Ambients

ELS AMBIENTS AL RIERA

Una mirada respectuosa cap als nostres infants.

Creiem en un infant, potent, creador, autònom, actiu, curiós, observador, capaç, amb il·lusió per aprendre amb ganes de saber i entendre què passa al seu voltant amb una innata capacitat per explorar.

Per aquesta raó, EL TREBALL D’AMBIENTS és una part important de la nostra metodologia d’escola al Cicle Infantil i al Cicle Inicial. Volem propiciar situacions on es puguin desenvolupar les capacitats innates perquè l’infant pugui anar construint la seva ment i el seu cos, afavorint la seva socialització.

El treball mitjançant els ambients d’aprenentatge consisteix, bàsicament, en una manera diferent d’organitzar els alumnes, l’espai i els materials per tal de propiciar i construir un lloc d’aprenentatge lliure que sorgeix de l’espontaneïtat.

En aquest ambient l’infant és el protagonista i constructor del seu propi aprenentatge: investiga, prova, assaja, modifica, construeix, destrueix, parla, raona, explica, inventa… Els nens i nenes  dins de cada ambient troben diferents materials i espais per experimentar, manipular, documentar-se i representar les seves descobertes. Això fa que es desenvolupi en molts aspectes com: l’autonomia, la relació amb els altres, la iniciativa personal.

Així doncs, mitjançant aquesta orientació pedagògica, volem que els alumnes participin d’una manera més activa, lliure, constructiva, creativa del seu aprenentatge escolar i del seu creixement com a persones.

La mirada de l’adult es centra en observar i orientar a l’infant sense dirigir les seves accions,  sinó acompanyant-lo en el procés d’aprenentatge. Fer de guia, d’organitzador/a de mediador/a que faciliti el procés, en definitiva, donar èmfasi a educar i no tant a ensenyar.

L’infant és el constructor del seu propi aprenentatge. Considerem important també l’organització de grups naturals, no constituïts per edats, sinó per interessos. Es donen relacions d’ajuda mútua, on els infants més madurs serveixin de model per tal d’estructurar el joc i construir l’aprenentatge i el creixement com a persona.

Hi ha diferents propostes d’ambients a infantil:

• A JUGAR (jocs cooperatius)
  • ART
  • CONSTRUÏM HISTÒRIES
  • LA LLUM
  • ART
  • EXPERIMENTEM
  • CIUTAT RIERA (joc simbòlic: Hospital, Botigueta, Teatre i Caseta)