EXCURSIÓ AL MUSEU D’HISTÒRIA DE CATALUNYA

El passat 16 de novembre els i les alumnes de 5è vam anar d’excursió al Museu d’Història de Catalunya, situat al Port Vell de Barcelona.

Malgrat que la pluja ens va acompanyar bona part del dia, i vam haver de dinar refugiats al porxo de davant l’entrada de l’Aquari per tornar a l’escola abans d’hora, la visita al museu ens va agradar molt.

Vam poder fer un recorregut en el qual observàvem l’evolució de les cases al llarg del temps, i ens permetia posar-nos a la pell dels habitants de cada un dels habitatges, tot assumint diferents rols, podent-nos disfressar i situar-nos a lloc.

Vam començar per la prehistòria, tot seguit vam veure la casa d’un patrici romà ric, l’alumne que va representar aquest paper, va poder escollir quins esclaus comprava i fer-los treballar comprovant la seva força i resistència, després vam passar a observar en quines condicions vivien els vassalls de l’edat mitjana, compartien habitació amb els seus animals, cuidaven les terres del senyor i havien de pagar impostos al rei, al senyor feudal i a l’església, a canvi, obtenia protecció en moments d’atac. Vam passar a entrar en la simulació de la torre d’un castell, com si fóssim vassalls refugiats, i vam observar que tenien un forat a terra, tapat, on amagaven reserves de menjar, i que la única finestra que hi havia era petita de fora i s’eixamplava una mica a mesura que entrava a dins, això permetia un bon ataca amb els arcs i una bona defensa a la vegada. Al sortir del castell, vam poder comprovar quin pes té una armadura, prop dels 35 quilos, i vam veure com els cavalls també anaven protegits. Sense perdre de vista l’edat mitjana, vam observar la casa d’un artesà, formava part del gremi dels sabaters, i ens van explicar una curiositat que ens ha quedat ben marcada, a l’edat mitjana no tenien lavabos a casa, feien les seves necessitats en un cubell i després, juntament amb la frase “aigua va!”, ho llençaven per la finestra. En aquesta mateixa casa, hi havia el menjador i dormitori, i comunicava amb el taller que donava al carrer on podien vendre els seus productes elaborats.

Tot seguit vam fer un salt a la història i vam passar a l’època de bandolers i burgesos, on vam conèixer la vida al camp i la força que havien guanyat els pagesos i les masies.

Com que la pluja va voler acompanyar-nos una vegada ens dirigíem al Parc de la Ciutadella per anar a dinar i acabar de passar el dia plegats gaudint de l’art que ofereix el parc, vam haver de fer un petit canvi de plans i a les 15.00 hores, el bus ens deixava a l’escola, on vam acabar de gaudir del dia d’excursió junts, compartint estona de jocs al pati, doncs aquí no plovia.

Va ser un dia perfecte, vam aprendre, vam gaudir i vam compartir temps, espai i il·lusió.

Per acabar us recomanem que visiteu el museu, està ple d’aprenentatge i permet una perfecta interacció amb el temps i la història.

Si cliqueu aquí, podreu veure les fotos.