Prehistòria experiencial

“La joventut d’una persona no es medeix pels anys que té, sinó per la curiositat que emmagatzema”, i el cert és que els alumnes de l’ESO en conserven una bona dosi, tant de joventut, com de curiositat. Aquesta curiositat els va portar a preguntar-se si una pedra que van trobar al pati podria pertànyer al paleolític (o no), i a demanar opinió experta al respecte. Després d’obtenir una resposta qualificada, l’interès pel tema no va desaparèixer.

En aquella ocasió, el Museu de Tortosa els va oferir la possibilitat d’anar al museu o de fer-los una visita a l’escola per mostrar-los rèpliques de les pedres que es tallaven en el paleolític. Això va animar els alumnes a exposar a la directora, que els agradaria rebre la visita de professionals entesos en la prehistòria perquè els mostressin rèpliques i els ensenyessin a construir instruments i accessoris, utilitzant les tècniques originals.

Finalment, el divendres 21 de maig, el Museu de Tortosa va enviar personal especialitzat que van explicar el procés de construcció de diversos estris prehistòrics. Els alumnes van estar en contacte amb pedres de sílex tallades, i van elaborar ornaments amb fibres vegetals i petxines.

En definitiva, tota una experiència que complementa, aprofundeix i consolida els coneixements que els alumnes han anat adquirint durant el curs, en relació a la prehistòria.

En el context familiar, es pot contribuir a l’aprofundiment en la comprensió de l’evolució de les civilitzacions al llarg de la història, a través de visites presencials a:

També pot ser d’utilitat fer reflexions sobre futurs possibles o alternatius, sobre notícies d’actualitat en el context històric o geogràfic, i/o sobre les condicions de la vida actual del vostre fill, en comparació a com seria la seva vida, si hagués viscut en períodes històrics (o prehistòrics) anteriors, .

-Distingir els períodes convencionals principals de la prehistòria (àmbit societat, cultura i valors).

-Usar vocabulari històric específic (àmbit societat, cultura i valors).

-Identificar i analitzar els trets bàsics de la prehistòria, i descriure les característiques del paleolític (àmbit societat, cultura i valors).