3NE
Final de curs
Setmana 12
- CANÇÓ
“Els ocells han arribat”, amb aquesta cançó que probablement ja conegueu, acabem les cançons que hem anat aprenent al llarg d’aquestes setmanes.
2. EXERCICIS DE LECTURA
“Pridi ty”, cançó eslovaca per treballar el ritme de síncope de negra:
3. EXERCICIS DE RITME:
3.1. “Detectors de ritmes” Escolta bé i localitza el ritme que vam aprendre la setmana passada: la corxera amb punt – semicorxera:
3.2. “Minuet en Sol M” de J.S. Bach. Prova de seguir aquesta música fent polirítmia amb les dues mans. Primer llegeix les 2 veus per separat i després pica els ritmes amb les 2 mans.
3.3. “La màquina d’escriure”. Prepara mans, peus, cuixes i dits per picar aquest ritme, tot seguint els símbols del musicograma. L’obra que sentiràs segur que et sona!
4. ÀUDIO/VÍDEO: P.Txaikovski. Vals de les flors.
Observa com aquesta construcció amb peces de domino, imants i boles de metall es mouen amb el ritme de la música.
5. AUDICIÓ DE COMPOSITORS
FRAN LISZT. Rapsòdia hongaresa n. 2.
Aquesta pianista posa música a la interpretació del gat Tom.
Que tingueu bona setmana!
*****
Setmana 11
- CANÇÓ: SI FOS OCELLET
Aquesta cançó està en compàs de 3/4. Abans de començar a fer aquesta activitat, et proposo que mentalment portis el compàs de 3; que pensis : “1,2,3, 1,2,3” per situar-te en el balanceig natural de la mètrica.
Segueix les indicacions de l’àudio i respira quan necessitis per poder entonar correctament.
És possible que algun membre de la teva família sàpiga aquesta cançó de quan era petit… investiga; i demana’ls que et cantin alguna cançó de quan eren petits.
2. EXERCICIS DE LECTURA: EL CUCUT
3. EXERCICIS DE RITME: XIRIMINIMÍ
Àudio: Et proposo que aprenguis aquesta cançó de memòria escoltant l’àudio. Llavors fes les activitats de ritme i lectura.
Treball rítmic: Busca per casa 4 sons ben diferents i unes baquetes ( pals xinesos, palets de menjar arròs, culleres de fusta, branquetes d’arbre primes…) . Dibuixa en paper les figures que componen aquesta melodia( 1 targeta per figura, com t’ensenyo al vídeo) i situa cada targeta rítmica sobre o a peu de cada objecte. Així sabràs on has de picar segons el ritme de la melodia. Si vols, pots canviar de lloc les targetes rítmiques per descobrir altres combinacions sonores.
4. ÀUDIO/VÍDEO: Guitarra a quatre mans. Grup musical Caracachumba.
Aquests dos amics han trobat la manera de tocar junts… I amb una sola guitarra!!
5. AUDICIÓ COMPOSITORS: J.S. BACH
Tocata i fuga. Guitarres elèctriques.
Estic segura que aquesta versió t’agradarà molt!
6. INTERVALS. ANÀLISI I OÏDA
RESPOSTES del reconeixement d’intervals de 2a i 3a de la setmana 10.
7. CREACIÓ
Aquí tens una petita peça musical escrita amb el Songmaker, en compàs de 4/4 i metrònom a 66 pulsacions per minut. Escolta-la i decideix si et quedes amb aquest tempo (66 pulsacions per minut) o si el vols canviar.
Afegeix la part rítmica utilitzant un d’aquests instruments: caixa xinesa, caixa, conga o bateria electrònica. Fixa’t que el programa et permet combinar sons aguts (triangle) i greus (rodona).
Per compondre la part rítmica escriu la teva proposta i escolta si t’agrada com sona. Fes i desfés fins que hagis aconseguit un acompanyament rítmic que t’agradi.
Que tingueu una bona setmana!
*****
Setmana 10
- CANÇÓ: LA BRUIXA TERESINA
Avui cantarem La bruixa Teresina, una cançó que el P. Ireneu Segarra va escriure pels seus alumnes de llenguatge musical:
2. EXERCICIS DE LECTURA
Et proposo aquesta melodia amb el FA#:
3. EXERCICIS DE RITME
4. ÀUDIO/VÍDEO
Una mica d’humor i música interpretada amb un gran instrument construït amb…. us agrada ?
5. AUDICIÓ COMPOSITORS
“La màquina d’escriure” de Leroy Anderson. Mireu com un objecte pot transformar-se en instrument solista!
6. INTERVALS. ANÀLISI I OÏDA
Aquesta setmana repassarem els intervals de 2a i 3a conjuntament. Tens una fitxa per comptar tons i semitons i analitzar o trobar els intervals. També et servirà per anotar-hi les respostes del reconeixement auditiu de l’àudio.
7. CREACIÓ
Aquesta setmana farem unes composicions amb un programa d’ordinador, el Songmaker. En aquest enllaç trobaràs unes explicacions del que ofereix el programa i una proposta d’activitat.
Que tingueu bona setmana!
*****
Setmana 9
- CANÇÓ: LA PASTORETA
Amb aquesta cançó treballem l’escala de DO, entonació de graus conjunts i l’entrenament de dir i cantar moltes notes en un dibuix melòdic que puja i baixa contínuament.
Escolta-la unes quantes vegades i quan et sentis a punt pots solfejar-la seguint la partitura.
2. EXERCICIS DE LECTURA
Et presentem la síncope de negra, una combinació nova de la negra i les corxeres i que aporta varietat i sorpresa en les frases rítmiques.
3. EXERCICIS DE RITME
Aquí tens un petit vídeo amb l’acompanyament rítmic de La Balalaika. Pots crear un altre acompanyament ben diferent?
4. ÀUDIO/VÍDEO
Aquest noi s’ha passat una bona estona buscant sons per casa…
5. AUDICIÓ COMPOSITORS: EDUARD TORLDRÀ
Escolta la Cançó de comiat, d’Eduard Toldrà:
6. OÏDA INTÈRVALS I MELODIES
6.1. Dictat melòdic-rítmic núm. 2. Atenció que hi surt la negra amb punt + corxera!
6.2. Respostes del reconeixement d’intervals de TERCERA de la Setmana 8:
7. CREACIÓ
Saps que l’ordinador pot ser un instrument per fer música? Et fem una proposta de creació rítmica utilitzant el Laboratori musical de Chrome. AQUÍ t’ho expliquem pas a pas.
Que tingueu bona setmana!
*****
Setmana 8
- CANÇÓ: LA BALALAIKA
Partitura i activitats del llibre. Segueix la partitura escoltant l’àudio i canta amb text o nom de notes.
2. EXERCICIS DE LECTURA
Lectura en clau de fa:
3. EXERCICIS DE RITME
4. ÀUDIO/VÍDEO
Mireu com aquesta nena interpreta una dansa russa amb la seva balalaika.
5. AUDICIÓ COMPOSITORS
Federic Mompou. Busca la biografia d’aquest compositor.
Cançó i dansa núm. 3:
Originalment va ser composada per a piano, però aquí tens una versió amb duet de guitarres.
Pots reconèixer amb quina cançó tradicional catalana comença aquesta peça?
6. OÏDA INTÈRVALS I MELODIES
6.1. Reconeixement d’intervals de 3a. Primer, posa punt la fitxa per a escriure-hi els intervals que sentis. I després mira’t el vídeo. Abans de fer el reconeixement auditiu, repassarem la cançó de L’advocat.
6.2. SOLUCIÓ del Dictat melòdic-rítmic núm. 1 de la setmana passada.
7. CREACIÓ
Primer escolta la cançó Els tres rellotges. Després, amb l’ajuda del teu instrument i de la partitura original, inventa una nova melodia fent servir només les notes de l’acord de Do M i conservant el mateix ritme que el de la cançó Els tres rellotges. Quan tinguis la teva cançó, la pots cantar o tocar als companys de la classe.
CANÇÓ (amb text i amb nom de notes).
Que tingueu bona setmana!
*****
Setmana 7
- CANÇÓ: L’escala de Do, de la Dàmaris Gelabert.
1.1. Escolta la cançó seguint la partitura. Posa especial atenció a entonar correctament l’escala pujant i baixant (ascendent i descendent).
PARTITURA DE LA CANÇÓ L’ESCALA DE DO
1.2. Fitxa amb la caseta de les notes de l’escala.
Si t’és possible, pots imprimir aquesta imatge (també pots fer la teva pròpia caseta si no pots imprimir-la) i penjar-la en un lloc ben visible per a tu. Així pots treballar al llarg del dia la successió de les notes pujant i baixant, guanyar agilitat en saber quina està a sota o a sobre, dir les notes alternades… també pot ajudar-te en la realització dels dictats per seguir el camí de la melodia.
2. EXERCICIS DE LECTURA
L’acord de do:
3. EXERCICIS DE RITME
Prepara un llapis per poder-la percudir!
4. ÀUDIO/VÍDEO
Repàs de ritmes coneguts, percudint el ritme de “A la cova del rei de la muntanya” de Peer Gynt. Percudiu-la primer amb les mans, I a la segona vegada atreviu-vos a percudir: blanques-peu, negres-cuixa, corxeres-espatlla. Atenció que va rapidet!
5. AUDICIÓ COMPOSITORS
Septet en Mib M, 3r mov. de L.v. Beethoven. Beethoven va ser un dels compositors més reconeguts i innovadors de la seva època. Aquesta obra la va escriure per a una formació ben original: un septet d’instruments de corda i de vent. Et sona la melodia? És ben popular i fins i tot la van utilitzar per a uns dibuixos ben coneguts…
6. OÏDA INTÈRVALS I MELODIES
6.1. Dictat melòdic-rítmic núm.1 – Escala de Do.
- El dictat comença amb la nota do i també acaba amb do / Va des del do de baix fins al la (el si i el do’ NO hi surten) / No hi ha cap salt de notes, només hi han intervals de 2a i de 1a (nota repetida)
- Compàs 2/4 (4 compassos) / Ritmes: negra, 2 corxeres i 4 semicorxeres
- Mira’t bé la partitura, hi tens algunes pistes...
- En l’àudio primer escoltaràs la melodia sencera. Després sentiràs els 2 primers compassos dues vegades i més tard els altres 2 compassos dos cops més. Finalment, el tornaràs a sentir tot sencer. Si escoltes bé sentiràs la pulsació
PENTAGRAMA PEL DICTAT, AMB PISTES
6.2. Respostes del Reconeixement de melodies de la Setmana 6.
SOLUCIONS EXERCICIS OÏDA SETMANA 6
7. CREACIÓ
Aquesta setmana et proposem una activitat de creació tot partint d’un recitat rítmic.
AUDIOGUIA PER FER L’ACTIVITAT DE CREACIÓ
Que tingueu bona setmana!
*****
Setmana 6
- CANÇÓ: LA FILADORA
Exercici de comparació amb bemoll:
2. EXERCICIS MELÒDICS
Aquí tens un exercici d’improvisació fent servir un element molt senzill, però alhora molt important en la nostra música: l’arpegi de Do M.
ÀUDIO IMPROVISACIÓ ARPEGI DO MAJOR
3. EXERCICIS DE RITME
Joc per picar ritmes. Escolta les 4 pulsacions d’inici i ja pots anar seguint i picant els ritmes que van apareixent. Cada ritme es llegeix 2 vegades.
4. ÀUDIO/VÍDEO
Conte “LA PRESTATGERIA ALTERADA” amb aquest conte t’expliquem les alteracions musicals i com funcionen:
5. AUDICIÓ COMPOSITORS: Fréderic Chopin · Nocturn núm. 2 op. 9. Daniel Baremboim, piano
Aquesta melodia és molt delicada i pausada. Et convidem a que l’escoltis amb els ulls tancats i et relaxis pensant en llocs bonics. Si vols, desprès pots fer un dibuix amb el que t’hagis imaginat.
6. OÏDA INTÈRVALS I MELODIES
6.1. Reconeixement auditiu de melodies.
6.2. Intervals de 3M i 3m.
Que tingueu bona setmana!
Equip docent de Tercer de Nivell Elemental
*****
Setmana 5
- Cançó
Per aquesta setmana no us posem cançó perquè pugueu treballar els altres apartats amb més temps.
2. Exercicis de lectura
La lectura d’avui és una lectura que es titula Cànon per terceres. Quan et posis a cantar-la veuràs per què. Aquí tens l’àudioguia i la partitura.
3. Exercici de ritme
Percussió corporal perquè pugueu practicar en família. Us hi animeu?
4. Àudio/vídeo
Repàs dels compassos de 2, 3 i 4.
5. Intervals
5.1. Recordes que vam parlar dels intervals de 2M i 2m? Aquí tens un vídeo per repassar-los:
5.2. Resultats de l’exercici de reconeixement auditiu d’intervals de 2M i 2m.
Que passeu bona setmana!
Equip de professors i professores de Tercer de Nivell Elemental.
*****
Setmana 4
- Cançó “La griva, el tord i el gall”
Et proposem aquesta cançó per cantar amb text i fer una mica d’anàlisi de com estan construïdes les frases musicals. Escolta l’àudio i segueix les indicacions. Serà útil tenir la partitura impresa o la pots copiar en un pentagrama per poder seguir la lectura.
PARTITURA “LA GRIVA, EL TORD I EL GALL”
2. Exercicis de lectura
Avui treballarem la clau de fa i el cànon. Seguiu l’exercici i animeu-vos a cantar-lo a cànon, començant un compàs més tard, o cantant-lo amb algú de casa a dues veus…ja ens explicareu com us ha anat!
3. Exercici de ritme
Repàs lectura de polirítmies. Abans d’avançar en la dificultat de les polirítmies farem un repàs de les que hem presentat fins ara.
Fes-les a poc a poc, primer estudia una mà i llavors l’altra. Pots pintar d’un color el ritme superior i d’un altre el ritme inferior. També pot ajudar-te picant el ritme superior amb un llapis o cullera de fusta; així et serà més fàcil escoltar el ritme resultant de les dues mans.
Et facilitem un vídeo amb les polirítmies per poder fer-les amb la professora; però seria interessant que quan ja tinguis pràctica, puguis llegir la polirítmia de la teva partitura i fer-la sense ajuda. TU POTS!
4. Àudio/vídeo
“La trompeta màgica” curt d’animació:
5. Audició compositors
F.J. HAYDN
“Concert per a trompeta en Mib M”
Et proposem escoltar aquest CONCERT. Recorda que un concert és el diàleg entre un instrument solista i l’orquestra. A quina família pertany l’instrument solista d’aquest concert? Nombra tots els integrants d’aquesta família.
Busca informació sobre J.F. HAYDN. També pots escoltar altres peces i comentar amb la teva professora quina t’ha agradat més i perquè.
6. Intèrvals
6.1. Reconeixement auditiu d’intervals de 2M i 2m.
EXERCICI D’INTÈRVALS DE 2M I 2m
6.2. Fitxa d’intervals. Repassem què és un INTERVAL. Analitzem intervals de 2M i 2m:
7. Altres propostes
Què et sembla si ensenyes a algú de casa (que no sàpiga música) una de les cançons del curs amb nom de notes!? 🙂
*****
Setmana 3
- Cançó
1.1. Els esclops d’en Pau
Us proposem que jugueu a casa amb els integrants de la família a “Els esclops d’en Pau” . Un objecte, pot ser un got de plàstic per a cada participant.
2. Exercicis de lectura
Lectura en clau de fa
3. Exercici de ritme:
TING TONG. Veu i Percusió corporal.
Escolta i canta aquesta cançó. Canta-la amb el text i amb notes, pica el ritme fins que la sàpigues bé. Com pots veure a la partitura, els ritmes que la componen són: negra, dues corxeres i quatre semicorxeres.
Per fer la percussió corporal, farem sempre les negres amb els peus, les semicorxeres picant al pit i les corxeres picant de mans excepte quan cantem “ fa, la, la” ; dues corxeres i una negra (veure al vídeo).
4. Àudio/vídeo:
Una peça molt coneguda, interpretada per Bobby McFerrin, d’una manera molt especial. T’agrada?
5. Audició compositors:
Aquesta setmana, escoltem Johann Sebastian Bach! Concretament, el seu Concert per a violí, oboè i orquestra en Re menor (BWV1060). Busca informació i dibuixos en llibres que tinguis a casa sobre aquests dos grups instrumentals:
Familia corda fregada
Familia vent fusta
*****
Setmana 2
Per aquelles famílies que no disposeu d’impressora a casa, si disposeu d’alguna tauleta o dispositiu tàctil, recordeu que les aplicacions de pdf tenen funcions d’edició les quals permeten guixar amb el dit.
- Cançó:
QUAN SE’N VA L’ORENETA
Et proporcionem la partitura i l’àudio. Utilitza la partitura per cantar-la i solfejar-la.
Àudio cançó:
- Exercicis de lectura:
Polirrítmia amb les dues mans:
- Exercici de ritme:
TRES, SIS, NOU
Aquesta setmana cantarem Tres, sis, nou, de la pàgina 32 del nostre llibre del curs, al mateix temps que ens acompanyem amb un obstinat rítmic. Segueix els següents passos per fer aquest exercici:
Primer mira la partitura que té l’obstinat A, veuràs que està format per blanques i negres. Prova’l de picar.
Després escolta l’àudio de la cançó amb l’obstinat A i practica la proposta fins que estiguis segur per cantar i acompanyar-te tu mateix/a. Et proposem un obstinat B, perquè puguis continuar cantant sobre un acompanyament rítmic. Aquest obstinat té corxeres, negres i blanques i el pots llegir a la partitura.
Et fem arribar un àudio perquè el puguis practicar unes quantes vegades amb la professora fins que estiguis preparat/da per cantar i picar tu mateix/a. Un cop hagis practicat els dos obstinats, et proposem que n’escriguis un tu i el practiquis.
Àudio amb obstinat A:
Àudio amb obstinat B:
Partitura dels obstinats A i B:
- Audició compositors:
IL GARDELLINO, Antonio Vivaldi.
Et proposem que escoltis la peça i que t’imaginis que la cadernera (il gardellino) està representada per l’instrument solista, la flauta travessera. Respon: què representen els altres instruments?
Sabries dibuixar la cadernera?
- Altres propostes:
OÏDA MUSICAL: IDENTIFICACIÓ D’INTÈRVALS
Et proposem que t’instal·lis aquesta interessant aplicació. Vés a l’apartat d’identificació d’intèrvals i aquesta setmana treballa el primer exercici que consisteix en diferenciar i identificar unisons i segones majors (M) i menors (m) ascendents. Escolta el primer exercici i digues quin intèrval és directament o toca la segona nota en el teclat per després dir quin intèrval és.
Enllaç aplicació: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.evilduck.musiciankit
Cal anar a Identificació d’intèrvals i aquesta setmana treballar el primer exercici identificar unisons i segones M i m ascendents, sentim la primera nota i podem dir quin interval és directament o tocar la segona nota en el teclat i després dir quin interval és.
- Creació:
Continua amb la tasca que vas iniciar la setmana passada: Pots crear la teva cançó: Escull un títol, posa-hi lletra i crea’n la música. També hi has de posar coreografia! Envia el vídeo al teu professor/a de Llenguatge.
Per aquesta tasca tindràs dues setmanes: ja estem a la segona!
Som-hi! No et descuidis de donar feedback al teu professor/a de LLM sobre el que has treballat. ?
Professors i professores de Tercer curs de Nivell Elemental de l’emvic i la seva xarxa.
*****
Setmana 1
Document amb partitures:
- Cançó:
Aquestes muntanyes.
Entona aquesta cançó, canta-la primer amb el text, desprès amb notes i finalment pica el ritme. Pots buscar la nota de començament en el teu instrument per cantar-la bé. També pots tocar-la sencera amb el teu instrument!
2. Exercicis de lectura:
2.1. Lectura en clau de sol. Partitura: El ballano (Del llibre de Llenguatge musical de 3r, pàg. 66 núm. 11).
Àudio de El ballano: https://soundcloud.com/user-137915842-978985323/el-ballano
Descripció de la tasca a realitzar:
Et deixem un enllaç per poder escoltar la cançó.Cantar-la amb el text la primer vegada i amb nom de notes la segona. Pots crear una dansa amb alguna persona de la teva familia.
2.2. Lectura en clau de fa. Partitura: Roseta de Gironella (Del llibre de Llenguatge musucal de 3r, pàg. 33 núm. 6).
Àudio de Roseta de Gironella: https://soundcloud.com/user-137915842-978985323/roseta-de-gironella
Descripció de la tasca a realitzar:
Canta aquesta lectura amb el nom de les notes. Alerta que és clau de fa!
3. Exercici de ritme:
Partitura: Polirítmia num. 12 de la unitat actual del llibre de Llenguatge musical de 3r.
Descripció de la tasca a realitzar:
1. Practicar la veu de dalt amb les mans.
2. Practicar la veu de baix amb els peus.
3. Practicar la veu de dalt amb una mà i la de baix amb l’altra mà, alhora.
4. Audició compositors:
Beethoven. Enllaç de l’audició:
Aquest vídeo és molt divertit! Busca bibliografia sobre Beethoven i escolta altres peçes. Quina t’ha agradat més de les que has trobat i escoltat?
5. Altres propostes:
Us proposem de realitzar una manualitat per treballar la lectoescriptura musical i especialment la rítmica:
Confecciona targetes amb els ritmes treballats:
Rodona
Blanca
Negra
Dues corxeres
Quatre semicorxeres
Silenci de negra
Silenci de blanca
Retalla cartró, cartolina o paper de carta. Dibuixa una figura rítmica per carta.
Fes-ne 4 de cada.
Quan tinguis les cartes fetes, les barreges de cap per avall, en treus 8 a l’atzar i recites i/o piques amb les mans el ritme resultant. Com sona? T’agrada?
També pots escollir les figures com les vulguis combinar i quan una combinació t’agradi i l’hagis recitat/picat, l’escrius en un full i tornes a començar. Comprova que no repeteixis!
6. Creació:
Pots crear la teva cançó: Escull un títol, posa-hi lletra i crea’n la música. També hi has de posar coreografia! Envia el vídeo al teu professor/a de Llenguatge.
Per aquesta tasca tindràs dues setmanes.
Som-hi! No et descuidis de donar feedback al teu professor de LLM sobre el que has treballat. 🙂