La diabetis i la celiaquia

LA DIABETIS

A medi Naturals estem estudiant la funció de nutrició i els seus 4 aparells: digestiu, circulatori, respiratori i l’excretor.
Avui ens ha vingut a la nostra classe dues nenes per explicar-nos en què consisteix la malaltia de la celiaquia i la diabetis infantil ( totes dues són malalties de l’aparell digestiu.)
La Manal alumna de 5è de la nostra escola ens ha explicat que la seva malaltia consisteix en què el seu pàncrees és incapaç de fer servir la glucosa (sucre) i emmagatzemar-la de manera adequada i això li provoca que a la sang hi hagi més sucre del que es considera normal.
Ens ha explicat que ha de controlar molt bé tot allò que menja per poder controlar el nivell de glucosa a la sang.
Ha de fer tres àpats forts (esmorzar, dinar i sopar) i tres menjades suplementàries (a mig matí , a l’hora de berenar i abans d’anar a dormir).
Sobretot ha d’evitar menjar dolços, algunes fruites, refrescos o sucs.
Ens ha ensenyat l’aparell que fa servir per mesurar la quantitat de sucre que té i és com una màquina-ordinador on queda registrat els valors obtinguts a cada punxada. Abans de menjar s’ha de punxar al dit per obtenir una goteta de sang i posar-la a la màquina i així queda registrat quina quantitat de sucre té en aquell moment si no passa de 110 està en valors normals. Si està per sota dels 60 vol dir que està baixa de sucre i llavors ha de menjar ràpidament un suc i galetes per què així li augmenti el sucre.
En definitiva és tant dolent tenir la glucosa baixa com tenir-la alta és millor està dintre dels valors normals.

Els nens i nenes de 4t.

LA CELIAQUIA

La Isabel alumna de 2n d’ESO del Lluis de Requesens ens ha explicat que la seva malaltia consisteix en que no digereix bé el gluten, una proteïna que es troba al blat, la civada, l’ordi i el sègol.
Si menja aliments amb gluten pot patir lesions a l’intestí prim, que és incapaç d’absorbir les substàncies nutritives dels aliments.
Quan fa la compra o va a dinar fora de casa ha de vigilar molt que el pa, les galetes, els pastissos, la pasta, alguns embotits o aliments arrebossats no portin gluten.
Ens explica que per sort, avui dia molts productes ja estan fets amb farines sense gluten perquè les persones celíaques en puguin menjar.

Els nens i nens de 4t.