L’ESPAI D’ASSEMBLEA

Cada dia acompanyem els nostres infants en el camí cap a la responsabilitat, de manera que se sentin reconeguts, acceptats i estimats. Amb l’assamblea d’aula es pretén que alumnat i professorat analitzin, reflexionin i debatin sobre tot tipus de temes vinculats amb la convivència i les tasques escolars. Per fer-ho, es crea a l’aula un espai i un temps diferenciats on l’alumne pot expressar-se lliurement, seguint unes normes establertes, i sentir-se escoltat.

Durant els anys que portem desenvolupant aquesta activitat a la nostra escola, hem observat que contribueix positivament a la convivència escolar i millora la visió que tenen els alumne del mestre, ja que aquest, durant l’assemblea, és un integrant més. A més, a l’assemblea es resolen conflictes, es fan felicitacions o propostes i es prenen acords. Pensem que és molt important crear espais i temps a l’aula on els nens parlen, escoltin i siguen escoltats.

Des de l’inici de curs, volem mostrar com funcionen les nostres assamblees de caràcter setmanal.; formada pels alumnes i tutor/a a cada grup-classe. Ja s’han escollit de forma democràtica els càrregs de delegats/des i secretàris/es gràcies a les seves candidatures prèvies on amb molta il·lusió van explicar als seus companys/es per què volien portar a terme aquesta tasca. El delegat/a s’encarrega d’obrir l’assemblea, donar pas als punts de l’ordre del dia i moderar el torn de paraula. Per la seva banda, el secretari/ària llegeix l’acta i anota tots els acords que es van prenent durant la sessió. Durant tot aquest procés, el paper del mestre/a recondueix l’acció del moderador i del secretari i a participa com un integrant més, demanant la paraula quan cal.

Cal recordar que per facilitar les intervencions dels alumnes i l’expressió d’emocions i sentiments, disposem de tres bústies de participació (felicito, proposo i em queixo), on al llarg de la setmana, xiquets/es escriuen, de manera lliure i signada, el que volen tractar a l’assemblea.  A partir de les propostes es genera el debat, s’acorden accions pertinents. En acabar aquesta part, es realitzen dinàmiques  sobre emocions i valors, proposades pel mestre/a i amb uns objectius concrets. Acabem la sessió amb un joc per reforçar els vincles entre el grup.

Aquestes són les fotografies de les primeres assembles a la comunitat de grans, cliqueu a sobre la imatge: