Fongs per tot arreu!

A l’ESO C, el treball amb els fongs s’ha perpetuat per tal de donar a aquests organismes la importància que tenen a la nostra vida. Ha estat gràcies a això, que els alumnes han tingut l’oportunitat de veure com de petits poden arribar a ser els organismes vius.

Després de comprovar experimentalment que el llevat és un organisme viu, els alumnes han descobert que els fongs poden ser diminuts, que poden estar per tot arreu, que de vegades ens molesten, que d’altres ens ajuden, que en ocasions ens alimenten, i que, fins i tot, ens poden provocar malalties:

Experimentem amb les floridures de les taronges.

És per tot això que és tan important conèixer-los.

Si bé el bolets ens venen molt de gust quan guarnim el pollastre rostit i el llevat ens ajuda a fer el pa, els cocs i l’arrebossat del pollastre fregit, hi ha altres fongs que no són tan beneficiosos, ni tan agradables.

Els alumnes han pogut conèixer característiques d’aquests organismes vius, que els fan pensar que:

“A la piscina, millor si ens posem xancletes, per no tenir fongs als peus”.

“Si veiem una fruita florida al fruiter, l’hem de tirar abans no s’encomani a altres fruites”.

“Menjar aliments florits, ens pot fer venir molt mal de panxa”.

Hi ha fongs tan petits que no es veuen amb lupa.

“Hem de vigilar que no ens surtin fongs a les parets humides de casa. S’escampen per espores”.

“Els fongs ens poden atacar als peus, a les mans, i fins i tot als genitals”.

“Una lupa serveix per veure millor el sucre, però no per veure fongs microscòpics”.

“Els bolets també són fongs, que viuen millor a l’ombra”.

“No hem de collir bolets per menjar, perquè poden ser verinosos. Millor comprar-los al supermercat”.

RECOMANACIONS: En l’entorn familiar, es pot fer èmfasi en els beneficis i en els riscos inherents als fongs en els diferents cotextos (en la llar, a la cuina, en la higiene personal i íntima, en la salut …). En aquest sentit, es pot donar importància a les mesures de prevenció i higiene, i a la manipulació d’aliments.