“Qui hi havia abans del primer home?” Les matemàtiques guien la resposta

-L: “Qui hi havia abans del primer home?”

-DOCENT: “Això és una pregunta que no es pot respondre ràpidament…

No resulta senzill entendre l’evolució de les espècies, i molt menys situar-la en la immensitat dels temps. Per això, a l’hora de donar resposta a la pregunta de L., els alumnes d’ESO C han hagut d’aprendre sobre els homínids, i han aprofundit en els conceptes i els procediments lligats a la mesura.

Tant fa si es parla de 3.000.000 d’anys, com si es parla de 30.000 anys, les xifres disten tant de la nostra experiència com a persones, que no aconseguim fer-nos una idea clara d’aquestes magnituds. Com fer-ho?

Partint de la base que una imatge val més que mil paraules, i que una experiència més que mil imatges, els alumnes han construït una autèntica línia del temps de 3 milions d’anys. Un viatge que comença amb l’australopithecus, que continua amb l’homo habilis i amb el neardental, i que acaba en el dia d’avui. Durant la construcció, els alumnes, a través del treball en equip, han aprofundit en:

-Les principals unitats de mesura.

-La mesura aproximada a través del propi cos (passes i pams).

-Els procediments necessaris per mesurar amb cinta mètrica.

-La suma i la resta de distàncies.

-La utilitat de la multiplicació per simplificar els càlculs.

El resultat obtingut ha estat una línia del temps dels homínids, de 32 metres de distància, en la qual tots els alumnes aspiren a viure, com a persones, una distància màxima d’un mil·límetre (100 anys).

Per tenir constància del treball realitzat, els alumnes participaran en la filmació d’un vídeo que els ajudarà a recordar en un futur allò que van construir. Estigueu atents al bloc.

En el context familiar, es pot contribuir a l’aprofundiment en la comprensió de l’evolució de les espècies al llarg de la història de la terra, a través de visites presencials a:

També pot ser d’utilitat fer reflexions sobre el “perquè” i el sobre el “com” de les adaptacions de les espècies a l’hàbitat en què viuen.

-Distingir els períodes convencionals principals de la prehistòria (àmbit societat, cultura i valors).

-Usar vocabulari històric específic (àmbit societat, cultura i valors).

-Identificar i analitzar els trets bàsics de la prehistòria, i descriure les característiques del paleolític (àmbit societat, cultura i valors).

-Estimar, mesurar i resoldre problemes senzills de longituds i amplituds en contextos reals, així com determinar perímetres de figures planes (àmbit matemàtic).

-Fer conjectures, experimentar, comprovar, argumentar, generalitzar i particularitzar en contextos de la vida real relacionats amb: els nombres, la geometria (àmbit matemàtic).

-Reconèixer diferents tipus de nombres (naturals i decimals), per resoldre situacions que apareixen en treballs per projectes realitzats des de la pròpia àrea o de manera interdisciplinària (àmbit matemàtic).

-Representar conceptes o relacions matemàtiques de diverses maneres (àmbit matemàtic).