Entrevista a la infermera Rosa

S'ha produït un error en obtenir un àlbum extern. Comproveu l'adreça de l'àlbum. Ajuda.

El dimarts 15 de desembre per la tarda ens va vindre a la classe, Rosa, la padrina de Jordi Tafalla. Va ser una petició que em va comentar Jordi a l’estudia el cor i el cos que la seva padrina era infermera i podria venir a la classe a explicar-nos cosetes sobre el cor. Vaig pensar que havia segut una brillant idea. Vaig parlar amb la mama de Jordi i després amb la padrina i enseguida va acceptar a venir un dia.
Li vam preparar entre tots una sèrie de preguntes i la veritat es que va ser una tarda super interessant i divertida, ja que Rosa ens va portar un cor, gorros, mascaretes… per disfressar-nos, i ens va preparar un joc on vam entendre el funcionament de les vàlvules del cor. Va ser una tarda diferent, a la que tan jo com els xiquets/es ens ho vam passar MOLT BÉ i vam aprendre molt molt. MOLTES MOLTES GRÀCIES ROSA.

ENTREVISTA PER A ROSA, la padrina de Jordi Tafalla
1. Com et dius?
Rosa.

2. Quin és el teu treball?
Sóc infermera de quiròfan a l’Hospital Comarcal d’Amposta.

3. De quin color vas vestida i per què? (Rosa va vindre vestida tal i com va a la seva feina)
De color lila. Per al quiròfan els colors de la roba que portem són pastels, res de colors “xillons”. Liles, blaus i verds normalment. El blanc és per a les infermeres que cuiden als pacients fora del quiròfan.
4. A quantes operacions has estat?
A moltes. De cames, genolls, de panxa…

5. Què és una operació?
És quan tenim molt molt mal que no ens curem llavors hem d’entrar a quiròfan per veure el que passa. Natros tallem i obrim per mirar a dins a veure el que passa.

6. Estàs a les operacions que surten els bebès de la panxa, a les cesàries?
Sí, a les mames els fem un tallet a la panxa i agafem el bebè. Els aspirem els moquets i els torquem. Potser molts de vatros vau sortir per la panxeta de la mama.

7. Has estat a alguna operació de cor?
No, són unes operacions molt complicades que les realitzen a Barcelona.

8. De quin color i com són les vàlvules del cor?
D’un color claret, d’un groc claret. I en tenim 4. Després amb el joc veurem com funcionen. Tenim la vàlvula tricúspide, la vàlvula pulmonar, la vàlvula mitral i la vàlvula aòrtica.

9. Com és un cor de persona?
És de gran com el puny de cadascú. (Ens va portar un cor per explicar-nos que té dos parts la dreta i l’esquerra i quatre habitacions).

10. Com se forma el cor?
El cor es forma a la panxa de la mare. És el primer que es forma. Primer no té forma de cor i el que es forma són les quatre habitacions. El cor comença agafa forma als 18 dies i es necessari que aquest cor comenci a bombejar la sang. De la setmana cinquena a la novena es formen les vàlvules.

11. Com passa la sang per les vàlvules del cor?
La vàlvula és com una porta que s’obri per deixar passar la sang i es tanca de seguida quan ja ha passat. La sang circula sempre en una única direcció, cap avant. Mai retrocedeix i si ho fa és perquè el cor està malalt i no funciona bé.

12. El cor en una operació deixa de funcionar?
No, sempre ha d’estar funcionant. Nosaltres el que fem en una operació en el cor és controlar-lo de que funcioni correctament.
En una operació adormim al pacient i li controlem la respiració i el cor amb uns electrodes que li enganxem al pit i a un monitor i ell ens va marcant com estar funcionant el cor.

13. Com se para el cor?
Se pot parar a qualsevol edat. Perquè les vàlvules estiguin malaltetes o les parets del cor no funcionin bé. Hem de vigilar amb els endolls perquè ens poden donar una descàrrega elèctrica i parar-nos el cor. Hem de vigilar amb les piscines i el mar perquè ens podem ofegar i parar-nos el cor i si mos estem banyant no podem tocar res elèctric perquè també ens donaria una descàrrega molt forta d’electricitat.

14. Com funciona el cor?
El cor és un MÚSCUL, molt potent i fort. Ell funciona per una espècie de botó que es diu el NÒDUL SINUSAL que és l’encarregat de donar-li descàrregues elèctriques perquè no pari de funcionar.

15. Com es formen les venes i les artèries?
En el moment que es forma el cor a dins de la panxa de la mare també es formen les venes i les artèries. Ens presenta a HEMO, un dibuix d’un xiquet que és un mapa de carretes amb un cor. Les venes i les artèries són com una xarxa de carreteres que tenim dins del cos i que transporten la sang.

16. T’agrada la teva professió?
M’encanta. M’agrada cuidar a les persones i als xiquets/es que entren al quiròfan.

Personalment em pareix impressionant la màquina tan perfecta que estem fets. És un tema que m’apassiona i m’encanta saber i aprendre tot el referent al cor i al cos humà per després explicar-ho als meus alumnes. Aquesta tarda para mi també va ser molt profitosa perquè vaig gaudir escoltant i vaig aprendre coses noves. Una vegada més MOLTES GRÀCIES ROSA.