Primer Curs Nivell Elemental

1NE

Final de curs

 

Setmana 12 

Aquesta setmana és la darrera que us pengem material a l’espai virtual. Per acomiadar-nos, us proposem un seguit d’activitats i jocs per repassar les coses que hem après i per poder-vos entretenir durant l’estiu. Ep! però la setmana que ve, entra també a mirar què posarem, tenim una petita sorpresa… 

 

  1. LECTURA, OÏDA I CREACIÓ DE NOTES I MELODIES 

Per repassar, jugar i crear amb les notes que hem après durant el curs, aquí tens uns quants jocs amb els que et podràs ben entretenir! 

1.1. Memory de les notes de DO al LA.

MEMORY

1.2. Joc per llegir i reconèixer les notes. Pots seleccionar el mode de lectura (identificar quina nota està escrita) d’oïda (reconèixer auditivament quina nota sona)Tens diferents nivells amb 3, 4, 5 o 6 notes (hi surt també el do de dalt en el de 5 notes). Els de 8 o 10 notes els pots deixar per més endavant… 

JOC

1.3Us proposem un joc auditiu que ja veureu que s’assembla molt als àpats d’en Jan i la Bruna. Aquí però, sou vosaltres els que haureu de decidir on faran els àpats, creant la vostra melodia. Com ho heu de fer? 

  • Clica al requadre que vulguis de cada columna. Només 1 per columna.
  • Després ves a Play per escoltar tantes vegades com vulguis el que has fet.
  • Ves a Ready per veure si reconeixes la teva melodia.
  • Has de clicar OK quan sentis la teva.
  • EClear és per esborrar.

Veuràs que tens diferents nivells de dificultat. A veure fins on arribes!!!! 

JOC AUDITIU

1.4. Crea i grava les teves melodies amb aquest xilòfon galàctic. També hi tens algunes partitures de cançons tradicionals catalanes, perquè les puguis tocar 

XILÒFON

 

 

2. RITMES 

2.1. Joc per reconèixer els ritmes que sonen. Un cop presentades les corxeres, has de clicar a practica per passar al joc de reconeixement auditiu.

JOC

2.2. “Camins de ritmes”. Troba el camí que segueix el ritme de la “Cançó de barretaire” i ajuda el cuiner a recuperar el seu barret.

CAMINS DE RITMES

 

3. EL TRENCANOUS, de P.I. Txaikovsky  

Te’n recordes del ballet “El Trencanous” de P.I Txaikovsky? A la segona part el Trencanous i la Clara feien un viatge pel país de les joguines i quan arribaven al palau de la “Fada del sucre” els ballaven un seguit de danses en honor seu. 

3.1. RitmeJoc de picar el ritme, amb la música del “Vals de les flors”. Seguiu les abelles i cada cop que es posin a sobre d’una de les 3 flors diferents, heu de picar. Hi ha flors vermellesblaves o grogues (aquesta a vegades surt amb 3 triangles a dins i s’ha de picar 3 cops ràpids seguits). Si surt la flor amb els 3 colors, ha de picar tothom al mateix temps 

Hi podeu jugar 3 persones i cadascú segueix un dels 3 símbols diferents, picant quan li toqui (podeu picar amb les mans, o bé podeu preparar un instrument diferent cadascú) 

O també ho pots seguir tu sol, picant en 3 llocs diferents del teu cos 

3.2. AudicióAra et presentem uns dibuixos de Walt Disney, amb la música d’aquestes danses. Fixa’t que bé que s’adapten els dibuixos a la música! A veure si saps reconèixer la del “vals de les flors”…  

 

4. INSTRUMENTS  

“Instruments encreuats”. Mots encreuats amb alguns dels instruments de les famílies instrumentals que hem anat veient al llarg del curs. Situa el nom de cada instrument en el lloc corresponent, tot seguint les pistes que et donem 

INSTRUMENTS ENCREUATS

 

5. “EL CARGOL AVENTURER” 

Arribem al final del conte del cargol aventurer, que ja havia pogut arribar al Japó! 

 

Que tingueu bona setmana!

 

***

 

Setmana 11 

  1. CANÇÓ 

“Cançó de barretaire” Trad. Catalana.

Antigament, els que confeccionaven barrets, feien servir una màquina que treia una gran quantitat d’aire i bufava molt fort. Millor que no t’hi posessis a davant, perquè hi havia el perill d’agafar un bon constipat! (un “cadarn”). 

Prova de cantar la cançó tot acompanyant-te amb un obstinat rítmic, al mateix temps que aprens la cançó amb notes i ritmes 

PARTITURA CANÇÓ DEL BARRETAIRE

 

2. RITMES  

Recordes les audicions de la Setmana 10, amb uns “solistes” tan especials i inusuals? Doncs ara amb l’obra “Jazz pizzicato” del mateix compositor (Leroy Anderson), podràs seguir i picar els ritmes que surten a la pantalla.

 

3. LECTOESCRIPTURA I OÏDA NOTES 

3.1. Fitxa de repàs amb les notes do-re-mi-fa-sol-la.

FITXA NOTES

3.2. Solució dels àpats d’en Jan i la Bruna de la setmana 10.

ELS ÀPATS D’EN JAN I LA BRUNA SOLUCIÓ 10

 

4. JOCS AMB ELS CONCEPTES APRESOS  

Sopa de lletres: Troba les paraules que hi ha amagades: poden estar escrites en horitzontal (tant del dret com del revés) o també en vertical (de dalt cap avall). 

Parelles rítmiques: Aparella i pinta del mateix color les capses que tenen el mateix contingut (en una hi ha el nom i en l’altra hi ha la figura rítmica).

JOCS

   

5. AUDICIÓ 

“La Flauta màgica” és una ÒPERA que Mozart va escriure en alemany. L’òpera és com una obra de teatre, amb personatges i un fil narratiu, però amb cantants-actors que tenen unes veus fantàstiques i potents, cors i una gran orquestra que els acompanya. 

Al Liceu de Barcelona van fer una producció per al públic infantil, en català i amb un format més reduït, tant de cantants com de músics: et presentem La petita flauta màgica”.  

Com que es tracta d’un espectacle sencer, lRomina t’ha preparat tot un seguit de vídeos, activitats i guies perquè puguis gaudir al màxim de la música de Mozart! 

  • ERESUM DEL CONTE per poder seguir la història i entendre plenament l’argument de l’obra.
  • FITXA DELS PERSONATGES
  • Un GUIÓ de totes les ESCENES DE L’ÒPERA “La petita flauta màgica”; busca les IMPRESCINDIBLES, que estan ressaltades en negreta.
  • El VÍDEO de l’espectacle sencer “La Petita flauta màgica”. Producció del Liceu de Barcelona.

  • UJOC per trobar les síl·labes que falten. 
  • I per acabar, un petit tastet de lòpera original en alemany: l’Ària de la Reina de la Nit”.

 

6. MOVIMENT 

Bibobubabadé” cançó-joc de Jos Wuytack.  

Canta, pica i mou-te amb aquesta cançó que té una lletra com de paraula màgica: 

 

7. “EL CARGOL AVENTURER” 

5a entrega del conte del cargol dels tallers instrumentals. La setmana passada hi sortia un animal molt gros… i aquesta setmana és un instrument molt gran! 

 

Que tingueu bona setmana!

*****

 

Setmana 10 

  1. CANÇÓ: MIREU ELS MEUS ÀNECS

Recordes que aquesta cançó va sortir al conte de El cargol aventurer? Avui l’aprendrem amb les notes, tot aprenent-ne una de nova: el FA!! 

Amb lLali la pots cantar amb notes, tot fent fonomímia i l’Anna et proposa un obstinat rítmic corporal per acompanyar-la. 

PARTITURA MIREU ELS MEUS ÀNECS

 

2. RITMES  

Amb l’Anna pots picar i inventar ritmes:

 

3. LECTOESCRIPTURA, ENTONACIÓ I OÏDA DE NOTES 

3.1. FITXA amb les notes DO-RE-MI-FA-SOL-LA

3.2.  En Marcel·lí et proposa el darrer exercici auditiu dels Àpats d’en Jan i la Bruna, a la nova casa de 3 pisos:  

FITXA ELS ÀPATS D’EN JAN I LA BRUNA

ÀUDIO ELS ÀPATS D’EN JAN I LA BRUNA  

3.3. SOLUCIÓ dels àpats de la Setmana 9:

 

4. AUDICIÓ 

Aquesta setmana, els protagonistes d’aquestdos concerts són uns “instruments” ben inusuals… Mira aquests vídeos i gaudeix del bon humor del compositor, Leroy Anderson: 

 

 

5. MOVIMENT 

“La malamanya” dansa trad. Catalana.

Es balla en una rotllana de parelles encarades, mans a la cintura. A la 1a part, es punteja alternant el peu dret i l’esquerra. Amb el “Pim, pam” es pica 2 cops de mans i tot seguit es fa mitja volta en sentit horari, quedant d’esquena a la parella. Llavors es repeteixen els 2 pics i la mitja volta per tornar a quedar encarats.  

Es poden fer variacions: Al girar, es poden agafar les mans cada parella i a la 2a volta la persona que està a fora la rotllana, canvia de parella. 

O també es pot ballar la 1a part fent galop en rotllana, tal com ho fan aquest grup de nens i nenes d’un Esbart dansaire:

 

6. “EL CARGOL AVENTURER” 

Saps quin animal es troba el cargol aventurer en el seu accidentat viatge? Mira i escolta la 4a. entrega del conte que ha preparat l’Eli. 

Recordeu que aquest conte i les cançons que hi surten, l’havíem estat treballant als tallers instrumentals de l’escola de música de Vic durant els dos primers trimestres:

 

Que tingueu bona setmana!

 

*****

Setmana 9 

  1. CANÇÓ 

Cançó “El lleó”. Avui aprenem aquesta cançó de l’Ireneu Segarra. Primer la cantem, amb text i amb notes i després la pots escriure a la fitxa que t’hem preparat.

FITXA PARTITURA

 

2. RITMES  

Quin ritme sona? Para bé l’orella i reconeix quina seqüència rítmica ha sonat.

ÀUDIO RITMES

 

3. LECTOESCRIPTURA, ENTONACIÓ I OÏDA DE NOTES 

3.1. Lectura amb les notes do-re-mi-sol-la. Tingues a punt la partitura i després llegeix-la i entona-la amb l’ajuda de l’àudio que  t’hem preparat.

PARTITURA

 

3.2. Tornen els “Àpats d’en Jan i la Bruna”! Però durant aquestes setmanes s’han canviat de casa i ara viuen en una casa de 3 pisos… Prepara la fitxa, escolta bé i endevina on fan cada àpat del dia: 

FITXA

ÀUDIO

 

4. AUDICIÓ 

4.1. Escolta aquests música i acompanya-la picant seqüències rítmiques de 2 o 4 pulsacions en diferents llocs del cos.     

La formació instrumental que sents és una banda, de les que surten a tocar als carrers. Prova d’identificar alguns dels instruments que hi sents. Et sona la cançó que toquen?

 

4.2. A principi de curs vam parlar de les paraules italianes que fem servir els músics per indicar les diferents intensitats de la música: forte i piano. Ara les podràs recordar tot mirant aquest vídeo. Pots provar de dirigir com si fossis el director de l’orquestraportant el compàs de 2 pulsacions: primer els braços cap avall, després cap amunt...

 

5. MOVIMENT: El ball de Sant Corneli. 

Avui et proposem ballar aquest ball de St. Corneli i St. Isidre, dos sants molt relacionats amb la tradició agrària.  

Es balla en rotllana, agafats de les mans i la gràcia és no deixar-les anar per res i fer tots els moviments amb les mans agafades. Es gira en sentit contra horari tot fent galop i es va marcant a terra la part del cos que s’anomenacom si volguessis donar-li força perquè hi creixin els vegetals: un peu, dos peus, un genoll, dos genolls, ajupits, asseguts i estirats. (els nens i nenes que veuràs en el vídeofan pas de passeig enlloc de galop i no s’estiren a terra, però tu pots provar d’estirar-te del tot…). 

A la darrera estrofa, quan es canta “Sant Isidre llaurador…” pots fer un pas diferent i al final deixar-te caure a terra  

 

6. “EL CARGOL AVENTURER” 

3a entrega del conte de l’intrèpid cargol que volia anar al Japó. Aprèn-te bé la cançó que escoltaràs avui.

 

Que tingueu bona setmana!

*****

 

Setmana 8 

  1. CANÇÓ 

Cançó “Vull dormir”. En aquesta cançó hi surten les notes sol, mi, do i un ritme que ja coneixes: la blanca.  

 

T’atreveixes a inventar-te una nova lletra per cantar-la? Escriu-la o grava-la i li ensenyes al teu professor o professora.

 

2. RITMES i OÏDA 

Endevinalles rítmiques. Escolta bé cada un dels cinc ritmes que sentiràs, repeteix-lo o pica’l i mira d’identificar quines figures hi surten. Cada ritme és de 4 pulsacions. Els pots escriure a la fitxa que t’hem preparat.  

FITXA

 

3. LECTOESCRIPTURA I ENTONACIÓ DE NOTES 

FITXA per treballar les notes apreses fins ara: DO–RE–MI–SOL-LA

 

4. AUDICIÓ 

Repassem els instruments de VENT. Com que ja fa dies que vam parlar dels instruments de la família de vent, avui teniu un vídeo on podreu repassar-los i ampliar-los, ja que us en presenten algun de més. 

Atenció que al final hi ha uns exercicis de reconeixement auditiu… pareu bé l’orella a veure si els endevineu! Podeu comprovar si l’heu encertat anant enrere en el vídeo i buscant el fragment on es presenta l’instrument.

 

5. DANSA 

Ball de St. Ferriol. Avui us proposem de ballar aquesta dansa tradicional catalana, que es balla en parelles encarades. Aquí tens la cançó per poder ballar-la. Si escoltes bé, sentiràs el flabiol i el tamborí al principi de la música.

El ball té dues parts ben diferenciades:  

  1. En la 1a (on es va canviant la lletra a cada estrofa) es balla amb el dit índex de la mà dreta enlairela mà esquerra a la cintura i donant voltes sobre un mateix en sentit contra horari, acabant encarats amb la parella.
  2. La 2a part és la tornada “Ara ve sant Ferriol, ballarem si Déu ho vol; el qui toqui el tamborino ha perdut el flabiol o bé “diu que el penelló li cou, gloriós sant Ferriol, i s’estira i s’arronsa perquè el penelló li cou. Aquí s’alternen els moviments entre un i altre ballador, fent el gest contrari, primer més espaiadament i després més ràpid: un s’agenolla mentre l’altre està dret i al revés; o bé un obre els braços mentre l’altre els creua sobre el pit. O bé altres propostes: picar les mans dretes un amb l’altre i després les esquerres, tocar la punta del nas del company alternativament, etc… 

Mireu aquest vídeo on uns nens i nenes ballen la dansa.

I per acabar, pots mirar com la ballen aquest grup de bastoners, fixa’t com salten i quins moviments més enrevessats que fan!

 

6. “EL CARGOL AVENTURER” 

Aquí teniu la segona part de l’aventura del nostre amic, el cargol que volia anar al Japó!

I si vols provar de tocar la cançó del cargol, aquí tens la partitura per anar practicant, amb un xilòfon o un teclat… pots començar tocant només les respostes (al jardí = mi, mi, mi / hi ha un cargol = sol, sol, sol, etc…) i quan això et surti molt bé, pots provar de tocar-la tota 

PARTITURA EL CARGOL

 

Que tingueu bona setmana!

*****

Setmana 7 

  1. CANÇÓ 

Cançó Bim bomAmb aquesta cançó comencem a treballar el ritme de BLANCA.

Partitura. Agafa la partitura de la cançó, marca les pulsacions i pinta les notes SOL de color blau clar i les notes DO de color vermell.

PARTITURA BIM BOM

 

2. RITMES  

2.1 Fitxa de ritmes amb la blanca. Crea ritmes de 4 compassos, tot combinant els ritmes que et proposen.

FITXA BLANCA 

2.2 Pica els ritmes que et proposa l’Anna.

 

3. LECTOESCRIPTURA I ENTONACIÓ DE NOTES 

Entonació i lectura de les notes do-re-mi-sol. En aquest vídeo anomenen les notes amb accent anglès, però tu pots cantar-les tal com ho fem en català!  

 

4. AUDICIÓ 

El carnaval dels animals – 2a. part  Avui sentirem alguns animals més de l’obra de Saint-Saëns: Un aquari amb tota mena de peixos i animals marins, la melodia inquieta i juganera dels ossos d’un esquelet, el cant trist del cigne i la música final que recull fragments d’alguns dels animals, amb els divertits dibuixos que van fer pel Fantasia 2000 de Walt Disney. També tens una fitxa per relacionar cada animal amb l’instrument principal que l’interpreta. 

Aquari:

 

Fòssils:

 

El cigne: 

 

Final:

 

FITXA EL CARNAVAL DELS ANIMALS

 

5. “EL CARGOL AVENTURER” 

l’escola de música de Vic havíem estat treballant els tallers instrumentals des de l’inici del curs amb l’objectiu de presentar-vos a final de curs, el conte sonor “El cargol aventurer” 

La narració la va escriure la Romina Ferrari, professora de l’emvic i està basat en la cançó “El cargol” del músic i pedagog Edgar Willems; consta d’un fil argumental que va enllaçant cançons interpretades amb els instruments treballats (violí, cello i percussió)Cada grup les treballava per separat per ajuntar-nos al final fent una “orquestreta”. 

Com que no podrem oferir-vos el concert final, hem pensat que us anirem presentant el conte per capítols, i així podreu repassar les cançons i veure una petita mostra del que havíem treballat. La veu de la narració és d’en Jordi M. Macaya, professor de viola de l’emvicEsperem que us agradi! 

Setmana 1: DO RE MI, al jardí.

Que tingueu bona setmana!

 

*****

Setmana 6 

  1. CANÇÓ 

Cançó “Xip xap” (cançó d’anar a nedar)  

Amb aquesta cançó aprenem una nova nota: el RE. Llegim i cantem les notes de la cançó? 

Aquí tens la fitxa amb la melodia la lletra. Pots pintar les notes RE de color taronja.

FITXA XIP XAP

 

2. RITMES  

2.1. Recordes que la setmana passada vam parlar del compàs de 2 pulsacions? Doncs aquí tens un vídeo on podràs picar les negres i les corxeres que van en tren! Fixa’t que a cada vagó hi van 2 pulsacions. Pots picar amb les mans o amb algun instrument que tinguis a casa.

2.2.  Ara et toca marcar les pulsacions i posar les barres de compàs. Primer pots mirar com fer-ho en aquest vídeo.

I després pots practicar-ho en aquesta fitxa.

FITXA PULSACIONS I BARRES DE COMPÀS

2.3. Solucions a l’exercici d’ordenar ritmes i reconèixer l’instrument de percussió de la Setmana 5:

SOLUCIONS RITMES I INTRUMENTS PERCUSSIÓ

 

3. ENTONACIÓ DE NOTES 

3.1 Ara que ja coneixes la nota RE, pots cantar-la juntament amb les que ja sabiestot fent fonomímia (el gest de les notes amb la mà):

 

4. AUDICIÓ 

“El Carnaval dels animals” – 1a. Part. El compositor francès Camille Saint-Saëns va escriure aquesta obra com un Divertimento o broma musical, però va acabar sent una de les seves peces més conegudes i interpretades. 

T’imagines una desfilada de carnaval amb tot d’animalsD’entre una bona colla d’animals ben diversos, avui podràs sentir el majestuós lleó, un gros elefant o els ocells volant enjogassats. 

La setmana vinent en sentirem alguns més. Escolta bé amb quin instrument s’interpreta cada animal i després fes la fitxa. 

Lleó: 

 

Elefant:

 

Ocells:

 

Fitxa: Saps quin instrument tocava Saint-Saëns, a més a més de l’orgue? És un dels instruments que sona en el Carnaval dels animals…  

Relaciona cada animal amb l’instrument principal que l’interpreta:

FITXA EL CARNAVAL DELS ANIMALS

 

Que tingueu bona setmana!

Equip docent de Primer de Nivell Elemental

*****

Setmana 5 

  1. Cançó: CANÇÓ-JOC DEL FORNER 

Avui us proposem una cançó per cantar i jugar en parelles. Descriu la feina que fan els forners quan posen i treuen el pa de dins del forn. Nosaltres imitarem aquests moviments amb les nostres mans, com si fóssim forners i forneres de veritat. Aquí us expliquem com fer-ho: 

Podeu escoltar i descarregar-vos la cançó sencera AQUÍ 

Aquesta cançó és una adaptació al català d’un joc de mans tradicional del Japó anomenat “El joc de fer mochi, o pastissets d’arròs”. Podeu veure una mostra de com hi juguen ells en aquest vídeo: 

 

  1. Ritmes i oïda 

2.1. Aquí picarem unes seqüències rítmiques amb l’ajuda de l’Anna. Mireu el vídeo i aneu repetint els ritmes. Quan ho hagis fet un parell de cops, pots intentar escriure’n algun dels que has picat… 

2.2. Fitxa per marcar les pulsacions.

FITXA PULSACIONS

Quan les hagis marcat, escolta l’àudio i numera els ritmes segons l’ordre en què els sentis. També hauràs de relacionar cada ritme amb l’instrument de percussió que el pica.

ÀUDIO

2.3. Avui presentem el COMPÀS DE 2 PULSACIONS!! Mira bé aquest vídeo on la Romina t’ho explica:

 

  1. 3. Lectoescriptura i entonació de notes 

3.1. Fitxa: identifica les notes do-mi-sol-la i encercla-les cada una del seu color. 

FITXA

3.2. Lectura i entonació d’una melodia amb les notes do-mi-sol-la. Visualitza o descarrega’t aquesta partitura i després llegeix-la i canta-la tot seguint l’àudio.

PARTITURA

Àudio amb la guia per llegir-la i cantar-la

 

  1. 4. Audició

Família de PERCUSSIÓ.

Avui acabarem de conèixer la darrera de les famílies instrumentals, la de Percussió.  

És una família molt extensa i en el vídeo no hi surten tots els instruments, però és una bona mostra dels més representatiusEl vídeo està en francès, però el nom dels instruments s’assembla molt al del cata: Bateria, Bongos, Maraques, Timbales, Vibràfon, Triangle i Xilòfon.

 

Que tingueu bona setmana!

Equip de professors i professores de Primer de Nivell Elemental

*****

Setmana 4

  1. Cançó 

Cançó “Endevinalla”Quin instrument és el que no para de gemegar?

Ja sabeu de quin instrument es tracta? Recordeu la pista: no el trobareu pas a l’orquestra sinó tocant en festes populars. Aquí tens la partitura i la resposta!  

PARTITURA I RESPOSTA

 

  1. Ritmes

Te’n recordes del ballet del “Trencanous” de Txaikovski? Amb aquest vídeo podràs seguir el ritme de la Dansa de la Fada del sucre. Hi surten negres, corxeres i silenci de negra.

  

  1. Lectoescriptura i entonació de notes 

3.1. Canta les notes mi–sol-la. Primer escolta com sonen i després ho repeteixes tu (en el vídeo diuen “so” però tu pots cantar “sol”). 

 

3.2. Aquí tens una fitxa per practicar la Clau de sol

FITXA CLAU DE SOL 

 

  1. Oïda

4.1. Un nou exercici amb els àpats d’en Jan i la Bruna. Aquesta setmana hauràs d’ordenar les sèries. Pots fer servir la fitxa de les solucions.

ÀUDIO DELS ÀPATS D’EN JAN I LA BRUNA

 

4.2Fitxa amb les solucions dels àpats d’en Jan i la Bruna 2Veuràs que hi ha uns núvols a la teulada de cada casa, són per posar-hi els números de l’1 al 5, en l’ordre que sentis cada sèrie de làudio anterior.

FITXA SOLUCIONS ELS ÀPATS D’EN JAN I LA BRUNA 2

 

  1. Audició

5.1. La família de corda. Mireu aquest vídeo on us expliquen tots els secrets dels instruments de corda (també és en castellà, però ja l’enteneu, oi?).


Fitxa de la Família de corda. Relaciona la imatge de cada instrument amb el seu nom. Ens falta el nom d’un instrument, saps quin és?

 

FITXA FAMÍLIA CORDA

5.2. I per acabar, un fragment d’un espectacle amb un toc d’humor, on podreu sentir alguns dels instruments de corda .

 

6. Cant coral  

Cançó Kokoleoko”. Escolta i aprèn aquesta cançó africana.

Aquí tens la lletra de la cançó i el seu significat:

LLETRA I SIGNIFICAT

Construeix-te una maraca casolana (amb uns taps de garrafa d’aigua, uns pots de iogurt o una ampolla de plàstic… i uns grapadet d’objectes petits: arròs, pasta de sopa seca, pedretes…) podràs acompanyar-te mentre la cantes. En aquest vídeo t’ensenyem com la pots fer amb uns taps.

També pots inventar-te una coreografia per ballar-la! Envia’ns el vídeo ter Teams perquè el puguem veure. 

I si en vols veure una versió més elaborada, en aquest vídeo sentiràs un cor de nens i nenes que la canten molt bé!   

 

***

Setmana 3 

  1. Cançó i veu

1.1. Cançó El capità. Cantem aquesta cançó tot seguint la lletra   

Ara mira com pots fer la fitxa per escriure la melodia de la cançó   

I aquí tens la fitxa amb la lletra i la partitura perquè hi puguis pintar les notes i escriure tota la melodia.

Fitxa Capità

 

  1. Ritmes

2.1. Fitxa de ritmes: marca la pulsació, anota quantes en té cada ritme i pinta del mateix color els ritmes que tinguin el mateix nombre de pulsacions.

Fitxa ritmes

2.2. Si et va agradar el joc de picar ritmes, aquí en tens un altre amb negres i corxeres. Primer et presenten una seqüència de 8 pulsacions i els has de picar quan es pinten de color les figures, 4 vegades.

 

  1. Lectoescripturai entonacióde notes 

3.1. La setmana passada vam descobrir on s’escriu la nota LA. Exacte! Al 2n espai del pentagrama. Doncs ja pots practicar amb aquesta fitxa.

Fitxa LA

3.2. Fonomímia i moviment amb les notes SOL-MI-DO-LA. 

 

3.3. Full amb 4 pentagrames, per si vols escriure notes, inventar-te melodies… 

Full amb pentagrames

 

  1. Oïda

4.1. Reconeixement auditiu de les notes SOL – DO. 

Correcció dels “Àpats d’en Jan i la Bruna” de la setmana passada. Aquí pots comprovar si els vas endevinar tots…  

Correcció Àpats Jan i Bruna

Nou exercici auditiu dEls àpats de la setmana d’en Jan i la Bruna”. 

Exercici auditiu

I una altra fitxa amb les casetes per omplir.

Fitxa casetes

4.2. Et proposem un joc de la pàgina web “Aprendre música”, on hauràs d’endevinar si sonen negres o silencis. Clica a l’altaveu per sentir la seqüència rítmica i ves clicant a sobre de la negra o el silenci per omplir les 4 pulsacions.

Joc negres o silencis

 

  1. Audició

5.1. Et presentem 2 instruments més de la Família de vent fusta, que es poden tocar a les escoles de la xarxa emvic: el Saxo i la Flauta de bec.

Saxo i flauta de bec

I la fitxa amb els 6 instruments perquè relacionis cada instrument amb el seu nom.

Fitxa instruments

5.2. I per acabar, música i una activitat per relaxar-nos...  

Activitat relaxació

 

6. Cant coral

SALTEM (EL JOC DE LA CORDA) 

Materials: Goma elàstica (o dues cordesdos fils de llana, dues bufandes llargues…).

Aquesta és una activitat molt ideal per moure el cos i inventar diferents maneres de saltar i  passar la corda. Idealment hauríem de ser un mínim de tres persones però segur que podeu trobar altres maneres per adaptar-ho! 

És una cançó amb 3 parts (A, B i C) i cada part es canta dues vegades (AA, BB, CC). Està inspirada en un cànon basc anomenada Kambon Palanga Pagoz del Trabakantuak de David Azurza. 

Podreu escoltar la lletra modificada aquí:

La proposta de moviments és la següent:  

1a part: Saltar la corda d’un cantó a l’altre amb peus junts 

2a part: Puntejar endavant i retirar el peu. Tres vegades fins que canviem de costat saltant 

3a part: La corda puja a l’alçada del pit i passem per sota dues vegades com si féssim el “limbo. 

Podeu cantar-la sobre aquesta base instrumental:

Amb el vídeo ho veureu molt més clar:

 

Quan ja tingueu la seqüència ben apresa podeu dificultar el joc, posant la goma més amunt o inventant nous passos!  

També la podeu tocar amb instruments i objectes casolans. Feu-li una ullada!

 

Hi tornarem d’aquí a dues setmanes! 

*****

Setmana 2 

Per aquelles famílies que no disposeu d’impressora a casa, si disposeu d’alguna tauleta o dispositiu tàctil, recordeu que les aplicacions de pdf tenen funcions d’edició les quals permeten guixar amb el dit.  

  1. Cançó i veu

Segur que esteu cantant moltes cançons! Però avui la Lali us en presenta una que ens servirà per descobrir una NOVA NOTA… quina deu ser?  Busqueu per casa alguna piloteta petita, que us serà útil. 

La partitura d’aquesta cançó:   https://latlantida-my.sharepoint.com/:b:/g/personal/eulaliarubinat_emvic_cat/EbUs-CI64R1CnF4udZHdhjIBd5mnX6cJEqdV8gEaqpps6Q?e=E7cex3  

 

  1. Ritmes

Aquesta setmana, us proposem un parell de vídeos per PICAR RITMES, tot afinant l’orella i la vista! I també un altre, per fer un JOC RÍTMIC! 

2.1. Agafeu un parell de culleres de fusta (o si teniu algun instrument de percussió també anirà bé) i piqueu cada cop que l’abella es pari a sobre una flor.    

2.2. Lectura rítmica amb negres i corxeres. Pots picar amb les mans o amb els instruments de percussió o casolans, o també pots dir-ho o cantar-ho amb la veu (negra “TA”, 2 corxeres “TI TI”). Cada un dels ritmes primer es presenta i llavors l’has de picar o cantar 4 vegades seguides. Segur que us ho passareu molt bé!    https://youtu.be/4vZ5mlfZlgk  

2.3. I per acabar, la Romina us proposa un JOC per fer, picar i inventar ritmes, que et pots construir amb uns quants taps d’ampolla. A crear! 

 

  1. Lectoescriptura i entonacióde notes 

Continuem repassant les 3 notes que ja sabíem: el SOL, el MI i el DO 

3.1. Fitxa 3. Notes: sol-mi-do. Encercla les notes, cada una amb el seu color. 

https://latlantida-my.sharepoint.com/:b:/g/personal/eulaliarubinat_emvic_cat/EQRGLBUzy0xLkBUuN5DQJJkBi6pBTsXrHg6ztxfn1tKjcQ?e=LhWkgb  

3.2. Cantem amb sol, mi, do! L’Anna us fa una proposta en el següent vídeo. Si us animeu, podeu gravar-vos cantant petites seqüències de 4 pulsacions i envieu el vídeo al vostre professor o professora. Ens agradarà molt rebre’ls! 

 

  1. Oïda

Aquesta setmana, en Marcel·lí us presenta un petit conte per fer anar l’orella“Els àpats d’en Jan i la Bruna”. Escolteu on faran cadascun dels àpats, tingues a punt la fitxa, per dibuixar-hi els sons sol o do cada dia de la setmana. 

El conte:   https://latlantida-my.sharepoint.com/:u:/g/personal/eulaliarubinat_emvic_cat/EY9xKX43WVdFmhZRt7gSmYcBdM9WpupRLIVZd-8ZiQwlHg?e=3awCRQ  

I la fitxa:  https://latlantida-my.sharepoint.com/:b:/g/personal/eulaliarubinat_emvic_cat/EWBlNR8RT15FjjNBdpjAbvgByUON_IUqpPPOHRTY1jMjmA?e=NDdxv7  

 

  1. Audició

5.1. Recordes que la setmana passada vam escoltar els instruments de la família de vent metall? Doncs hem trobat un vídeo de dibuixos que explica la història d’una trompeta molt especial… “La trompeta màgica”. 

5.2. I ara et presentem alguns dels instruments de la Família de VENT FUSTA. Els podràs veure i escoltar en el següent vídeo. És en castellà, però segur que l’entendreu…    

Després de mirar i escoltar el vídeo, ja pots fer aquesta fitxa, on hauràs de posar el nom corresponent a cada instrument de vent fusta:   https://latlantida-my.sharepoint.com/:b:/g/personal/eulaliarubinat_emvic_cat/Ebeqo00RqfdPjrYSzZ3-jkgBzW2uTcZkOPNUYkES6YGAWw?e=QPOVed    

En aquesta família hi falten DOS INSTRUMENTS. Sabeu quins són? Misteri! La setmana que ve ho descobrirem!!

 

6. Activitat en família

Aquí la Montserrat et proposa una activitat per fer en família, per descobrir nous instruments i jugar-hi amb l’orella ben atenta! 

https://latlantida-my.sharepoint.com/:b:/g/personal/montserratromani_emvic_cat/Ec7rCXMXPsZBop62eVaC3lYBPrh8c8T2yZefmgbnm0jp2g?e=CVq9kV  

 

  1. Cantata: El somriure de la princesa

Àudios El somriure de la princesa 

Els alumnes de 1r estan treballant intensament la cantata El somriure de la princesa. 

Posem a la vostra disposició aquesta setmana, una llista d’àudios per escoltar i practicar les cançons a casa. A cantar! 

Som-hi! No et descuidis de donar feedback al teu professor/a de LLM sobre el que has treballat. ? 

Professors i professores de Primer curs de Nivell Elemental de l’emvic i la seva xarxa.

 

 

******

Setmana 1 

  1. Cançó i veu

1.1. Tres japonesos 

Aquesta cançó l’estem treballant dins l’apartat de Tallers d’instrument. Convé que els nens la repassin i la cantin.  

Text: 
Tres japonesos amb un contrabaix 

Són al carrer enraonant molt baix 

La policia ve, – Doncs què ha passat? 

Tres japonesos amb un contrabaix. 

 

  1. Lectoescriptura rítmica

2.1. Exercici de corxeres separades/aparelladesT’hem preparat aquesta fitxa perquè aparellis els núvols que tenen corxeres aparellades i desaparellades però que sonen de la mateixa manera. 

Enllaç fitxa document online per imprimir:  https://latlantida-my.sharepoint.com/:b:/g/personal/eulaliarubinat_emvic_cat/EUji03pc8b1Jqq4VAyGJ8-0BYswlp1SisnsTIVeQ52ex8g?e=7SxFw7  

 

  1. Lectoescripturade notes

3.1. Fitxa 1: Treball de les notes SOL-MI-DO. T’hem preparat la següent fitxa per treballar de manera ben clara el reconeixement d’aquestes tres notes. A pintar! 

Enllaç fitxa document online per imprimir:  https://latlantida-my.sharepoint.com/:b:/g/personal/eulaliarubinat_emvic_cat/ETzDYcNIUsFGqs0pb442WuMBD6l19GUr44tdESKTxFtvTw?e=V6cAmR  

3.2. Fitxa 2: Treball de les notes SOL-MI-DO. Escriure el nom de les notes a sota de cadascuna d’elles. Després, escriure-les situant-les al pentagrama.  

Enllaç fitxa document online per imprimir:  https://latlantida-my.sharepoint.com/:b:/g/personal/eulaliarubinat_emvic_cat/EbPWr7c5kSBDtWV09w0mUhABtqTxeOy99zrqoot8Edl7ng?e=kkefEk  

 

  1. Audició

4.1. La trompeta i els instruments de la família de vent metall. 

En aquest vídeo hi veuràs els instruments de la família de vent metall. Escolta bé com sona i com es toca cada un d’ells.  

Enllaç vídeo per veure i escoltar: 

 

4.2. Fitxa dels instruments de vent metall. Observa i reconeix els instruments de la família. En què s’assemblen i què tenen de diferent entre ells? Relaciona el nom amb el seu dibuix. Els pots pintar mentre els vas escoltant. 

Enllaç per escoltar i veure els instruments:  

Enllaç fitxa document online per imprimir:  https://latlantida-my.sharepoint.com/:b:/g/personal/eulaliarubinat_emvic_cat/ESFfUXu-pGNIk0Y786UHnBEBErSnlzpYsrLDtNkvGMhZyQ?e=mGTnec  

 

4.3. El piano per dins! Un instrument que coneixes molt bé, però vist des d’un punt de vista ben diferent… 

Enllaç del vídeo: 

 

  1. Cantata: El somriure de la princesa

5.1. Els alumnes de P5, 1NE i 2NE estan treballant intensament la cantata El somriure de la princesa. Al següent enllaç podeu trobar les cançons amb vídeos de la coreografia que estàvem afegint a les últimes classes. Us pot anar molt bé escoltar i veure les cançons per anar repassant! 

Enllaç: https://drive.google.com/drive/folders/1DDW-mN_JRddKvmqg97m_cViuKj7pvMvo