El Delta: aprendre en un entorn singular

En el seu dia, els alumnes van seleccionar el tema de les aus, com a tema prioritari. Però d’on sorgia aquesta motivació? A. tenia un gran interès per les aus i Arturo Gaya (component de la banda de música “Quico el Cèlio, el noi i el mut de Ferreries”) havia suggerit a J. que aprofundís en l’estudi dels flamencs.

Però, a més, B., J. i P. estaven d’acord en que “les aus” era un tema molt interessant per aprendre: B. va descobrir que les aus són descendents dels dinosaures, L. sabia el nom de moltes espècies diferents, i P. les coneixia de prop, ja que té gallines a casa. 

Era un tema proper i significatiu, i requeria un tractament especial. Així que, després del vist-i-plau del Consell Escolar per reprendre les sortides a la comunitat, es va realitzar una sortida a un lloc on és molt fàcil veure les aus en el seu hàbitat natural: el Delta de l’Ebre.

Abans de la sortida, els alumnes van visualitzar vídeos de gavians argentats i de gavines rialleres per entrenar-se en l’observació de l’aspecte i de la conducta d’aquestes aus, per cercar el nom comú i científic en una guia d’ocells, per identificar les característiques generals, per plantejar-se preguntes concretes i per formular hipòtesis. 

Aquest treball els va donar una certa predisposició davant dels reptes que es van proposar durant la sortida:

  • Identificar i fotografiar la màxima quantitat d’espècies d’aus (es van poder fotografiar de prop els flamencs, el gavià argentat, un cama-roja, un bernat pescaire,  un territ menut, un agró blanc i un martinet blanc).

  • Fer fotografies dels múltiples hàbitats del Delta de l’Ebre, i

  • Identificar alguns elements característics (com les barraques o els eucaliptus).

En arribar a l’aula, s’han repassat les fotografies obtingudes, atorgant significat a cadascuna d’elles a partir del treball en equip i de la cerca d’informació en diversos mitjans. Finalment, cada alumne ha apadrinat a una espècie diferent, per investigar i compartir amb els companys els coneixements adquirits.

RECOMANACIONS: 

Seria interessant que en el context familiar es reforcés l’interès i la sensibilitat que estan mostrant els alumnes per saber com viuen els diferents animals (com per exemple les aus), la seva taxonomia, i l’estat de conservació de les espècies.

També seria interessant realitzar visites a l’Ecomuseu del Delta de l’Ebre (Deltebre), a la Casa de Fusta (Poblenou del Delta), o simplement gaudir dels espais naturals que ofereix el Parc Natural del Delta de l’Ebre en tota la seva extensió. 

JUSTIFICACIÓ:

-Identificar els diferents hàbitats.

-Plantejar preguntes que possibilitin la descripció d’un ésser viu, a partir de l’observació sistemàtica i la identificació de variables (àmbit ciència i tecnologia).

-Justificar què és un ésser viu a partir d’observacions directes i/o indirectes de les característiques i de les funcions vitals (àmbit ciència i tecnologia).

-Identificar, a partir de l’observació directa o indirecta, organismes o el grup al qual pertanyen, utilitzant claus dicotòmiques senzilles (àmbit ciència i tecnologia).

-Descriure alguna característica general dels grans grups taxonòmics (àmbit ciència i tecnologia).

-Elaborar informes sobre el treball realitzat, fent servir amb precisió el vocabulari pertinent.

BIBLIOGRAFIA: 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>