Comunitat d’Aprenentatge

Comunitat d’Aprenentatge és un projecte basat en un conjunt d’Actuacions Educatives d’Èxit (AEE) que s’ha demostrat científicament que milloren el rendiment educatiu, la convivència del centre i del seu entorn. Aquest model educatiu està construït a partir de les aportacions internacionals més rellevants a nivell teòric i científic, les quals destaquen dos elements claus en l’aprenentatge: les interaccions i la participació en el centre educatiu de tota la comunitat i, les evidències científiques internacionals de les actuacions que milloren els seus resultats.

En el següent Powerpoint podeu veure una explicació del funcionament d’aquest projecte:

PROJECTE DE COMUNITAT D’APRENENTATGE

PER QUÈ SOM UNA COMUNITAT D’APRENENTATGE?

La Comunitat d’Aprenentatge és un projecte educatiu de transformació de l’entorn per poder aconseguir l’èxit escolar de tots els alumnes. Per què diem que és un projecte de transformació? Perquè amb la participació dels membres de l’entorn, famílies, voluntaris, associacions culturals, esportives, etc. podem CREAR un nou entorn afavoridor d’aprenentatge per a totes les persones que ho desitgin i, alhora, un clima de solidaritat i convivència.

A la nostra escola som Comunitat d’Aprenentatge des del Curs 2009-2010. Al novembre de 2009 vam iniciar la primera fase del somni i vam formar les diferents Comissions per començar a treballar per a construïr junts l’escola que entre tots volem.

Els nostres primers somnis van quedar recollits en aquest llibre:

Durant aquests anys hem estat treballant i duent a terme les següents actuacions per tal de poder fer realitat els nostres somnis:

– Comissió d’aprenentatges: el curs 2010-2011 vam iniciar els grups interactius a les classes de primer per a incentivar l’ús de la lectura. També, durant el mes de maig, vam rebre voluntaris per ensenyar diferents jocs tradicionals durant l’hora del pati. Els alumnes de primària també van treballar les matemàtiques durant la sisena hora a través del mètode del Quinzet. Es va inaugurar l’hort escolar i els alumnes van poder treballar la terra i emportar-se les diferents hortalisses cultivades. A principi de curs tots els alumnes van rebre una agenda escolar. I les àrees de música i de medi es van començar a treballar sense llibres i a través de projectes. A més a més es va introduïr el projecte interdisciplinari.

– Comissió de recursos: es van adquirir més llibres i contes per la biblioteca. També es va passar una enquesta a les famílies de l’escola per tal de recollir una sèrie de dades significatives que van servir de gran ajuda per millorar la comunicació entre els pares i mares i l’escola.

– Comissió de voluntariat: es va organitzar una base de dades per tal de gestionar la borsa de voluntaris.

– Comissió d’infraestructures: es van posar vuit focus de llum a la pista poliesportiva de l’escola i es van instal.lar tres tendals per tenir diferents punts d’ombra al pati. Es van instal.lar dues cistelles de minibàsquet i dues porteries de fútbol sala. També es va acondicionar un espai per a poder construïr l’hort escolar. L’última setmana del curs es van repartir gelats als alumnes i a les seves respectives famílies i a la festa de final de curs els nens i nenes van poder gaudir d’un castell inflable.

Durant el curs 2014-2015 vam tornar a somiar i durant el curs 2015-2016 vam estar treballant per fer realitat els somnis acordats a la reunió de la Comissió Gestora:

Comissió d’Infraestructures: es comenta de parlar amb una empresa per a pintar jocs tradicionals al terra del pati d’infantil i fer una caseta de fusta amb circuits fets amb palets. També es vol comprar llibres per a poder treballar les emocions a l’aula.

Comissió de voluntariat: els membres de la comissió informen que s’han apuntat 14 persones noves. Proposen fer propaganda els dies del festival de Nadal amb fulls d’inscripció de voluntaris. També comenten que es podria provar d’agilitzar el sistema de comunicació amb les famílies a través del whatssap.

Comissió de recursos: proposen comprar gomes elàstiques i cordes per al pati. Demanen que la revista “Som-hi”, que anualment publica l’escola, es distribueixi en format .pdf a través del llapis òptic que es demana a les famílies a final de curs; i deixar una còpia impresa en color a la Biblioteca de l’escola a mode de consulta.

Comissió d’aprenentatges: es proposa fer un dia amb mascotes a través d’alguna activitat que es realitzi a l’aula. També es comenta la possibilitat de fer un curs de primers auxilis a través del Projecte ANDREA (organitzat pel Servei d’Emergències Mèdiques). A més a més,  es demana continuar fent grups interactius.

Comissió ambiental: l’AMPA ha comprat una compostadora i altres material per l’hort amb els diners rebuts del Pla Educatiu d’Entorn, amb la intenció que els alumnes treballin el tema del compostatge quan vagin a l’hort. També es proposa plantar dos arbres fruiters a l’hort: un llimoner i un nesprer. Es vol treballar a infantil tot el que és el tema del reciclatge (per exemple, fent sabó amb oli). Es proposa posar un contenidor de piles usades i fer alguna xerrada sobre economia energètica per a conscienciar la comunitat educativa.

Comissió sorpresa: proposen fer un “lipdub” i començar a organitzar espais i tempos a partir del gener. Cap al febrer-març es començarà a treballar en el tema de la Festa de la Bicicleta. Es proposa poder fer un dia de cinema a les aules.

Animeu-vos a col.laborar i apunteu-vos a la borsa de voluntaris. Podeu descarregar el següent document i deixar-lo a secretaria amb les vostres dades: Fes-te voluntari!

Recordeu que el proper dissabte 27 de gener ens tornem a reunir per tal d’acordar en assamblea els somnis que volem dur a terme durant aquest curs 2017-2018.