Quart Curs Nivell Elemental

4NE

Final de curs

Setmana 12 

 

  1. Intervals 3M i 3m 

EXERCICI INTERVALS 

 

 

  1. Cançó

Te’n recordes del nom de les cançons que hem treballat durant aquest curs? Repassa-les en aquest Kahoot. 

KAHOOT CANÇONS

 

  1. Ritme

Escolta la música i pica a un lloc diferent del teu cos amb cada símbol.  

 

Marxa Radetzky de Johann Strauss 

 

Dansa hongaresa n.5 de Johannes Brahms 

 Que tingueu bona setmana!

 

******

Setmana 11

  1. Les tres escales de La m i Mi m 

 

  1. Lectura recitada

 

  1. Cançó: L’Alosa

 

  1. Repàs d’acords majors i menors

 

  1. Treball auditiu

CORRECCIÓ del dictat de la setmana passada. 

 

6. Audició 

Mira al següent vídeo la Petita Serenata Nocturna de W. A. Mozart. Si vols, pots seguir AQUEST CODI i picar quan et surt el símbol a la pantalla. O també pots inventar-te el teu propi codi!  

 

Que tingueu bona setmana!

*****

Setmana 10 

  1. CANÇÓ: En Pere Gallerí 

 

  1. RITME: Polirítmia 

 

  1. TEORIA: Acords Majors i menors

 

  1. TEORIA: Transport de La m a Mi m

Aquí tens la CORRECCIÓ dels tres exercicis de la setmana passada.

 

  1. ENTRETENIMENT: Sopa de lletres de conceptes musicals

SOPA DE LLETRES 

 

  1. TREBALL AUDITIU

6.1 CORRECCIÓ DEL DICTAT de la setmana passada.  

6.2 Dictat d’aquesta setmana. Pistes: 

  • Dictat en Do Major.
  • Dos compassos en compàs 4/4.
  • Comença amb la dominant (V) i acaba amb la tònica (I).
  • El primer compàs comença i acaba amb la mateixa nota. 
  • El segon compàs comença i acaba amb la mateixa nota però una aguda i l’altra greu. 

ÀUDIO DICTAT

 

  1. AUDICIÓ

 

  1. CREACIÓ: Fem música amb l’ordinador! 

Et proposem una activitat de creació musical amb el Songmaker, un programa que ens ofereix el Chrome Music Lab.

El Songmaker, a través d’unes icones que apareixen a la barra inferior (B), ens permet escollir diferents paràmetres i així personalitzar les nostres creacions. Dins l’apartat de Settings (S), on hi ha la rodeta, es poden escollir més elements de la composició. 

Et proposem que escriguis una cançó, coneguda o si vols inventada. Primer configura els paràmetres, escriu, escolta… i ves provant fins que soni la cançó que vols!  

 

    TÍTOL 
B  Instrument melòdic i rítmic  Pots escollir marimba, piano, pizzicato de corda, un clarinet i un so electrònic 
B  Instrument rítmic  Pots escollir caixa xinesa, caixa, conga i bateria elèctrica 
B  Tempo (velocitat)  Escull la més adequada, entre 40 i 240 pulsacions per minut 
S  Llargada de la peça  Si mires una partitura els podràs comptar. Aquest programa et permet escriure una peça de fins a 16 compassos. 
S  Compàs  Segurament la cançó tindrà un compàs de 2, 3 o 4 
S  Subdivisions  Si esculls 2 podràs escriure negres i corxeres 

Si esculls 4 podràs escriure negres, corxeres i semicorxeres 

S  Escala   Major 
S  Nota inicial  Pots escriure en C (DoM) o si vols pots practicar amb G (SolM) 
S  Àmbit  2 octaves 

 

La melodia que escriuràs es pot guardar. Per guardar-la hi ha vàries opcions: obtenir un link, crear un arxiu de so midi o un arxiu de so wav. 

 

Que tingueu bona setmana!

 

*****

 

Setmana 9 

  1. Cançó: La donzella del Rosselló 

 

  1. Lectura recitada

 

  1. Transport La m – Mi m

En aquest àudio t’expliquem com transportar petits fragments de La m a Mi m: 

TRANSPORT LAm-MIm

Ara ho proves de fer tu? 

TRANSPORT ALUMNES

 

  1. Repàs 3/8 amb “El pobre terrisser”

 

  1. Treball auditiu

5.1 Correcció del dictat de la setmana passada.  

CORRECCIÓ DICTAT

5.2 Dictat 

Pistes:

  • Dictat en Do M.
  • 3 compassos en 4/4.
  • En el primer compàs trobarem una línia melòdica que puja fins al do agut excepte en un dels intervals.  
  • En el segon compàs trobarem una línia melòdica que baixa fins al do excepte en un dels intervals. 
  • Hi surt una negra amb punt, dues corxera i dues semicorxeres, una corxera amb punt i semicorxera entre d’altres figures rítmiques.

ÀUDIO DICTAT

  

  1. Audició

6.1 Et proposem que mentre escoltis la Romança per a violí de Beethoven…

… obris aquesta explicació i la llegexis.

EXPLICACIÓ PER LLEGIR 

 

6.2 I també et proposem dues audicions amb instruments poc freqüents.  

En la primera, el protagonista és el paper de vidre que fem servir per polir les fustes:

 

I en aquesta, una màquina d’escriure (la fèiem servir quan no hi havia ordinadors!).

 

  1. Percussió corporal

 

Que tingueu bona setmana!

*****

Setmana 8 

  1. L’hereu Riera 

 

  1. Polirítmia 3/8

 

  1. Repàs La m i introducció Mi m

 

  1. Sopa de lletres dels instruments de la cobla

SOPA DE LLETRES

 

  1. Treball auditiu

5.1 CORRECCIÓ del dictat de la setmana passada.  

5.2 Dictat.

Aquí tens les PISTES escrites.

ÀUDIO DICTAT.

  

  1. Audició

Llegeix aquest text introductori ben atent a veure si després encertes les preguntes del Kahoot que hem preparat. 

Stravinsky va compondre l’Ocell de foc amb 27 anys i es va estrenar a París el 1910. De seguida va ser un èxit i va fer gires per tota Europa. 

Aquest ballet ens explica com el príncep Zarevich atrapa un maravellós ocell daurat encès en flames al que acaba deixant en llibertat després de les seves súpliques. Llavors, quan en Zarevich s’ha d’enfrontar amb en Kastxei l’Immortal,  l’ocell ocell acut en la seva ajuda.  

Aquesta últim fragment és quan alliberen els cavallers i les princeses captius dels encanteris d’en Kastxei.

KAHOOT

 

En aquest vídeo pots escoltar un altre fragment de L’Ocell de foc amb les animacions que es van fer per la pel·lícula Fantasia. 

 

Que tingueu bona setmana!

***** 

Setmana 7 

 

  1. Tonalitat de Sol M

 

  1. Transport de Do a Sol 

 

  1. Cançó: La viudeta

 

  1. Ritme: El treset de corxeres 2a part

 

  1. El compàs 3/8 

 

  1. Treball auditiu

6.1 Correcció de les 3M i 3m de la setmana passada: 

8) 3M   9) 3M   10) 3m   11) 3M   12) 3m   13) 3M   14) 3M 

  

6.2 Correcció del dictat de la setmana passada.  

CORRECCIÓ DICTAT SETMANA 6

 

6.3 Dictat 

  • Dictat en Sol M.
  • Posa el fa# a l’armadura.
  • 4 compassos en 4/4.
  • Surten corxeres, negres i semicorxeres. També trobaràs que al primer compàs hi ha una negra amb punt i corxera, al segon una corxera amb punt i semicorxera i al tercer una negra amb punt i corxera. 
  • Comença i acaba amb la tònica (sol).
  • La primera nota del segon compàs és un sol, i la del tercer és un mi.  

ÀUDIO DICTAT

 

  1. Audició

Aquesta setmana acabarem de veure com és una cobla centrant-nos a la fila de darrera.  

Sonoritat de la filera posterior d’una cobla. Mirant d’esquerra a dreta, els instruments que la composen són dues trompetes, un trombó, dos fiscorns i un contrabaix. Són els instruments de vent de metall, més el contrabaix, que és l’únic instrument de corda. 

 

Sonoritat de les trompetes a la cobla. Habitualment hi ha dues trompetes a cada cobla, malgrat que algunes formacions n’incorporen tres.

 

Sonoritat del trombó, un dels instruments de vent de metall que, entre moltes altres formacions musicals, també s’utilitza a la cobla. 

 

Sonoritat del contrabaix, l’únic instrument de corda de la cobla. El que apareix al vídeo és de tres cordes, com els que s’acostumen a utilitzar a les audicions de sardanes. 

 

Que tingueu una bona setmana!

 

*****

Setmana 6 

  1. TONALITAT: Escala de Sol Major

 

  1. CANÇÓ: El bon caçador

 

  1. RITME: El treset de corxeres

 

  1. LECTURA RECITADA

 

  1. TREBALL AUDITIU

5.1. DICTAT

CORRECCIÓ DICTAT SETMANA 5

 

5.2. DICTAT NOU

Informació:

  • Dictat en Do Major 
  • compassos en compàs 3/4.
  • Figures rítmiques que hi apareixen: Blanques, negres, corxeres, semicorxeres i una negra amb punt i corxera.
  • Comença i acaba amb la tònica (I).

ÀUDIO DICTAT SETMANA 6

 

5.3. INTÈRVALS: 3eres Majors i 3eres menors descendents.

EXERCICI AUDITIU D’INTÈRVALS

La setmana que ve tindràs la solució.  

 

  1. AUDICIÓ

Aquesta setmana (i la que ve) veurem com és una cobla. Aquí tens la cobla sencera: 

 

Sonoritat de la filera davantera d’una cobla. Mirant d’esquerra a dreta, els instruments que la composen són flabiol i tamborí (tocats pel mateix músic), dos tibles i dues tenores. Són els instruments de vent de fusta, més el tamborí, que és l’únic instrument de percussió. 

 

El flabiol i el tamborí. El flabiolaire, que és com s’anomena l’intèrpret que els toca, és l’únic component de la cobla que toca dos instruments alhora. A més, cal indicar que el tamborí és l’únic instrument de percussió de tota la formació. 

 

Els tibles, instruments de vent de fusta que aporten un so molt peculiar a la cobla.

Les tenores, instruments de vent de fusta propis de la cobla, que li donen un so molt especial.

 

Que tingueu bona setmana!

Equip docent de Quart de Nivell Elemental.

*****

Setmana 5  

  1. Cançó

Cànon anglès 

 

  1. Lectura recitada 

 

  1. Cançoi ritme 

3.1. Shake de papaya down 

Posa-li la lletra en anglès al treball de síncopes de la setmana passada i si ets capaç pica el ritme sincopat del tambor mentre cantes! 

 

3.2. Soco bate vira 

Apren aquesta cançó i la percussió corporal. El text de la cançó es Soco Bate Vira. 

 

  1. Teoria

4.1. Correcció de la fitxa de setmana passada.

CORRECCIÓ TEORIA SETMANA 4

4.2. Repassa amb aquests vídeos els intervals de 2M, 2m, 3M i 3m. 

2M i 2m:

3M i 3m:

 

  1. Treball auditiu

5.1. Correcció del dictat de la setmana passada.  

CORRECCIÓ DICTAT SETMANA 4

 

5.2. Dictat 

Pistes:

  • Tonalitat: Dictat en Do M.
  • Extensió i compàs: 3 compassos en compàs de 4/4.
  • Figures rítmiques que apareixen: Surten 1 blanca, 3 negres, 1 negra amb punt i corxera, 4 semicorxeres i algunes corxeres.
  • Notes guia: Comença i acaba amb la tònica (I). La primera nota del segon compàs és un FA. La primera nota del tercer compàs és un DO agut.

ÀUDIO DICTAT SETMANA 5

 

Que passeu bona setmana!

Equip de professors i professores de Quart de Nivell Elemental.

 

****

Setmana 4 

 

1. Les 3 escales menors

Recordem les 3 escales menors: La m natural, La m harmònica i La m melòdica.

 

  1. Cançó

Fem la segona part de Presents de Boda: 

 

A més a més de treballar la peça pots escoltar aquestes versions ben diferents unes d’altres: 

Sílvia Pérez Cruz 

Conxita Badia 

 

… i pots buscar-ne més per Youtube, Spotify! 

 

  1. Ritme

3.1. Polirítmia a 2 grups 

 

3.2. Treball de la síncope 

 

  1. Teoria

4.1. Correcció de l’exercici de 3M i 3m de la setmana passada: 

CORRECCIÓ 3M I 3m

4.2.  Repàs de tons i semitons, sostinguts i bemolls, 2M, 2m, 3M i 3m: 

FITXA TONS I SEMITONS

 

 

5. Treball auditiu

5.1. Correcció del dictat de la setmana passada.

CORRECCIÓ DICATAT SETMANA 3

5.2. Dictat  

Pistes:

4 compassos en compàs 3/4.

La tonalitat és Do Major.

Les figures que surten són negres i corxeres.

La primera nota és la dominant (V) i la última és la tònica (I).

La primera nota del tercer compàs és un RE.

A l’últim compàs només hi surten les notes de l’acord de tònica.

ÀUDIO DICTAT

 

6. Audició

Explicant històries musicals 

Els compositors sovint escriuen música inspirada en fets que no tenen res a veure amb la música, tals com imatges o fets històrics. 

Escolta “La marxa dels soldats” de Robert Schumann:

 

  • Quan escoltes aquesta peça, que et ve al cap? Descriu aquestes imatges. 
  • Com et faria moure a tu aquesta música? 
  • Creus que el títol és descriptiu de la música? Com? 
  • Trobes que la peça és ràpida o lenta? 
  • Quin nom li posaries al tempo de la cançóAdagio, March tempo, Moderato, Lento, Allegro 

 

*****

Setmana 3

Benvolgudes famílies,  

Esperem que estigueu bé.  

Els professors i professores de Quart de Nivell Elemental hem preparat el següent material de treball telemàtic pels alumnes per aquesta tercera setmana, feina que actualitzem al web els dimecres. Podeu comunicar-vos amb el vostre professor de Llenguatge musical a través de la plataforma Microsoft Teams. Per a qualsevol problema amb la plataforma podeu escriure a margavinent@emvic.cat 

El material de les anteriors setmanes no l’esborrem, així que podeu repassar, recuperar i tornar a fer si voleu qualsevol de les propostes fetes fins ara! 

Per aquelles famílies que no disposeu d’impressora a casa, si disposeu d’alguna tauleta o dispositiu tàctil, recordeu que les aplicacions de pdf tenen funcions d’edició les quals permeten guixar amb el dit. 

 

  1. Les 3 escales menors

Recordem les 3 escales menors; La m natural, La m harmònica i La m melòdica.

 

  1. Lectura en La m

Minun Kuntali – Canta amb alegria 

 

  1. Repàs lectures unitats 1 a 5

Repassem totes les cançons que hem aprés des de la unitat 1 fins a la 5. 

 

  1. Teoria

4.1 Correcció de l’exercici de la setmana passada de 3M i 3m. 

Correcció 3M i 3m

4.2 Et proposem que acabis la pàgina de 3M i 3m fent les B i D   

Fitxa document online per imprimir

 

  1. Treball auditiu

4.1. Correcció del dictat de la setmana passada.  

Correcció dictat 

4.2. Dictat La m 

Pistes: 

Al tercer compàs surten les 4 últmes notes de l’escala La m harmònoca. 

Al 5è compàs hi ha un sol sostingut i un sol natural.

Aquí tens la plantilla amb alguns ritmes i notes que t’ajudarà

Plantilla dictat

Escolta’l tantes vegades com faci falta. A la propera actualització tindràs la correcció. 

Àudio dictat

 

  1. Audició

Mira’t aquest vídeo de dibuixos animats. A veure quants instruments musicals trobes! 

*****

Setmana 2 

*Per aquelles famílies que no disposeu d’impressora a casa, si disposeu d’alguna tauleta o dispositiu tàctil, recordeu que les aplicacions de pdf tenen funcions d’edició les quals permeten guixar amb el dit. Pot anar bé per algunes tasques. 

 

  1. Lectura 

PRESENTS DE BODA 

  

  1. Ritme

2.1 Repàs silenci de corxera i dues semicorxeres 

 

2.2 Polirítmia 

 

  1. Teoria

3.1 Correcció del transport 

Enllaç fitxa amb la correcció: https://latlantida-my.sharepoint.com/:b:/g/personal/davidgomez_emvic_cat/Eam6LoKAO-FAkj55MADulFkB1lRLtmnhGHJS2llAYf8Hcg?e=jxZo5g 

 

3.2 Correcció enllaç de símbols musicals 

Enllaç fitxa amb la correcció: https://latlantida-my.sharepoint.com/:b:/g/personal/davidgomez_emvic_cat/EYSIPp-Ud1RCsBIYk2JDr5kBDQVwYJKeB34LMMH6zDUbVQ?e=KoVizd 

 

3.3 Exercici de 3M i 3m escrites.  

Et proposem que d’aquesta pàgina facis les següents lletres: A, C i E  

Enllaç fitxa document online per imprimir*: https://latlantida-my.sharepoint.com/:b:/g/personal/davidgomez_emvic_cat/EQAkcoZKHdlNls76W7OPCA0BPV8LF7rX8BHyE0Ca0hz5AA?e=Fv9Qe3 

 

  1. Treball auditiu

4.1 Correcció de les 3M i 3m de la setmana passada: 

1) 3M   2) 3M   3) 3m   4) 3m   5) 3m   6) 3M   7) 3m 

 

4.2. Correcció del dictat de la setmana passada.  

https://latlantida-my.sharepoint.com/:i:/g/personal/davidgomez_emvic_cat/EYaH6ZdA76JDrJdyZaQO-mUB-1r7PHHe5y9ivvxylU99dw?e=Qd3GjZ 

 

4.3. Dictat 

Indicacions:

3 compassos en compàs 4/4.

Poden sortir les següents figures: blanca, negra i corxeres.   

El dictat comença amb la dominant (5è grau de l’escala) i acaba amb la tònica (primer grau de l’escala)  

El dictat és per graus conjunts excepte a l’últim compàs que si hi ha alguns salts.  

Escolta’l tantes vegades com faci falta. La setmana que ve tindràs la correcció. 

Enllaç a arxiu d’àudio: https://latlantida-my.sharepoint.com/:u:/g/personal/davidgomez_emvic_cat/Ed0eXuc1qf5Fm89yK5up9KsBwG3brNM9wrN4IuVWI9GIeg?e=2iuI5i 

  

  1. Audició

Aquest any celebrem l’aniversari de Beethvoen. Et proposem que facis una mica de recerca per internet sobre la seva vida. Algunes idees: 

Celebrem 250 anys del naixement o de la mort? 

Hi ha alguna peça seva que sigui molt coneguda?  

Fes un petit resum de la seva vida i explica-ho a casa. 

Mira’t aquesta audició de la 5a Simfonia.  

 

Som-hi! No et descuidis de donar feedback al teu professor/a de LLM sobre el que has treballat. ? 

Professors i professores de Quart curs de Nivell Elemental de l’emvic i la seva xarxa.

 

******** 

Setmana 1 

  1. Cançó: Ball Rodó

 Lectura entonada en La m 

 

 

  1. Lectura recitada

 

Treball rítmic i lectura en clau de fa 

 

  1. Teoria

 

3.1  

Repàs de símbols musicals. 

Enllaç fitxa document online per imprimir: https://latlantida-my.sharepoint.com/:b:/g/personal/davidgomez_emvic_cat/EQGyz7L3FLNBlFiv3En1hoYBIuUo6srCiSLvGjIntWVVSQ?e=rTolMy 

 

3.2  

Exercici de transport, des de Do Major a La m. 

Enllaç fitxa document online per imprimir: https://latlantida-my.sharepoint.com/:b:/g/personal/davidgomez_emvic_cat/EWX8mNMIjYJDsiCI-7lH3b0BLHY1xeIdkcY7LIl2XIkZzw?e=rPpRDM 

 

  1. Treball auditiu

 

4.1 Intervals de 3M i 3m 

Enllaç a arxiu d’àudio: https://latlantida-my.sharepoint.com/:u:/g/personal/davidgomez_emvic_cat/EYolLeMfHTJMkfz-sDn6nqgBmbyGCFuxWyGwMerGX31MQg?e=CJKld7 

Apunta’ls en un paper i tindràs la correcció la setmana que ve! 

 

4.2. Dictat 

4 compassos en compàs 3/4 

Poden sortir les següents figures: blanca amb punt, blanca, negra, 2 corxeres i 4 semiccorxeres.  

El dictat comença i acaba amb el do’ 

La primera nota del segon compàs també és un do, però en aquest cas el do normal. 

Escolta’l tantes vegades com faci falta. La setmana que ve tindràs la correcció. 

Enllaç a arxiu d’àudio: https://latlantida-my.sharepoint.com/:u:/g/personal/davidgomez_emvic_cat/EY7ugmcx42hBpOTz8rlptaAB2rP_bl9PGS5XJjG_dzCVCQ?e=LagcnV