RITMES D’ÀFRICA, UNA UNITAT DIDÀCTICA PLENA DE RITME I COLOR

L’Alumnat de 2n va participar un any més a la UDI. En aquest ocasió, es van treballar els rimtes africans.  Entreu a l’article per saber-ne més.

El passat dimecres 15, l’alumnat de 2n de primària de les escoles: Maristes Igualada, Emili Vallés, Dolors Martí, Garcia Fossas, Gabriel Castellà,  Mare del Diví Pastor i Escola Àuria, van participar a la “UDI”, la Unitat Didàctica Interdisciplinària que organitza l’Escola/Conservatori Municipal de Música d’Igualada amb la col·laboració de l’Escola Municipal d’Art.

La característica més rellevant de la UDI, és la voluntat de desenvolupar la creativitat a l’aula a partir d’un contingut específic. Aquest cop el punt de partida van ser els “Ritmes d’Àfrica”. Prèviament els mestres de música havien participat al curs de formació musical impartit per Kike Cuadros i els de plàstica al curs impartit per Patrícia  Picón, per tal de treballar el contingut que després s’ha anat desenvolupant a les aules.  En Kike, a més, poc abans de la trobada va visitar cada una de les escoles i va fer una sessió de treball amb cada aula.

La trobada es va fer al Complex Esportiu de les Comes i just abans d’entrar, els alumnes van posar-se els vestits i els ornaments que havien fet, estampant roba amb motius africans i decorant unes safates de cartró de les de pastisseria, reconvertint-les en màscares i collars. Un cop a la pista, totes les escoles es van saludar fent un ritme de benvinguda dels Moribayassa; desprès, cada escola va cantar una cançó composada pels alumnes i que explicava com eren ells. La base d’aquesta cançó es troba en les cançons de naixement dels Karam: es veu que en la seva tradició, quan ha de néixer una criatura la futura mare inventa una cançó dedicada al seu nadó i l’ensenya a tota la tribu. Aquesta cançó acompanya al seu “propietari” en els actes importants de la seva vida i, fins i tot, si alguna vegada fa una malifeta, en comptes de castigar-lo li canten la seva cançó per recordar-li la seva pertinença al grup i que s’ha de comportar com cal. Per fer l’última activitat, cada escola va preparar una coreografia creada amb les aportacions de l’alumnat per tal d’interpretar una dansa de màscares provinent de la tradició dels Mandiani i sobre la mateixa base rítmica d’un djembé,  en grups de dues o tres aules a la vegada, cada escola va presentar la seva coreografia.

A mig matí, tots els nens i nenes van sortir a fora per esmorzar coca i xocolata, gentilesa dels forns Alemany i Jaume i Vicenç.

De nou a la pista de hoquei, desprès d’agrair el seu treball als formadors i als mestres de les escoles amb un petit obsequi floral, com a cloenda, tots els participants van tornar a ballar el ritme dels Moribayassa a tall de comiat.

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *