Com autèntics naturalistes estudiant l’ecosistema de l’escola

Durant aquestes darreres setmanes, els alumnes s’han creuat amb noves espècies animals de l’entorn de l’escola, que els han ofert noves oportunitats per aprendre.

Dragó rosat

Donada la presència d’arnes tigre i d’altres insectes voladors al voltant de l’escola, és fàcil trobar-hi exemplars d’hemidactylus turcicus, el que comunament es coneix com a dragons rosats (no confondre amb els dragons comuns).

Després de fotografiar-lo, va arribar el moment de l’escriptura (descriure què s’havia observat), l’anàlisi taxonòmic (classificar l’animal) i la cerca a la xarxa, que va permetre conèixer el nom que els científics donen a aquest rèptil.

Una setmana després, els alumnes van trobar un gripau al pati de l’escola.

Per tractar-se d’un animal que més val no tocar ni molestar, per tal d’estudiar-lo, va ser necessari trobar solucions imaginatives. Després de fotografiar-lo de ben aprop, es van utilitzar pals per fer-los servir com a unitat de mesura. Això va permetre deixar-lo marxar tan bon punt es va acabar amb la sessió fotogràfica.

Gripau al costat del pal que va servir d’unitat de mesura

Un cop a classe, i després de comprovar les mesures corresponents, es va procedir a la cerca de l’espècie a la xarxa. Les paraules proposades pels alumnes (amfibi i Catalunya) van ser suficients per trobar a internet el llistat d’amfibis i rèptils que els va permetre identificar l’espècie de gripau que havien vist. Es tractava d’un gripau corredor, que els científics coneixen com a epidalea calamita.

Després de les noves troballes, com és costum, els alumnes complimenten les fitxes tècniques corresponents, que estan ajudant a confeccionar un autèntic llistat d’espècies autòctones de l’hàbitat mosaic en què es troba l’escola

Tan de bo que la informació recopilada pels alumnes, els permeti descriure, en un futur, les cadenes tròfiques i les relacions existents en aquest ecosistema.

Seria interessant que en el context familiar es reforcés l’interès i la sensibilitat que estan mostrant els alumnes per saber com viuen els diferents animals, la seva taxonomia, i l’estat de conservació de les espècies. Igualment, seria interessant reforçar procediments relacionats amb l’estimació aproximada, la mesura i el registre, en contextos reals i funcionals (per exemple, referits a les mesures sobre el propi creixement i/o el propi pes).

-Estimar, mesurar i resoldre problemes senzills de longituds i amplituds en contextos reals. (àmbit matemàtic).

-Escriure textos descriptius en relació amb l’àmbit d’ús de la vida quotidiana, de les relacions socials, de la vida acadèmica, i en relació amb la finalitat que persegueixen, seguint models (àmbit lingüístic).

-Descriure un fenomen, a partir de l’observació sistemàtica i la identificació de variables (àmbit ciència i tecnologia).

-Justificar què és un ésser viu a partir d’observacions directes i/o indirectes de les característiques i de les funcions vitals (àmbit ciència i tecnologia).

-Identificar, a partir de l’observació directa o indirecta, organismes o el grup al qual pertanyen, utilitzant claus dicotòmiques senzilles (àmbit ciència i tecnologia).

-Descriure alguna característica general dels grans grups taxonòmics (àmbit ciència i tecnologia).