Sessió 11. Acabem de perfilar la nostra Volta al món

Pla de treball

  • Revisió definitiva de la programació del projecte.
  • Control del funcionament del projecte.

A per feina…

Al llarg de les sessions del mòdul 4 heu pogut conèixer, practicar i triar entre diferents propostes que us han de servir per dissenyar i planificar les diferents etapes de la vostra Volta al Món.
Ha arribat el moment de triar què voleu que passi a la vostra Volta al Món. Ja heu anat pre-programant diferents etapes a les diferents sessions i ara és el moment de refinar-ho. .
Ja sabeu que podeu accedir als programes dels diferents projectes que trobeu a scratch.mit.edu per veure com han utilitzat els blocs i quines estructures de programació han emprat, però també és important observar quines pistes, proves han plantejat i acabar de decidir com les proposareu vosaltres.
Segurament ja heu decidit quines estratègies voleu desenvolupar, però és un bon moment per decidir si és el projecte que voleu
Pas a pas Fem-ho pas a pas

Pel que fa al joc en general:

  • Caldrà inventar el fil conductor de la vostra volta al món.
  • Les etapes de la Volta les podeu considerar nivells o canvis. Us recomanem que dividiu la vostra Volta en un màxim de quatre etapes..
  • A quins usuaris (edat preferent) s’adreça el nostre projecte?
  • Hem definit les instruccions? Com s’ha de jugar (quines tecles he de pressionar per moure el personatge?, i per agafar o fer moure objectes?) Hi ha control del temps? Hi ha canvi d’escenari? Quan?. Les instruccions són una part molt important de qualsevol joc, les heu de tenir recollides i han de visualitzar-se en iniciar el joc. És veritat que molts moviments són intuïtius, però d’altres no.

Pel que fa al disseny dels escenaris

  • Quins escenaris hi ha?
  • Com es passa d’un escenari a l’altre?

Pel que fa al disseny dels personatges

  • Quins personatges apareixen en el vostre projecte?
  • Quins vestits necessiten cadascun dels personatges i quan es produeixen els canvis?

Pel que fa al moviment dels personatges

  • Com es desplacen els personatges d’etapa en etapa?
  • Hi ha un recorregut per a tota la Volta al món visible?
  • Hi ha recorreguts o desplaçament diferents a cadascuna de les etapes?

Pel que fa a les etapes

  • Quines proves cal superar per canviar d’etapa?
  • Quin efecte té no superar les proves?

Aprofitem la feina feta

Al llarg de totes les sessions hem realitzat molts reptes que podem recuperar per afegir parcialment a la nostra Volta al món. L’Scratch ens permet copiar parts d’un projecte per aprofitar-les a un altre. Podem copiar: sons, fons, personatges però també programes. D’aquesta forma, si hem fet una feina de la que estem especialment orgullosos i ens ha portat molt de temps, la podem “reutilitzar” amb facilitat.

Icona tasquesFem-ho pas a pas

  • Obrim el projecte on es troba l’element que volem copiar. A la part inferior de la pantalla de l’Scratch hi ha una petita fletxa, cliquem sobre ella i s’obrirà l’espai de la motxilla
  • Ens situem a la part que volem copiar. Pot ser un personatge que hem creat, un escenari, un so, però també algun programa relacionat amb un personatge o amb un escenari
  • Amb el ratolí arrosseguem la part que volem aprofitar a la motxilla
  • Obrim el projecte on volem fer servir el que hem arrossegat a la motxilla, obrim la motxilla i ho arrosseguem al lloc corresponent. Hem d’estar segurs que col·loquem el nou element en el lloc adient.

També podem aprofitar parts d’un projecte dins del mateix projecte.

Icona tasquesFem-ho pas a pas

  • Obrim el projecte i triem el personatge del qual volem copiar el programa.
  • Ens col·loquem sobre el programa que volem copiar, el seleccionem i l’arrosseguem sobre el personatge que volem que aprofiti el programa

Icona projecte El nostre projecte creix…

Ja ho tenim tot a punt per començar a programar o bé continuar si hem anat treballant de forma prèvia. El document compartit on teniu la descripció de la Volta al món i que hem actualitzat a l’inici d’aquesta sessió, ens ha de servir per anar comprovant que seguim la feina de forma correcta. Podem fer-nos una llista i anar marcant les coses resoltes, repartir-nos les tasques i planificar-nos. Treballem en equip com treballen els programadors i programadores, tothom aportem i opinem per anar construint el nostre projecte.