3-6 anys
Alimentació
Els nostres fills han d’entrar a l’etapa de tres a sis anys amb una alimentació suficientment variada i equilibrada perquè comparteixin, sense problemes, l’alimentació familiar. La incorporació de textures i gustos a través d’elaboracions culinàries diferents (creps de peix, croquetes de verdures o llegums…) facilitarà l’acceptació de nous aliments i la maduració del gust alimentari.
Fer-los participar en les activitats relacionades amb allò que s’han de menjar afavorirà la seva acceptació. Parar taula, col·laborar en la decoració d’un plat o en la decisió d’un plat combinat, poden ser exemples de participació adequada a l’edat que permetran als nostres fills familiaritzar-se amb la varietat de grups d’aliments (llet i derivats; fècules; fruites i verdures; carns; peixos i ous; etc.).
Cal seguir treballant els bons hàbits a la taula i introduir-ne de nous: parlar amb la boca buida de menjar, esperar que tothom estigui servit per començar a menjar, mastegar amb la boca tancada, utilitzar correctament els coberts, eixugar-se la boca abans de beure aigua, aixecar-se de taula només quan tothom ha acabat de menjar i ajudar a desparar-la.
6-12 anys
Alimentació
De sis a dotze anys és una etapa llarga en què cal consolidar hàbits, reforçar coneixements i afavorir actituds.
Hàbits que cal consolidar:
- Esmorzar complet abans de sortir de casa i esmorzar lleuger a mig matí
- No saltar-se cap àpat
- A taula no hi ha de faltar el pa, l’oli d’oliva i l’aigua (cal evitar el saler i la sucrera)
- Participació en la compra i l’elaboració dels àpats
Reforçar coneixements:
- Dieta suficient i equilibrada (piràmide de l’alimentació saludable)
- Avantatges de les begudes sanes (aigua, sucs de fruita naturals) i inconvenients d’altres begudes (sucres, alcohol)
- Efectes perjudicials de l’abús d’aliments i begudes
- Relació entre l’activitat física i salut a la infància i a l’adolescència
Afavorir actituds:
- Col·laboració a l’hora de confeccionar la llista de la compra i els menús
- Anar junts al mercat per triar el tipus de verdura, fruita, peix…
- Llegir junts les etiquetes dels productes
- Recordeu que vosaltres sou l’exemple a seguir per als vostres fills: és important el que els dieu però és molt més important allò que feu.