Nova edició del programa EFEC, adreçat als alumnes de 4t d’ESO

Un any més, alumnes de 4t d’ESO de la  nostra escola participen en el programa d’EFEC (Educació Financera a les Escoles de Catalunya). Aquest programa va sorgir al 2012 amb l’objectiu d’oferir a les escoles de Catalunya la possibilitat d’impartir educació financera bàsica als alumnes de 4t d’ESO (últim curs d’Educació Secundària Obligatòria).
EFEC és conseqüència del projecte EFEP de la Comissió Europea, que es basava en una millor pràctica detectada a Escòcia on professionals del sector financer impartien tallers a alumnes adolescents.
A EFEC els tallers són impartits per treballadors voluntaris vinculats a entitats financeres (professionals en exercici o jubilats), professionals vinculats a associacions del sector econòmic financer i treballadors de l’Agència Tributària de Catalunya; així com per professors de secundària. Els centres escolars que participen del programa s’hi apunten de manera voluntària per tal que els seus alumnes rebin competències en finances personals.

Aquest programa d’alfabetització i educació financera s’emmarca en les recomanacions d’organismes internacionals tant rellevants com l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) i la Unió Europea (UE), i està supervisat pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. Ambdues organitzacions han fet èmfasi en la necessitat de dotar a la ciutadania de competències per tal de gestionar els seus ingressos i despeses, que ajudin a evitar episodis de sobreendeutament i d’exclusió financera.

Els continguts d’EFEC s’han estructurat en sis tallers:

-Administrant els teus diners: gestió del pressupost personal i el fons d’emergència.
-Endeutar-se? amb seny!:  consum responsable i com evitar el sobreendeutament.
-Inversió intel·ligent: entendre el binomi risc / rendibilitat.
-Finances Socialment Responsables.Els impostos i tu: per a què serveixen els impostos i les conseqüències del frau.
-Finances per a la vida: objectius vitals i objectius financers.
-(In)forma’t per decidir: el dret bàsic dels consumidors és el dret a la informació.