…
  • Treballem les parts de la cara, ens fem conscients, tocant-nos, de com són. Passem pels cabells, el front, les celles, els ulls, les pestanyes,… fins a trobar tots els detalls. Ens adonem que no tots som iguals, i que cada part de la cara és diferent en cada un de nosaltres. Juguem a fer cares amb els tresors de la platja, i finalment, cadascú es fa a ell mateix.
  • Visualització del capítol de Leo el guardabosc, la tortuga llaüt https://www.ccma.cat/tv3/super3/leo-guardabosc/
  • Visualització dels vídeos Els colors, Les formes i Els camuflatges: https://sites.google.com/view/viu-la-mar-recursos-educatius-/recursos-educatius
Com ho avaluem?
  • Les converses a la rotllana. Les converses prèvies a l’actuació i les que tenim durant el transcurs del projecte: després de la recollida de deixalles a la platja, mentre fèiem els murals, observant les obres d’art i preparant l’exposició tot pensant què volíem explicar.
  • Les produccions. Les produccions fetes pels nens ens ajuden a veure què han entès de tot el procés a partir de la seva representació.
  • L’exposició. Entre tots pensem què volem dir a l’exposició amb les famílies, cadascú explicarà la seva vivència i allò que entre tot el grup hem après i considerem que és important fer saber a les famílies.
Com valorem l’actuació que hem fet?

Valorem tot el projecte de forma molt positiva. Els nens i nenes han viscut tot el procés amb molta emoció i s’han engrescat de seguida, han tingut moltes idees i inquietuds després de la visita del CRAM a l’escola. Tots i totes hem pres molta consciència sobre la importància de cuidar i mantenir neta la platja i l’entorn, i sobre les conseqüències de no fer-ho. N’hem pres consciència i hem tingut el desig i necessitat d’explicar-ho a les famílies, el nostre entorn proper.

Tot seguit us mostrem algunes imatges del procés viscut i narrat en aquesta pàgina: