TALLER ESCOLA-FAMÍLIA “QUÈ VOL DIR QUE L’ALUMNE/A ÉS EL PROTAGONISTA DEL SEU APRENENTATGE ?

Com a escola que formem part de la Xarxa Xiep (Xarxa d’Innovació d’escoles de Primària) vam escoltar en la sessió inaugural de la jornada el professor Pere Alzina que va dir una frase que emmarca molt bé el concepte pedagògic del protagonisme de l’aprenent: “Per ensenyar bé hem de reflexionar sobre com aprenem, tant els infants com els docents”.

És per això que durant aquest curs hem estat, com a equip de mestres, posant-nos d’acord en el què entenem quan diem que l’alumnat és el protagonista del seu aprenentatge (un dels set principis de l’informe de l’OCDE “La naturalesa de l’aprenentatge”).

El passat dimecres 22 de gener de 2020 vam dinamitzar al gimnàs un taller escola-família on mestres representants de les 3 comunitats (petits, mitjans i grans) vam compartir 3 situacions d’aula que mostraven la manera de treballar amb aquesta mirada de l’infant amb un paper participatiu i col.laborador, curiós, reflexiu, que pren decisions i ho fa d’una manera respectuosa i a la vegada crítica, entre d’altres.

Va ser molt enriquidor el debat posterior que es va fer en petits grups mixtes (famílies + mestres) on vàrem poder compartir quin és el rol de l’alumnat i també del docent.

D’altra banda, vam fer un mural únic amb post-its amb les reflexions dels diferents grups i va ser realment enriquidor i maco atrevir-nos entre tots i totes a poder “construir” quin és el rol que havien d’assumir les famílies donada aquesta manera d’entendre l’educació.

Altres aspectes interessants que vam valorar com a importants són:

– la confiança de les famílies en l’escola és necessària per poder créixer i aconseguir l’èxit educatiu.

– La comunicació i el feedback continu dóna seguretat a les famílies per saber com poder ajudar els seus fills/es.

– Quan l’alumnat és el protagonista del seu aprenentatge es capaç de generar aprenentatge continu i estar motivat i implicat des del primer moment mantenint l’interès durant tot el procés.

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *