Salut

Salut a l’escola

Administració de medicaments a l’alumnat

Recomanacions per administrar paracetamol

Per administrar paracetamol als infants a les escoles, cal tenir l’autorització del pare, mare o tutor, que es demana a l’inici de l’escolarització del centre. En aquest ENLLAÇ teniu el model.

La febre és un símptoma caracteritzat per un augment de temperatura per sobre de 37 ºC que sovint s’acompanya de malestar. És molt freqüent en l’infant. La febre és en si mateixa un mecanisme de defensa de l’organisme contra la malaltia i, per tant, no cal tractar-la de forma immediata amb medicaments. Podem utilitzar mesures físiques per fer abaixar la temperatura i disminuir-ne les molèsties: si té malestar, fred o esgarrifances es recomana no abrigar-lo i donar-li aigua a glopets.

Si en un infant la febre està per sobre de 37’5ºC contactarem amb la família perquè el pugui recollir el més aviat possible. Mentrestant, si la febre és igual o superior a 38 ºC es recomana administrar un antitèrmic/analgèsic. El fàrmac de referència i més utilitzat arreu és el paracetamol, per la seva bona tolerància i la relativa absència d’efectes secundaris.

Un infant amb febre no ha de venir ni quedar-se a l’escola.

Vacunacions

L’administració de les vacunes que es fa en els centres educatius està regulada pel Decret 155/1993, d’1 de juny, d’actualització del Programa de salut escolar.

A l’article 10 s’especifica quines són les vacunes que, en cada cas, s’han d’administrar.

El calendari de vacunacions del Departament de Salut és el que regula les vacunes recomanades i s’hi poden consultar segons l’edat d’administració.

Calendari de vacunacions sistemàtiques 2022

Un dels objectius del desplaçament de professionals sanitaris dels equips d’atenció primària als centres escolars del seu àmbit territorial és mantenir cobertures de vacunació elevades en infants i adolescents per garantir la protecció individual i també la col·lectiva mitjançant immunitat de grup.

La vacunació en centres Salut escolar en els centres educatius 5/14educatius garanteix la continuïtat assistencial i el seguiment del calendari de vacunacions sistemàtiques de Catalunya.

La direcció del centre ha de vetllar per facilitar la vacunació al centre i garantir el traspàs d’informació amb els i les professionals sanitaris, prèvia autorització de la família o el tutor o la tutora legal de l’alumnat atès.

Les vacunes que s’administren a 6è curs de primària són les següents:

–La vacuna contra el papil·lomavirus (VPH); s’administra en dues dosis.

–La vacuna contra l’hepatitis A (VHA); s’administra en dues dosis.

–La vacuna contra la varicel·la (V); s’administra en dues dosis als nois o noies que no hagin passat la malaltia ni hagin rebut la  vacuna. En cas que el vostre fill o filla estigui vacunat amb una dosi se li’n administrarà la segona.

–La vacuna antimeninocòccia C conjugada (MC); s’administra una única dosis.

Per a més informació podeu consultar el Canal Salut del Departament de Salut (http://www20.gencat.cat/portal/site/canalsalut) o trucar al telèfon 061 del CatSalut Respon.

Atenció dels infants amb al·lèrgies alimentàries i/o al làtex en l’àmbit escolar

La família de l’alumne amb al·lèrgia alimentària i/o al làtex ha d’informar-ne als responsables del centre educatiu a l’inici de l’escolarització o quan en tingui coneixement.

La família ha d’aportar al centre la documentació següent:

• Informe mèdic signat per l’equip sanitari responsable, on han de constar totes les dades de la malaltia de l’infant, les actuacions que cal fer i els telèfons dels referents sanitaris.
  • Imprès signat amb la recollida d’informació on es detalla el tipus d’al·lèrgia de l’alumne, les vies d’entrada i el tipus de reacció.
  • Imprès de sol·licitud signat i autorització d’administració de la medicació prescrita i l’atenció específica prescrita i pautada pel metge o metgessa.
  • Medicaments

Pel que fa al subministrament de medicaments, la família, en la mesura del possible, ha d’establir la programació horària dels mateixos fora de l’horari lectiu (hi ha antibiòtics que en lloc de cada vuit hores es donen cada dotze, si ho demaneu així no serà necessari portar-los a l’escola).

En cas que no sigui compatible i haguem de donar medicació a l’alumnat, aquests seran els requisits normatius IMPRESCINDIBLES:

• Cal portar la recepta mèdica. (No donarem cap medicament sense la recepta corresponent).
  • A la capsa cal indicar per escrit el nom del vostre fill, la dosi i l’hora en què l’ha de prendre (indicant també si cal o no guardar-lo a la nevera)
  • Comunicat amb l’autorització signada pel mare, pare o tutor legal per a donar el medicament

Imágenes de Salud - Descarga gratuita en Freepik

Polls

Per tal d’evitar la propagació de polls entre el grup de companys/es, l’escola informarà a les famílies dels grups classe afectats la necessitat de fer revsió i tractament en els seus infants.

El Departament aconsella:

• L’endemà de fer la primera aplicació del tractament l’infant pot assistir a classe.
  • Els convivents familiars s’haurien de revisar el cap també i pentinar-se repetidament amb la pinta especial per detectar els polls i fer el tractament al mateix temps.
  • Aquells convivents en què no hagin vist els polls, però hi ha molt risc de que pugin haver-se infestat (com ara haver compartit pintes o dormir en el mateix llit), caldrà revisar-los durant dos o tres dies seguits i pentinar-los amb la pinta especial. Els polls es mouen molt fàcilment i, si no s’han vist polls, però hi ha llémenes, cal tractament.

Salut - Biblioteca Virtual