Exigència i component lúdic

El joc és la principal forma instintiva d’aprenentatge en els infants. Aquest sorgeix de la curiositat, la motivació i la cerca de novetats. David Bueno i Torrens (Doctor en biologia i professor de genètica a la UB).

El component lúdic reforça la motivació en relació a la pròpia activitat (sovint plantejades amb intencions pedagògiques i curriculars), a la vegada que proposa unes emocions favorables per a l’aprenentatge com pot ser l’alegria (emoció que hauria d’imperar en tots els espais d’un centre escolar).

La curiositat i la cerca de novetats que impliquen les activitats jugades faciliten l’aparició de la sorpresa, amb ella el grau d’atenció augmenta i d’aquesta manera facilita l’aprenentatge.

Però si volem preparar persones per al món real, per a la vida, també els hem de fer comprendre que no tot ens pot resultar divertit o atractiu. El compliment de límits i de certes responsabilitats adaptades a les diferents edats, són mecanismes que eduquen i formen la personalitat dels infants i els preparen per evitar frustracions i ensopegades en etapes futures.

Trobar l’equilibri entre límits, responsabilitats i aprendre gaudint configura part de l’èxit pedagògic del nostre centre.