Resultats sorprenents en un disseny millorat

Com deveu recordar, aquest curs a la classe s’ha estat utilitzant el MÈTODE EXPERIMENTAL com un sistema de treball per apropar-se a l’assignatura de ciència i tecnologia. La millor manera de poder entendre com treballen els científics és, sens dubte, treballant com a científics.

En el primer experiment del curs, els alumnes van intentar respondre a la pregunta: “Què necessiten les plantes per a viure?”. En aquella ocasió, els alumnes van plantejar hipòtesis sobre el fenomen, van intentar identificar les variables implicades, van preparar l’experiment i van omplir una taula de registre per tal d’obtenir uns resultats que els permetessin arribar a conclusions.

Malauradament, els alumnes no van poder confirmar les seves hipòtesis. Per això, es va haver de modificar el disseny experimental.

Què es va millorar en el segon experiment?

-Les 8 plantes que participaven en l’experiment, havien d’estar en la mateixa ubicació.

-Cada planta havia de sotmetre’s a unes variables diferents (d’aigua, de llum i de substrat).

-En començar, totes les plantes havien de ser iguals i tenir un bon estat de salut.

-La responsabilitat dels experimentadors havia de ser la de controlar les variables per a cada planta.

Després de mesos de control i observació, els alumnes van obtenir una taula de resultats que els va permetre arribar a les següents conclusions:

-Les plantes suculentes de l’experiment són especials; tenen una gran resistència a la falta d’aigua, de llum i de terra, i

-Les plantes utilitzades no toleren gaire la humitat excessiva, quan va acompanyada de poca ventilació.

Com es pot veure en la taula, les plantes nº 2 i nº 6 van aconseguir sobreviure més de 2 mesos. Però al final, es van acabar morint, la qual cosa que era previsible tenint en compte l’excés d’humitat que tenien.

El que va resultar ser realment sorprenent  va ser que després de 4 mesos d’experimentació:

– Les dues plantes que no tenien ni aigua, ni llum, havien sobreviscut!! (plantes nº 5 i 8)

– Cap planta s’havia mort per falta d’aigua!!! (plantes nº 4, 5, 7 i 8)

– De les 4 plantes que no tenien terra, n’havien sobreviscut 3!!! (plantes nº 3, 7 i 8)

Després del treball de 5 mesos d’observació i de registre, als alumnes els ha quedat clara una cosa:

L: “Els resultats d’aquest experiment serveixen per a aquestes plantes, però no serveixen per a totes. Si no les regues, les tomateres se sequen en 3 dies.”

B: “La feina del científic no és fàcil, però és divertida”.

Per cert, a partir d’ara, a les plantes els toca descansar, i tenir una vida millor. Els alumnes han demanat plantar les plantes a la vora de l’escola, per tal d’oferir-los el retir merescut.

Seria interessant que, des del context familiar de cada alumne, se’ls animés a fer-se preguntes sobre els fenòmens que observa l’alumne, a cercar possibles respostes, i a donar-los l’oportunitat de comprovar si les seves idees i pensaments inicials, són encertats o no.

-Descriure un fenomen, a partir de l’observació sistemàtica i la identificació de variables (àmbit ciència i tecnologia).

-Elaborar informes sobre el treball realitzat (àmbit ciència i tecnologia).