Projecte Lingüístic de Centre (Extracte)

El Projecte Lingüístic de Centre (PLC) inclòs al Projecte Educatiu de Centre, és un instrument d’organització i de gestió per mitjà del qual el centre dissenya ,a partir de la seva pròpia realitat i d’acord amb la normativa vigent, de quina manera planteja el tractament de les llengües presents al currículum.
Aquest Projecte recull els aspectes relatius a l’ensenyament i a l’ús de les llengües al Centre. A més, la configuració d’una sola àrea per les llengües (català i castellà) per tal d’afavorir la transferència d’aprenentatges entre ambdues. Així doncs, s’establiran al Projecte Lingüístic de Centre els criteris que permetin reforçar i no repetir els elements comuns d’ambdues llengües.

2.1. La llengua catalana, llengua vehicular i d’aprenentatge
2.1.2.2. Llengua oral
La llengua oral es treballa específicament a Educació Infantil mitjançant els racons, en petits grups fora de l’aula i s’ha començat a portar a terme el Mètode Artigal en llengua catalana a tota l’etapa d’infantil per tal d’encoratjar i potenciar-la oralment.
Aquest mètode basat en petites històries senzilles, rítmiques i rimades convida a la seva participació mitjançant la imitació, i per tal reproducció d’aquests contes, obtenint una adquisició del llenguatge i frases que els infants reprodueixen de forma natural convertint-se ells mateixos en narradors de la història que reproduiran a les seves famílies i entorn més proper. A P3 hi ha una sessió setmanal i a P4 i P5 dues.
A partir de Primària es desdobla tot el grup com a mínim una sessió setmanal a llengua catalana, llengua castellana i llengua anglesa per treballar l ́expressió oral. S’usen diferents tipus de recursos per motivar a l’alumnat en l’ús de la llengua i facilitar el seu aprenentatge. Darrerament s’estan realitzant reunions periòdiques per ampliar els recursos de millora d’aquesta competència, concretament estem mirant d ́usar com a recurs les festes que celebrem per treballar la llengua oral.

2.1.2.3. Llengua escrita
En el primer cicle d’Educació Primària es preveu l’aprenentatge de la lectura i escriptura en llengua catalana. Tot i així es treballa la llengua escrita des de tots els nivells i totes les matèries. En llengua catalana tenim recollits diferents tipus de textos per dinamitzar l’ús de la llengua escrita, així com la creació d’una revista trimestral on els alumnes presenten creacions pròpies i fem un ús important de les produccions escrites dels alumnes a la festa de Sant Jordi, amb la celebració d’uns Jocs Florals.

2.1.2.4. Relació llengua oral i llengua escrita
Per donar cohesió a l’ús conjunt de la llengua oral i la llengua escrita, l’escola dóna especial importància a activitats tipus: escriptura i posterior lectura de poemes escrits pel alumnes, obres de teatre en diferents llengües (anglès, castellà) , redacció i lectura de notícies d ́actualitat, lectura de textos escrits pels propis alumnes….

2.1.2.7. Acollida d’alumnat nouvingut i ensenyament inicial de la llengua vehicular
Actualment està en funcionament l’Aula d’Acollida on l’alumnat nouvingut hi assisteixen amb una periodicitat de dos cursos escolars. L’ horari d’aquesta Aula no interfereix en aquelles matèries que l’alumnat nouvingut pot compartir amb els companys de classe. Quan un alumne nou arriba a l’escola, la mestra de l’ Aula d’Acollida el rep, li passa unes proves de nivell i se’l presenta al curs al qual està assignat. Posteriorment, se li assignen una sèrie d’ hores (normalment, coincideixen amb les hores de llengua catalana) on l’alumne assisteix a l’Aula d’Acollida i les altres assignatures les comparteix amb els seus nous companys/es.

2.2. La llengua castellana
2.2.1.1. Introducció de la llengua castellana
La llengua castellana s’introdueix a nivell oral a primer curs de Cicle Inicial, per arribar, al final del mateix cicle, a transferir al castellà els aprenentatges assolits de lectura i escriptura.

2.2.1.2. Llengua oral
La llengua oral es treballa sobretot al primer curs de Cicle Inicial i al llarg de tota la Primària s’ha buscat una forma organitzativa per tal de poder treballar l’expressió oral, treballant amb mig grup, de manera que la participació i atenció dels alumnes és molt més elevada.

2.2.1.3. Llengua escrita
Pel que fa al tractament de la llengua escrita, es dóna importància a la coherència, la riquesa lèxica i l’expressió. Es treballen diferents tipus de textos prèviament treballats amb un model. Es dóna també importància a l’ortografia i al coneixement de les seves normes .

2.3. Altres llengües
2.3.1.1. Estratègies generals per a l’assoliment de l’objectiu de l’etapa
La nostra escola va iniciar durant el curs 2005-2006 un projecte per introduir l’aprenentatge de la llengua anglesa a partir d’Educació Infantil (4 anys). L’aprenentatge es realitza fins a 6è curs de Primària.
2.3.1.1.1. Desplegament del currículum T
Durant l ́etapa d’Educació Infantil es treballen totes les sessions amb mig grup i, a partir de primer de Primària hi ha una sessió setmanal de grup desdoblat per tal d’afavorir la recepció, producció i interacció oral de l’alumnat, i per integrar l’ús de les tecnologies de la informació i comunicació em l’aprenentatge de la llengua estrangera. Aquesta opció, amb la seva organització curricular es realitzarà sempre i quan hi hagin els recursos professionals necessaris.
2.3.1.1.2. Metodologia
A Educació Infantil es treballa la llengua anglesa a partir d’uns contes i del material específic que comporten. Des de fa uns quants cursos que a l’escola el Mètode Artigal funciona en llengua anglesa tant a P4 com a P5 un cop per setmana.
La seva metodologia és la mateixa que en llengua catalana, tot i que les històries són diferents tant en una llengua com en una altra.

Des del curs 2017-2018 hi ha un Ambient a Educació infantil que es fa en llengua anglesa. És un primer contacte amb aquesta llengua pels alumnes de P3 i una manera de refermar el aprenentatge pels alumnes de P4 i P5.
L’objectiu d’aquestes sessions és familiaritzar-se amb aquesta llengua a través d’un aprenentatge significatiu.
A partir de la Primària, els alumnes segueixen un llibre de text específic i materials complementaris, així com l’ús regular de les TIC

Enllaç al document