L’Escola la Vitxeta hissa la bandera pirata

Per què hem hissat la bandera pirata a la Vitxeta?

Voleu saber per què hem hissat la temuda bandera pirata a la Vitxeta?

Si l’escola fos un vaixell i visquéssim uns quants segles enrere us hauríeu de rendir immediatament i sense condicions. Però no patiu perquè la gent de la comissió del Ball de la Vitxeta som més del diàleg i de les circulars.

Us abordem en so de pau per fer-vos saber que estem treballant per recuperar el Ball de Marcos Vicente, que va ser un ball parlat popularíssim de la Festa Major de Reus durant el segle XIX i començaments del XX.

La proposta de crear un ball parlat és més complexa que plantejar-se recuperar altres elements festius, però alhora les possibilitats pedagògiques són molt més interessants. El teatre és una eina motivadora i estimulant per treballar competències i habilitats com l’atenció, la desinhibició, el saber estar, l’esforç, l’autoestima, el treball en equip, l’empatia, l’oralitat, la memorització, la comprensió lectora, la construcció de rimes i versos o la psicomotricitat.

Podríem omplir pàgines i pàgines parlant de les avantatges que el ball parlat entri a les aules i es consolidi en l’itinerari escolar, però els atacs pirates han de ser ràpids i per sorpresa. Per això us resumirem el projecte en poques línies.

Què és un ball parlat? És la forma més genuïna de teatre al carrer a les nostres comarques. Es tracta d’una petita obra de teatre d’uns 20 minuts que té una part dialogada en vers i una part ballada.

Què explica el Ball de Marcos Vicente? La història d’un pirata valencià que després de fer mil malifetes recapacita i abandona la seva vida delictiva. És un Mar i Cel amb final feliç i educatiu.

Qui serà pirata? Els actors i actrius seran tots els alumnes de les dues classes de cinquè de primària, que treballaran el ball a l’aula amb les seves mestres i una monitora de reforç especialitzada en teatre. A més de pirates, hi haurà comtes, dames, guerrers fets presoners i diables ben divertits.

Anirem a la Festa Major? Un grup traurà el ball per Sant Pere i l’altre per Misericòrdia. La idea és implicar a totes les famílies, que els nens participin i gaudeixin de la festa mentre aprenen i fer créixer arrels i sentiments de ciutat i territori. El Ball de la Vitxeta serà el primer ball parlat petit de la Festa Major.

Què tenim? Tenim un projecte espectacular. Tenim el suport de la direcció del centre i la implicació i predisposició de les mestres de cicle mitjà i superior. Tenim un equip de pares i mares coneixedors del patrimoni festiu i les tradicions que porten mesos treballant en cos i ànima. Tenim a la professora de teatre ideal per aquest projecte. Tenim la col·laboració de l’escola El Pi del Burgar, ells posaran la música del ball. Tenim la il·lusió i les ganes!

Què ens falta? Ens falten mans i cervells per cosir el vestuari, reescriure el text, parlar amb empreses i institucions que ens puguin ajudar o engegar una campanya de micromecenatge. Ens falten diners per pagar el suport de monitors, el material i tot el que suposa un projecte d’aquesta envergadura.

Notícia de la cadena de ràdio SER: http://cadenaser.com/emisora/2017/03/15/radio_reus/1489575189_094926.amp.html

Notícia al diari de tarragona: http://www.diaridetarragona.com/reus/83551/lescola-la-vitxeta-de-reus-hissa-la-bandera-pirata-per-recuperar-un-ball-tradicional