Espais d’aprenentatge

EN QUÈ CONSISTEIXEN ELS ESPAIS D’APRENENTATGE?

El treball mitjançant els espais d’aprenentatge consisteix, bàsicament, en una manera diferent d’organitzar els alumnes, l’espai i els materials per tal de propiciar i construir un lloc d’aprenentatge que sorgeixi espontàniament. En aquest espai el nen és el protagonista i constructor del seu propi aprenentatge. El paper del mestre és secundari i es basa fonamentalment en organitzar i afavorir aquest aprenentatge. Mitjançant aquesta orientació pedagògica volem que els alumnes participin d’una manera més activa, constructiva i creativa del seu aprenentatge escolar i de creixement com a persona.

A diferència dels ambients d’aprenentatge, els espais no són de lliure circulació. Un cop els alumnes han escollit l’espai d’aprenentatge al que volen anar s’hi queden fins el final de la sessió.

PER QUÈ ELS FEM?

Tal i com exposa Carbonell 2005(Pedagog, periodista i sociòleg. Director de la revista Cuadernos de pedagogía, i professor de la Facultat d’Educació de la Universitat de Vic: “tenim una escola pensada en el segle XIX, amb un professorat del segle XX, i amb un alumnat que s’ha d’educar pel segle XXI.” Aquesta situació de desajustament s’ha de poder resoldre i apostar per una educació, en consonància amb el món social que ens ha tocat viure.

QUI HI PARTICIPA?

ALUMNE:
– L’infant és el constructor del seu propi aprenentatge. Investiga, prova, assaja, modifica, construeix, destrueix, parla, raona, explica, inventa…
– Considerem important també l’organització de grups naturals, no constituïts per edats, sinó per interessos, que afavoreixin la interacció, col•laboració i cooperació entre infants de diferents edats, on es donin relacions d’ajuda mútua, i on els infants més madurs serveixin de model per tal d’estructurar el joc i construir l’aprenentatge i el creixement com a persona.

MESTRE:
La funció dels mestres és fer de guia, d’organitzadors, de mediadors que faciliten el procés d’aprenentatge.

ESPAI:
– Donem molta importància als espais i a la seva organització. Creiem que tant l’espai com els materials són la principal estratègia d’intervenció.
– Utilitzant tota mena de materials.
– Creant espais i materials atractius i motivadors.

L’ACCIÓ:
– L’activitat o joc lliure és la principal recurs didàctic i d’aprenentatge. Es prioritzen, per tant, les tasques no dirigides tot i que n’hi ha que sí que ho son.

QUINES MATÈRIES ES TREBALLEN MITJANÇANT ELS ESPAIS D’APRENENTATGE?

Treballem en espais que corresponen a les diferents intel.ligències. Els alumnes dels diferents nivells s’interrelacionen lliurement.

L’organització dels espais ens permet dissenyar i organitzar entorns d’aprenentatge que recullen els aspectes bàsics de les àrees del currículum d’infantil i primària, tot incidint en el desenvolupament de les capacitats i competències bàsiques.

QUINS ESPAIS FEM?

En el següent video podreu veure els espais d’aprenentatge que oferim a la nostra escola.