DOL DES DEL CONFINAMENT

INFORMACIÓ EXTRETA DE LES RECOMANACIONS DE L’EQUIP DE L’EAP – GIRONA

Aquestes recomanacions provenen del document que ha elaborat l’EAP per ajudar els centres davant les situacions de dol que es puguin produir arran del confinament

El dol per la mort és una experiència dolorosa que sovint evitem als nens. Als adults ens costa tractar-lo i no sempre sabem acompanyar els nostres nens i nenes en el seu procés de dol. Les nostres pròpies vivències respecte de la mort i la por al patiment dels infants poden dificultar afrontar la mort com un esdeveniment vital natural, i especialment en el context actual de confinament pel covid 19.

Com a adults que acompanyem els infants en el procés de dol també el podem estar passant nosaltres mateixos. És normal que ens sentim desbordats o incapaços d’ajudar algú des del nostre propi dolor. En aquest cas, no dubteu a demanar un cop de mà a persones properes o comptar amb l’ajuda externa d’un professional. La manera com els adults reaccionem i gestionem el dol és clau per ajudar als infants a superar la pèrdua.

Orientacions:

–  Procureu no minimitzar els fets. Fem un acompanyament. Si no sabeu què dir o fer, penseu que la vostra presència física, el gest, la proximitat, el contacte visual… reconforten i també ajuden

–  Escolteu i respecteu els seus sentiments; intenteu ser comprensius amb les seves reaccions.

– Per fomentar que expressin inquietuds, estats d’ànims, dubtes… podeu fer preguntes obertes:

o Com has passat la nit?

o Vas poder compartir aquest fet amb la família, amb amics?

– Davant les preguntes…. “on ha anat?” o “si hi ha vida després de la vida?” podeu dir: “no ho sé” o bé, “a mi m’agrada creure que…” però no ho sabeu. L’important és el que: “tu creguis, pensis i sentis”.

– Durant la conversa recolliu les frases, paraules o comentaris que diuen i NORMALITZEU-LES i VALIDEU-LES:

• Aquesta nit no he pogut dormir”→ “És normal que no pugueu dormir o dormiu malament aquests dies, el que ha passat és molt trist”.
  • Jo sí que he dormit” → “Totes les persones reaccionem diferent”. “Tothom és diferent”
  • “No em surten les llàgrimes” → “És molt bo plorar però, a vegades, quan sentim molt dolor, les llàgrimes poden quedar bloquejades” .
  • “No m’he pogut acomiadar d’ell/ella” →”En aquests moments no ho pot fer ningú. Però podries fer-li un dibuix, una paraula, un poema, una carta”. Es tracta de proposar-los actes o accions de record que els permetin situar a la persona que ha mort en un lloc simbòlic: capsa o llibre de record; pintar pedres; poemes; cançons…

– Els heu de transmetre:

o Que poden comptar amb nosaltres en qualsevol moment que ho necessitin.

o Que cap de les seves respostes serà censurada, adjectivada o subestimada.

o Que poden compartir amb amics i familiars els seus sentiments.

o Que plorar és molt beneficiós, però que no passa res si no poden.

o Que les emocions poden variar molt durant un mateix dia.

o Que és normal sentir-se malament en diferents aspectes: físic (cansament); conductual (apatia); alteracions de la gana o el son, etc.

o Que riure i passar-ho bé és molt necessari i saludable, i no se n’han de sentir culpables.

ALTRES MATERIALS:

“Tot i haver de dir adéu a les persones que estimem, l’amor que ens ha unit és per sempre!”

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *