L’ESCOLA

BREU HISTÒRIA INSTITUCIONAL I CONTEXTUAL DEL CENTRE

La nostra escola pertany al municipi de Mollet del Vallès, a la comarca del Vallès Oriental.

Durant els anys 60 i començaments dels 70, Mollet del Vallès va experimentar un augment considerable de població com a resultat de l’emigració tot i no ser un municipi dels anomenats del “Cinturó industrial de Barcelona”. Fins aleshores, Mollet era un poble amb una població al voltant dels 8000 habitants.

Als anys 70 es van arribar fins els 20000 habitants i, amb les consegüents necessitats d’habitatge per acollir aquesta massiva emigració que arribava, es va perdre el caràcter agrícola del municipi i les vinyes i els camps de conreu es van convertir en blocs de pisos. Per aquella època, a Mollet només hi havia dues escoles públiques.

Va ser el setembre del curs 1974 – 1975 quan a Mollet es van inaugurar dues escoles de doble línia. Una d’aquestes (tot i que al principi va ser d’una sola línia) va ser la nostra, situada al barri de Can Pantiquet i la Casilla, barri al nord del poble i allunyat del centre.

Des d’un primer moment la tipologia dels i de les alumnes va ser molt diversa: procedent dels diferents barris del municipi, de nivell social molt divers i, la majoria, fills i filles de famílies emigrants.

L’any 1975 s’inicià l’EGB (educación general básica) i la construcció de l’edifici escolar respon a la ideologia pròpia d’aquesta reforma educativa: una concepció espacial molt ampla, amb espais propis per a gran, mitjà i petit grup i unes instal·lacions òptimes (biblioteca, laboratori, sala d’audiovisuals, sala de plàstica, menjador, teatre, gimnàs i pistes esportives).

Donada la incorporació massiva en aquests anys de la dona al món laboral van sorgir dues necessitats des de bon començament  que van suposar per a l’escola l’obertura del menjador escolar (la qual cosa es va fer amb cuina pròpia) i l’escolarització de nens i nenes que no eren de l’etapa obligatòria (4 i 5 anys).
Per a atendre a aquesta darrera necessitat es van adequar espais lliures del centre i es demanà a l’administració, aleshores el Ministerio de Educación y Ciencia, la construcció d’un edifici propi per a aquests i aquestes alumnes. Després de fortes reivindicacions, el gener de 1978 s’inaugurà aquest nou edifici de parvulari dins el recinte escolar (a la zona del costat del gimnàs) amb quatre aules i amb accès exclusiu per a aquests i aquestes alumnes.

aerea

L’ESCOLA AVUI

La ubicació
La ubicació de l’escola és privilegiada: està construïda dins l’entorn del bosc de Can Pantiquet per la qual cosa als patis es troben una gran varietat d’arbres: pins, alzines, roures, moreres, plàtans, cedres, pollancres, oms, xiprers, troanes, pissardis…
Tot i que al principi la distància de l’escola al centre urbà podia donar la sensació d’allunyament, el creixement urbanístic de la població l’ha integrat a la xarxa urbana.

La zona d’influència
Actualment la zones d’influència de l’escola és el barri de Can Pantiquet i la Casilla, just on el centre s’ubica (i d’on procedeixen la majoria dels i de les nostres alumnes) així com altres barris limítrofs: el del Centre, la Plana Lledó, Col·legis Nous, Can Borrell i, fins i tot, l’espai rural de Gallecs.

L’entorn
L’escola està integrada en un entorn sociocultural urbà format per famílies catalanes, d’altres comunitats autònomes i també famílies procedents d’altres països europeus i d’altres continents i, majoritàriament, de classe treballadora.

La realitat social del nostre centre és, doncs, força heterogènia. Destaca el castellà com a llengua d’ús majoritari entre les famílies dels i de les nostres alumnes.

Actualment
Durant els seus anys de vida l’escola ha passat per diverses fases: escola d’una línia, de dues línies i fins i tot ha tingut algun grup triplicat.
Des del curs 2012 – 2013, degut a la davallada d’alumnes per la caiguda de l’índex de natalitat, estem una altra vegada passant per un procés de conversió en escola d’una línia.

I a partir del curs 2015 – 2016, i després de 40 anys anomenant-se “Princesa Sofía”, s’ha rebatejat el nom del nostre centre mitjançant un procés participatiu. Ara som l’Escola del Bosc.
Comptem amb un equip professional molt estable, amb un alt grau de compromís així com també amb una AMPA consolidada i participativa. Ens trobem, doncs, en un moment madur com a organització.
Arrelats des de fa molts anys al municipi, continuem evolucionant en la nostra tasca educadora per donar resposta a les necessitats del nostre entorn en cap cas aliè a la creixent influència dels mitjans audiovisuals i digitals dels darrers anys, la qual cosa ha promogut força canvis ens els hàbits dels nostres alumnes i les seves famílies.