Mòdul 5. Scratch viu i en directe (Scratch 3.0)

En aquest mòdul 5 trobareu alguns canvis en l’organització, la planificació i la metodologia respecte als mòduls anteriors. Farem un pas més i aconseguirem que els programes surtin de la pantalla i els puguem controlar mitjançant objectes reals, fent ús de plaques anomenades makey-makey.

El projecte final es diu Gameover i és una barreja de diferents jocs programables que trobareu explicats a les diferents sessions. Vosaltres triareu quins integrareu al vostre repte.

També podeu, com als mòduls anteriors, trobar referències i enllaços a funcions treballades a d’altres sessions dels mòduls anteriors. D’aquesta forma podeu consultar aquells punts en concret que us puguin donar una empenta allà on us atureu. Al final del mòdul teniu més temps per revisar, comprovar i modificar el vostre Gameover. Comproveu que funcioni i quines regles de joc voleu incorporar i així refinar el projecte final.

Al llarg de les sessions també us demanem que feu cartes recollint les construccions de les propostes i les programacions.

SESSiÓ PLANS DE TREBALL ACTIVITATS
Sessió 1

Scratch surt de la pantalla

Plantejament del projecte del mòdul

Organització dels grups

  • Document de text explicatiu sobre el projecte final. A completar al llarg de tot el mòdul.
Sessió 2

La base de les plaques: els circuits elèctrics

El circuit elèctric. Els seus components

El circuit tancat i/o obert. Els interruptors i els polsadors

  • Muntatge de circuits
  • Experimentació amb materials conductors i aïllants de l’electricitat
Sessió 3

La placa makey-makey. Fem els nostres instruments i la nostra orquestra

Presentació i explicació del funcionament de les plaques makey-makey

Creació d’instruments musicals

  • Construcció d’un piano
  • Construcció d’una orquestra de tres instruments
  • Carta de les activitats
Sessió 4

Crear històries interactives amb plaques makey-makey

Les plaques makey-makey i els jocs lingüístics

Fem una història

Diàleg entre personatges

  • Història amb àudios interactiva
  • Carta de l’activitat
Sessió 5

Un joc molt mogut

Les seqüències

La velocitat de reproducció

  • Construcció del tauler i creació del circuit elèctric
  • Programació de la seqüència
  • Control de la velocitat de reproducció de la seqüència
  • Carta de l’activitat
Sessió 6

Un panell informatiu per a la Jornada de portes Obertes

Dissenyar i crear un giny informatiu de l’organització i de les activitats de l’escola

Creació de la informació que es mostrarà a l’interactuar amb el panell

  • Creació del tauler del panell informatiu: punts d’interès i construcció del circuit elèctric
  • Gravació dels àudios, fotografies i missatges escrits
  • Programació del panell
  • Carta de l’activitat
Sessió 7

Una cursa molt divertida

El contrarellotge

La puntuació

  • Programació del joc
  • Control del final del joc
  • Contrarellotge
  • Carta de l’activitat
Sessió 8

Jocs del món

La barreja de jocs

Jocs d’arreu del món

  • Disseny i creació del tauler de joc
  • Muntatge del circuit i connexió amb la placa makey-makey
  • Control de la puntuació
  • Contrarellotge
  • Carta de l’activitat
Sessió 9

Construcció del tauler i dels circuits del vostre GameOver

Tria de les propostes que integraran el vostre projecte

Disseny i construcció del tauler

Disseny i construcció del circuit elèctric

  • Disseny i construcció del tauler del joc
  • Disseny i construcció del circuit elèctric
Sessió 10

Programació i instruccions del vostre GameOver

Programació del projecte

Verificació del funcionament dels circuits

  • Programació del projecte
  • Comprovació dels circuits elèctrics
  • Redacció de les instruccions del joc
Sessió 11

Provant el vostre GameOver

Revisió de la descripció del projecte

Control del funcionament del projecte

Proves sobre les instruccions del joc

  • Proves sobre el projecte
  • Comprensió de les instruccions del joc
Sessió 12

Presentació del nostre projecte

Com fer una presentació?

Ens autoavaluem

Ens avaluem com a grup

  • Pautes per dur a terme la presentació del projecte
  • Coavaluació del grup
  • Autoavaluació dels alumnes