Ciutadans del món

En aquesta unitat didàctica hem tractat els fets més rellevants de la història d’Espanya i Catalunya després de la Postguerra.

El projecte ens ha portat a abordar els canvis que van tenir lloc en aquest període històric marcat per la transició a la Democràcia.

Hem treballat aquest tema a partir de diferents fonts audiovisuals i escrites, a més hem elaborat diferents esquemes i resums per treballar les qüestions més rellevants.

Hem treballat els articles més coneguts de la Constitució Espanyola tot analitzant si es tractaven d’articles relacionats amb els drets Socials, Individuals o deures dels Ciutadans.

Hem treballat en petits grups de treball simulant un procés d’eleccions democràtiques. Cada grup s’ha constituït i ha escollit el nom del seu partit.

Segons els tres poders de l’Estat (legislatiu, executiu i judicial), cada govern ha plantejat diferents propostes per ser votades pels ciutadans “de la classe”. Aquestes propostes han estat desenvolupades i argumentades davant els companys.

També cada grup de govern ha hagut de desenvolupar una llei per aplicar a la classe i decidir les sancions que s’aplicaran en el cas que algú la incompleixi.

Així mateix cada grup de govern s’ha hagut de posicionar davant diferents idees referents a qüestions escolars. Aquestes qüestions han estat les següents:

• Deures sí o deures no?
  • Sí a l’uniforme a l’escola o no?
  • Sí a la jornada escolar continuada o no?

Per tal d’aprendre a argumentar hem treballat les característiques del text argumentatiu.

Una vegada vam escoltar les propostes i lleis plantejades per cada grup de govern, vam elaborar un cens dels alumnes de la classe. Cada alumne ha estat identificat pel seu IDALU ( número d’identificació de l’alumne) que ens va proporcionar el personal de secretaria del centre. Amb aquest número ens hem fet un carnet identificatiu per tal de poder votar.

Les dades de les eleccions les hem convertit en gràfics de barres i també hem fet servir un full de càlcul per fer gràfics circulars.

Tenint en compte que la nostra organització política i territorial actual està basada en la divisió d’Espanya en comunitats autònomes, hem treballat també les diferents províncies espanyoles, així com les seves capitals.

A nivell de plàstica hem treballat un dels moviments artístics més rellevants d’aquesta època històrica: El Cubisme.

Hem realitzat un autorretrat a partir de l’anàlisi de les característiques del cubisme, així com un dibuix cubista de temàtica lliure.

Al llarg de tota la UDI hem anat reflexionant sobre el que cada sessió de treball ens ha aportat (màquina de xiclets).

Finalment hem respost un formulari avaluatiu sobre totes les qüestions tractades a la nostra UDI.