Història

La primera ressenya que trobem de l’escola data de l’any 1902, que amb la construcció del nou edifici de l’Ajuntament, es destinà dues aules per a la creació de l’Escola de Gualba, una per a nens i l’altra per a nenes. Durant la República l’Escola passa a la torre anomenada Can Buscarons i es converteix en escola mixta. Un cop acabada la guerra civil, l’escola retornarà a l’Ajuntament i de nou seran classes separades per a nens i nenes.

Durant aquests anys, l’escola anirà passant per diferents alts i baixos, arribant al final dels setanta en una situació crítica, degut a les greus mancances que patia l’escola pública en aquells moments. No serà fins a la dècada dels vuitanta, que a poc a poc anirà capgirant aquesta situació, fins arribar al punt de la construcció d’un nou edifici escolar (1999-2002).

Aquest nou edifici estava situat en la zona d’equipaments i serveis esportius del poble. Constava d’una sola planta dividida en diferents espais o aules: cuina, una aula polivalent ( menjador, desdoblar grups, etc.), una altra sala polivalent ( desdoblar grups de treball, aula de música, idioma, etc. ), dues aules per a Educació Infantil ( 1 d’ elles amb un annex amb els serveis propis ), una aula per a Cicle Inicial, una aula de mestres/informàtica, una aula de direcció o secretaria, una sala de material, una altra sala de comandament dels serveis d’escola: ( llum, telèfon, calefacció, etc. ), i una altra sala de banys. L’edifici tenia al davant una gran zona de pati i dins d’aquest un espai dedicat a l’hort escolar.

Al curs 2006/07 es va instal·lar un mòdul (just davant de l’ hort ) on hi havia l’ aula de Cicle Mitjà, l’ aula de Cicle Superior i l’ aula de psicomotricitat (aquesta també s’ utilitzava per a desdoblar grups). També hi havia 2 lavabos. Junt a l’edifici escolar, hi havia un annex amb els vestuaris compartits de la pista poliesportiva. Tot l’edifici estava pensat per que hi entrés la llum, amb grans finestrals per tots costats i això permetia gaudir d’una vista al bosc de riera que hi ha davant d’ell. Es varen eliminar totes les barreres arquitectòniques, ja que s’hi accedia des del carrer per una rampa.

L’any 2007 les converses entre l’Ajuntament i el Departament d’Educació per aconseguir una ampliació de l’escola i així passar de tenir una capacitat per uns 75 alumnes  a disposar d’espai per una 225, donen el seu fruit i el mes de maig de 2011 s’acaba adjudicant l’obra del nou edifici, on també es preveu la construcció d’ un gimnàs, vestidors i magatzem.

Finalment, el dia 21 de juliol de 2014 s’inaugura l’edifici actual.

Gualba prové del llatí Aqua Alba, “aigua blanca”. Segurament el nom fa referència al color blanc que fa l’escuma de l’aigua de la riera al passar per salts i gorgs. Així dons, la nostra escola conserva el nom llatí de la població.